Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jízda za deště nebo sněžení by byla bez stíračů a ostřikovačů prakticky nemožná. Vývoj nezapomíná ani na tento nenápadný kus techniky.
Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jak bude vypadat budoucnost stíračů, ukazuje zcela nová generace luxusních roadsterů Mercedes-Benz SL. Novinka stuttgartské automobilky dostala název Magic Vision Control a jedná se o adaptivní systém stíračů a ostřikovačů, v němž jsou oba dosud oddělené systémy pro udržování čistého čelního okna vzájemně spojeny do jednolitého celku.

Výrobce slibuje, že v praxi bude okno čisté za jakýchkoli podmínek, aniž by cestující během stírání vnímali ostřikování okna proudem čisticí kapaliny, který obvykle omezí na krátkou dobu výhled řidiče. Čisticí kapalina je přiváděna ke stírací liště důmyslným systémem hadiček.

Stírací lišta má na pravé i levé straně vždy jeden kanál, do něhož jsou laserovým paprskem vytvořeny miniaturní výstupní otvory. Těmito otvory je čisticí kapalina přiváděna v závislosti na pohybu stírače vždy jen tam, kde je právě nejvíc zapotřebí – přímo před stírací lištu v celé její délce.

Efektivní čištění

Tři částečně autonomní programy ostřikování jsou specificky uzpůsobeny nejen pro letní a zimní provoz, ale i pro jízdu se složenou střechou. V létě stačí k odstranění malé vrstvy prachu jen malé množství čisticí kapaliny, zatímco zimní nečistoty obsahující posypovou sůl nejlépe odstraní pořádná sprcha.

Klepněte pro větší obrázek
Stírače Magic Vision Control přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Ostřikování okna probíhá v závislosti na směru pohybu stírače a celé řady parametrů včetně ročního období.

Parametrem pro určování používaného množství vody ovšem není pouze panující roční období. Řídicí jednotka si všímá rovněž vnější teploty vzduchu, rychlosti jízdy a příslušné jízdní situace. Pokud bude v létě okno hodně znečištěné, pak elektronika této skutečnosti zcela automaticky přizpůsobí i objem použité čisticí kapaliny.

Při jízdě se složenou střechou se množství kapaliny zmenšuje a ostřikování pracuje přednostně při pohybu stírače dolů, aby se kapalina při jakékoli rychlosti jízdy dostávala pouze na okno a nikoli na cestující uvnitř vozu.

Důkladné vyhřívání celého systému

Velmi účinné řízení činnosti ostřikovačů a výrazně efektivnější čištění čelního okna přineslo snížení spotřeby kapaliny do ostřikovačů přibližně na polovinu. V důsledku toho mohl být snížen objem nádržky o 1,7 litru v porovnání s dosavadní generací.

Na přání mohou být stírací lišty kompletně vyhřívané (elektricky, včetně hadiček ostřikovače), což platí i pro kapalinu v nádržce ostřikovačů (využíváním tepla chladicí kapaliny).

Výkon celého systému vyhřívání je regulován v závislosti na aktuálních podmínkách, maximální hodnota 270 W je využívána jen při extrémních mrazech pod - 20 °C.

 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků