Luxus za 7,5 milionu: nový Rolls-Royce Phantom

Symbolicky na samém počátku roku 2003 vypustila automobilka Rolls-Royce do světa první fotografie nového modelu s kódovým označením RR01, čímž definitivně rozehnala jakékoliv obavy o její další existenci. Nový model ponese jméno Phantom po vzoru jeho předchůdců z dvacátých a třicátých let minulého století.
Luxus za 7,5 milionu: nový Rolls-Royce Phantom

Když v roce 1998 získal německý koncern BMW práva na značku luxusních automobilů Rolls-Royce, plnilo se zřejmě srdce nejednoho hrdého Brita smutkem i úlevou zároveň. Na jedné straně se totiž symbol a chlouba britského impéria stěhoval do rukou cizinců, na straně druhé se tímto krokem otevírala britským automobilovým králům cesta ke světlejším zítřkům. Nicméně ten, kdo čekal zemětřesení zakončené rychlým nástupem nové generace vozu, byl dozajista zklamán.

Dlouhé čtyři roky uplatňoval management automobilky strategii „ticho po pěšině“, částečně také ve snaze odvrátit kritické pohledy médií i veřejnosti od podivného obchodu mezi BMW a britskou firmou Vickers. Ta totiž v roce 1998 prodala navzdory vysoké nabídce koncernu Volkswagen (700 mil. dolarů za obě nabízené značky - Rolls-Royce a Bentley) značku Rolls-Royce koncernu BMW Group za „pouhých“ 66 milionů dolarů. VW tehdy zbyla značka Bentley. Následující čtyři léta po ovládnutí automobilky německým koncernem se nesla v duchu mlčení a útržkovitých zpráv o vývoji nového modelu jako i budování špičkového závodu v anglickém Goodwoodu.

Symbolicky na samém počátku roku 2003 vypustila automobilka Rolls-Royce do světa první fotografie nového modelu s kódovým označením RR01, čímž definitivně rozehnala jakékoliv obavy o její další existenci. Nový model ponese jméno Phantom po vzoru jeho předchůdců z dvacátých a třicátých let minulého století. Nový Phantom ztělesňuje kombinaci tradice a luxusu značky Rolls-Royce společně s nejmodernějšími technologiemi z dílny BMW.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Napůl Němec napůl Angličan

Přítomnost německého kapitálu v kdysi ryze anglické automobilce je patrná v každé fázi výrobního procesu. Velká většina dílů, z kterých je nový Phantom složen, se vyrábí v Německu, odkud se exportují do Anglie. Přes kanál La Manche se tak vozí nejen hliníkový rám, ale i srdce automobilu - motor. Všechny díly jsou poté v Goodwoodu kompletovány v nový luxusní automobil.

Design

Cílem designérů bylo vytvořit takový vůz, který by svým zevnějškem zapadal do 21. století, zároveň však jednoznačně vyjadřoval příslušnost k vážené rodině automobilů značky Rolls-Royce. Vrchní designér projektu Ian Cameron k tomu dále dodává: „Naší absolutní prioritou bylo vytvořit takový vůz, který by byl jednoznačným Rolls-Roycem. Navíc jsme chtěli docílit toho, aby se nový Rolls-Royce stal středem pozornosti, kdykoli se objeví na silnici.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Tento neskromný cíl s nímž se designéři pouštěli do práce, nakonec přivedl na svět 5,8 m dlouhý automobil, jehož mohutná záď, masivní kola či aristokraticky vzhlížející příď nedávají sebemenší prostor k pochybám o jeho urozeném původu.

Klepněte pro větší obrázek

Motor

Pod kapotou se objeví dvanáctiválec o objemu 6,75 l. Ten dokáže masivní limuzínu rozhýbat z 0 na 100 km/h za 5,9, když maximální možná rychlost bude elektronicky omezena na 240 km/h. Motor se dále pochlubí točivým momentem 720 Nm při 3500 ot./min a maximálním výkonem 338 kW (460 k).

Ačkoliv se potenciální zákazníci budou téměř výhradně rekrutovat z řad lidí s astronomickými příjmy, možná i je potěší příznivá spotřeba Phantomu, který si mimo město řekne o 11 l/100 km, v kombinovaném provozu pak o průměrných 15,9 l/100 km.

Interiér

Luxus v klasickém hávu, dalo by se krátce shrnout první nahlédnutí do prostor interiéru automobilu. Dominují zde materiály jako mosaz, dřevo, kašmír či kůže. Bližší nahlédnutí poodhalí množství drobností, které dotvářejí obraz dokonalého pohodlí a přepychu. Dominantu interiéru tvoří jednoduchý trojramenný volant. Přítomna je také nejmodernější technika v podobě zařízení pro připojení televizoru, telefonu apod. Zvukový systém vozu je tvořen patnácti reproduktory. Mimo dnes běžných součástí interiéru bude nový Phantom disponovat i takovými specialitami jako je např. zvlhčovač doutníků. Specialitou budou také kliky reagující na pouhý dotek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Bezpečnost

O bezpečnost pasažérů se v Phantomu budou mimo jiné starat systémy DSC (dynamic stability kontrol), ADS (adaptive damping systém). Díky nejnovějšímu ran - flat systému Phantom dokáže i s defektem ujet více než 150 km při rychlosti až 80 km/h. Soustředěná snaha konstruktéru o dokonalou ochranu posádky automobilu vyústila do takových detailů jako například automatické uzamykání zadních dveří (bez možnosti otevření) pokud vůz přesáhne rychlost 5 km/h.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 

Automobilka plánuje vyrobit a prodat okolo 1000 luxusních vozů ročně. Zhruba čtyřicet procent z tohoto množství bude určeno pro trh Spojených států, dalších třicet procent pro trhy Blízkého a Dálného východu. Cena automobilu se vyšplhá k 250 000 USD, což by pro českého zájemce znamenalo investici přesahující částku 7,5 milionu korun. 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků