Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jízda za deště nebo sněžení by byla bez stíračů a ostřikovačů prakticky nemožná. Vývoj nezapomíná ani na tento nenápadný kus techniky.
Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jak bude vypadat budoucnost stíračů, ukazuje zcela nová generace luxusních roadsterů Mercedes-Benz SL. Novinka stuttgartské automobilky dostala název Magic Vision Control a jedná se o adaptivní systém stíračů a ostřikovačů, v němž jsou oba dosud oddělené systémy pro udržování čistého čelního okna vzájemně spojeny do jednolitého celku.

Výrobce slibuje, že v praxi bude okno čisté za jakýchkoli podmínek, aniž by cestující během stírání vnímali ostřikování okna proudem čisticí kapaliny, který obvykle omezí na krátkou dobu výhled řidiče. Čisticí kapalina je přiváděna ke stírací liště důmyslným systémem hadiček.

Stírací lišta má na pravé i levé straně vždy jeden kanál, do něhož jsou laserovým paprskem vytvořeny miniaturní výstupní otvory. Těmito otvory je čisticí kapalina přiváděna v závislosti na pohybu stírače vždy jen tam, kde je právě nejvíc zapotřebí – přímo před stírací lištu v celé její délce.

Efektivní čištění

Tři částečně autonomní programy ostřikování jsou specificky uzpůsobeny nejen pro letní a zimní provoz, ale i pro jízdu se složenou střechou. V létě stačí k odstranění malé vrstvy prachu jen malé množství čisticí kapaliny, zatímco zimní nečistoty obsahující posypovou sůl nejlépe odstraní pořádná sprcha.

Klepněte pro větší obrázek
Stírače Magic Vision Control přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Ostřikování okna probíhá v závislosti na směru pohybu stírače a celé řady parametrů včetně ročního období.

Parametrem pro určování používaného množství vody ovšem není pouze panující roční období. Řídicí jednotka si všímá rovněž vnější teploty vzduchu, rychlosti jízdy a příslušné jízdní situace. Pokud bude v létě okno hodně znečištěné, pak elektronika této skutečnosti zcela automaticky přizpůsobí i objem použité čisticí kapaliny.

Při jízdě se složenou střechou se množství kapaliny zmenšuje a ostřikování pracuje přednostně při pohybu stírače dolů, aby se kapalina při jakékoli rychlosti jízdy dostávala pouze na okno a nikoli na cestující uvnitř vozu.

Důkladné vyhřívání celého systému

Velmi účinné řízení činnosti ostřikovačů a výrazně efektivnější čištění čelního okna přineslo snížení spotřeby kapaliny do ostřikovačů přibližně na polovinu. V důsledku toho mohl být snížen objem nádržky o 1,7 litru v porovnání s dosavadní generací.

Na přání mohou být stírací lišty kompletně vyhřívané (elektricky, včetně hadiček ostřikovače), což platí i pro kapalinu v nádržce ostřikovačů (využíváním tepla chladicí kapaliny).

Výkon celého systému vyhřívání je regulován v závislosti na aktuálních podmínkách, maximální hodnota 270 W je využívána jen při extrémních mrazech pod - 20 °C.

 

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

Fiat 500 1.2 8v Collezione

Pětistovka oslavila v loňském roce šedesátiny. Fiat se ale výrobou nejrůznějších speciálních a limitovaných verzí vytrvale stará o to, aby novodobá generace nezestárla ani o den.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

23.  9.  2018 | Miro Mihálik | 31 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků