Mág hran a křivek: Marcello Gandini

Automobily, které stvořil Marcello Gandini mezi 60. a 90. lety minulého století, skvěle reprezentovaly italský styl. Působily velmi dramaticky, agresivně, byly originální.
Seznam kapitol
  1. Lamborghini Miura, Lamborghini Countach
  2. Cizeta Morodor, Lamborghini Diablo

Gandini se při své tvorbě nenechal nikdy omezovat. Stavěl „vozy budoucnosti“, snažil se zhmotnit svoje sny, vize. Setřel hranici mezi závodními a sportovními vozy. Patřil k nejvýraznějším tvůrcům své doby, udával tón. Ukazoval, jak má vypadat „superautomobil“ druhé poloviny dvacátého století.

Ve stopách Giugiara - Miura

Psal se rok 1965 a Gandini, syn dirigenta orchestru, vzdal pokusy prosadit se jako nezávislý designér. Přijal nabídku společnosti Bertone. V ní nahradil Giugiara, který po jeho příchodu odešel.

Jeho první práce byl vůz Lamborghini Miura, na němž začal pracovat právě Giugiaro. Auto bylo trefně pojmenované podle španělské bojové rasy býků miura.

Gandinimu bylo teprve dvacet pět let (narodil se 26. srpna 1938 v Turíně), nicméně na jeho díle to patrné nebylo, bylo velmi vyzrálé. Inspiroval se Fordem GT40 a stvořil pozoruhodně nízký vůz – střecha byla nad zemí pouze 1005 mm. Byl určen pouze pro dva lidi a měl nevelký zavazadlový prostor.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Miura byla představená na turínském autosalonu v roce 1966 a všechny ohromila.

Motor V12 o výkonu 350 koní byl umístěný uprostřed vozu, mezi přední a zadní nápravu, což umožňovalo Gandinimu kouzlit podle jeho představ. Typickým znakem Miury byly „oční řasy“ kolem světlometů.

S praktičností si hlavu nelámal. A podobně pak postupoval při návrzích i dalších sportovních vozů. Vždy u něho vítězila forma nad obsahem. Ze všech jeho vozů vyzařovala nespoutaná energie, poutaly pozornost. 

Životní dílo - Countach

Poté pracoval Gandini na dalších zakázkách pro italské výrobce. V Bertoneho studiu vtiskl život mnoha dalším originálním vozům – v roce 1967 byla například představena Alfa Romeo Montreal, v roce 1969 Autobianchi A112 a o dva roky později Lancia Stratos.

Hvězda Gandiniho stoupala. A do výšin přímo nadoblačných vystoupala, když stvořil kupé futuristických tvarů Countach – další vůz pro značku Lamborghini. (Slovo countach znamená v piemontském dialektu „div“, muži ho však používají, když chtějí vyjádřit obdiv krásné ženě.)

Gandini se při jeho zrodu opět nezapřel. S ničím si nedělal starost - Countach tak měl hodně  širokou karoserii, těsnou kabinu a miniaturní zavazadlový prostor. Jeho rozměry byly 4140 x 2000 x 1070 mm. K přednostem vozu patřilo vedle silného motoru to, že byl dokonale vyvážený, měl skvěle rozloženou hmotnost.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Lamborghini Countach byl nejodvážnějším návrhem italského designéra. Vůz se vyráběl až do 90. let minulého století.

Klepněte pro větší obrázek

Hlavní návrhy Marcella Gandiniho

1966 Lamborghini Miura
1967 Alfa Romeo Montreal
1969 Autobianchi A112
1971 Lancia Stratos
1972 Fiat X1/9
1974 Lamborghini Countach
1982 Citroën BX
1989 Cizeta Morodor
1990 Lamborghini Diablo
1991 Bugatti EB110
1991 Iso Grifo
1995 Maserati Shamal

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Lamborghini Miura, Lamborghini Countach
  2. Cizeta Morodor, Lamborghini Diablo

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků