Luxus za 7,5 milionu: nový Rolls-Royce Phantom

Symbolicky na samém počátku roku 2003 vypustila automobilka Rolls-Royce do světa první fotografie nového modelu s kódovým označením RR01, čímž definitivně rozehnala jakékoliv obavy o její další existenci. Nový model ponese jméno Phantom po vzoru jeho předchůdců z dvacátých a třicátých let minulého století.
Luxus za 7,5 milionu: nový Rolls-Royce Phantom

Když v roce 1998 získal německý koncern BMW práva na značku luxusních automobilů Rolls-Royce, plnilo se zřejmě srdce nejednoho hrdého Brita smutkem i úlevou zároveň. Na jedné straně se totiž symbol a chlouba britského impéria stěhoval do rukou cizinců, na straně druhé se tímto krokem otevírala britským automobilovým králům cesta ke světlejším zítřkům. Nicméně ten, kdo čekal zemětřesení zakončené rychlým nástupem nové generace vozu, byl dozajista zklamán.

Dlouhé čtyři roky uplatňoval management automobilky strategii „ticho po pěšině“, částečně také ve snaze odvrátit kritické pohledy médií i veřejnosti od podivného obchodu mezi BMW a britskou firmou Vickers. Ta totiž v roce 1998 prodala navzdory vysoké nabídce koncernu Volkswagen (700 mil. dolarů za obě nabízené značky - Rolls-Royce a Bentley) značku Rolls-Royce koncernu BMW Group za „pouhých“ 66 milionů dolarů. VW tehdy zbyla značka Bentley. Následující čtyři léta po ovládnutí automobilky německým koncernem se nesla v duchu mlčení a útržkovitých zpráv o vývoji nového modelu jako i budování špičkového závodu v anglickém Goodwoodu.

Symbolicky na samém počátku roku 2003 vypustila automobilka Rolls-Royce do světa první fotografie nového modelu s kódovým označením RR01, čímž definitivně rozehnala jakékoliv obavy o její další existenci. Nový model ponese jméno Phantom po vzoru jeho předchůdců z dvacátých a třicátých let minulého století. Nový Phantom ztělesňuje kombinaci tradice a luxusu značky Rolls-Royce společně s nejmodernějšími technologiemi z dílny BMW.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Napůl Němec napůl Angličan

Přítomnost německého kapitálu v kdysi ryze anglické automobilce je patrná v každé fázi výrobního procesu. Velká většina dílů, z kterých je nový Phantom složen, se vyrábí v Německu, odkud se exportují do Anglie. Přes kanál La Manche se tak vozí nejen hliníkový rám, ale i srdce automobilu - motor. Všechny díly jsou poté v Goodwoodu kompletovány v nový luxusní automobil.

Design

Cílem designérů bylo vytvořit takový vůz, který by svým zevnějškem zapadal do 21. století, zároveň však jednoznačně vyjadřoval příslušnost k vážené rodině automobilů značky Rolls-Royce. Vrchní designér projektu Ian Cameron k tomu dále dodává: „Naší absolutní prioritou bylo vytvořit takový vůz, který by byl jednoznačným Rolls-Roycem. Navíc jsme chtěli docílit toho, aby se nový Rolls-Royce stal středem pozornosti, kdykoli se objeví na silnici.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Tento neskromný cíl s nímž se designéři pouštěli do práce, nakonec přivedl na svět 5,8 m dlouhý automobil, jehož mohutná záď, masivní kola či aristokraticky vzhlížející příď nedávají sebemenší prostor k pochybám o jeho urozeném původu.

Klepněte pro větší obrázek

Motor

Pod kapotou se objeví dvanáctiválec o objemu 6,75 l. Ten dokáže masivní limuzínu rozhýbat z 0 na 100 km/h za 5,9, když maximální možná rychlost bude elektronicky omezena na 240 km/h. Motor se dále pochlubí točivým momentem 720 Nm při 3500 ot./min a maximálním výkonem 338 kW (460 k).

Ačkoliv se potenciální zákazníci budou téměř výhradně rekrutovat z řad lidí s astronomickými příjmy, možná i je potěší příznivá spotřeba Phantomu, který si mimo město řekne o 11 l/100 km, v kombinovaném provozu pak o průměrných 15,9 l/100 km.

Interiér

Luxus v klasickém hávu, dalo by se krátce shrnout první nahlédnutí do prostor interiéru automobilu. Dominují zde materiály jako mosaz, dřevo, kašmír či kůže. Bližší nahlédnutí poodhalí množství drobností, které dotvářejí obraz dokonalého pohodlí a přepychu. Dominantu interiéru tvoří jednoduchý trojramenný volant. Přítomna je také nejmodernější technika v podobě zařízení pro připojení televizoru, telefonu apod. Zvukový systém vozu je tvořen patnácti reproduktory. Mimo dnes běžných součástí interiéru bude nový Phantom disponovat i takovými specialitami jako je např. zvlhčovač doutníků. Specialitou budou také kliky reagující na pouhý dotek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Bezpečnost

O bezpečnost pasažérů se v Phantomu budou mimo jiné starat systémy DSC (dynamic stability kontrol), ADS (adaptive damping systém). Díky nejnovějšímu ran - flat systému Phantom dokáže i s defektem ujet více než 150 km při rychlosti až 80 km/h. Soustředěná snaha konstruktéru o dokonalou ochranu posádky automobilu vyústila do takových detailů jako například automatické uzamykání zadních dveří (bez možnosti otevření) pokud vůz přesáhne rychlost 5 km/h.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 

Automobilka plánuje vyrobit a prodat okolo 1000 luxusních vozů ročně. Zhruba čtyřicet procent z tohoto množství bude určeno pro trh Spojených států, dalších třicet procent pro trhy Blízkého a Dálného východu. Cena automobilu se vyšplhá k 250 000 USD, což by pro českého zájemce znamenalo investici přesahující částku 7,5 milionu korun. 

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 241 592 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 240 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků