Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jízda za deště nebo sněžení by byla bez stíračů a ostřikovačů prakticky nemožná. Vývoj nezapomíná ani na tento nenápadný kus techniky.
Magic Vision Control: inteligentní stírače

Jak bude vypadat budoucnost stíračů, ukazuje zcela nová generace luxusních roadsterů Mercedes-Benz SL. Novinka stuttgartské automobilky dostala název Magic Vision Control a jedná se o adaptivní systém stíračů a ostřikovačů, v němž jsou oba dosud oddělené systémy pro udržování čistého čelního okna vzájemně spojeny do jednolitého celku.

Výrobce slibuje, že v praxi bude okno čisté za jakýchkoli podmínek, aniž by cestující během stírání vnímali ostřikování okna proudem čisticí kapaliny, který obvykle omezí na krátkou dobu výhled řidiče. Čisticí kapalina je přiváděna ke stírací liště důmyslným systémem hadiček.

Stírací lišta má na pravé i levé straně vždy jeden kanál, do něhož jsou laserovým paprskem vytvořeny miniaturní výstupní otvory. Těmito otvory je čisticí kapalina přiváděna v závislosti na pohybu stírače vždy jen tam, kde je právě nejvíc zapotřebí – přímo před stírací lištu v celé její délce.

Efektivní čištění

Tři částečně autonomní programy ostřikování jsou specificky uzpůsobeny nejen pro letní a zimní provoz, ale i pro jízdu se složenou střechou. V létě stačí k odstranění malé vrstvy prachu jen malé množství čisticí kapaliny, zatímco zimní nečistoty obsahující posypovou sůl nejlépe odstraní pořádná sprcha.

Klepněte pro větší obrázek
Stírače Magic Vision Control přivádějí čisticí kapalinu přímo před stírací lištu. Ostřikování okna probíhá v závislosti na směru pohybu stírače a celé řady parametrů včetně ročního období.

Parametrem pro určování používaného množství vody ovšem není pouze panující roční období. Řídicí jednotka si všímá rovněž vnější teploty vzduchu, rychlosti jízdy a příslušné jízdní situace. Pokud bude v létě okno hodně znečištěné, pak elektronika této skutečnosti zcela automaticky přizpůsobí i objem použité čisticí kapaliny.

Při jízdě se složenou střechou se množství kapaliny zmenšuje a ostřikování pracuje přednostně při pohybu stírače dolů, aby se kapalina při jakékoli rychlosti jízdy dostávala pouze na okno a nikoli na cestující uvnitř vozu.

Důkladné vyhřívání celého systému

Velmi účinné řízení činnosti ostřikovačů a výrazně efektivnější čištění čelního okna přineslo snížení spotřeby kapaliny do ostřikovačů přibližně na polovinu. V důsledku toho mohl být snížen objem nádržky o 1,7 litru v porovnání s dosavadní generací.

Na přání mohou být stírací lišty kompletně vyhřívané (elektricky, včetně hadiček ostřikovače), což platí i pro kapalinu v nádržce ostřikovačů (využíváním tepla chladicí kapaliny).

Výkon celého systému vyhřívání je regulován v závislosti na aktuálních podmínkách, maximální hodnota 270 W je využívána jen při extrémních mrazech pod - 20 °C.

 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků