Luigi Colani světu ukázal, že nic není nemožné. Podívejte se na jeho úžasná díla!

Jeho díla šokují i po třiceti letech stejně jako šíře jeho záběru. Do běžného užívání ovšem Luigi Colani protlačil jen střípek svých kreací.

Skicář Luigiho Colaniho je jako scénář k nějakému sci-fi fi lmu. Najdete tu snad všechno: auta, lodě, vlaky, letadla, domy, sklenice, porcelán, fotoaparáty, psací potřeby, televizory, klavíry, brýle, nábytek. A všechno se nese v jakémsi jednotném, originálním stylu. Stylu, který je krásný na pohled, ale ekonomům výroby z něj vstávají vlasy na hlavě.

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

V srpnu bylo tomuto vizionáři 90 let. Ač má italsky znějící jméno, narodil se v Berlíně v polsko-švýcarské rodině. Pak studoval malířství, sochařství a aerodynamiku v Paříži a stál za zrodem první francouzské laminátové karoserie. Pracoval v USA i v Japonsku, nyní sídlí ve Švýcarsku.

Pokud jde o automobily, podepsal se pod studie Mazdy, Mercedes-Benzu, Chevroletu, BMW, Lancie nebo Alfy Romeo. V roce 1957 se jím karosovaná alfa se čtyřválcovou třináctistovkou dostala jako první sportovní vůz v historii na Nürburgringu pod deset minut na kolo. Další rekord má v roce 1981, tehdy Colanim karosovaný Citroën 2CV vykázal spotřebu 1,7 litru na 100 km.

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Na konci padesátých let představil stylista BMW 700, první vůz s monokokem. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých si zase nechal patentovat tvar karoserie připomínající obrácené křídlo, u nějž obtékající vzduch tlačil vůz k vozovce.

Colani je autorem tzv. biodesignu, v němž jsou veškeré tvary inspirovány přírodou, často tekoucí vodou. Jeho vozy se proto chlubí výjimečnou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu bývá hluboko pod 0,30. To z dnešního pohledu není nijak závratná hodnota, ale v minulém století byla. Navíc tvůrce často pracoval bez využití větrného tunelu. Od konce sedmdesátých let také pracuje na designu aerodynamické soupravy tahače s návěsem, vzniklo několik odlišných kreací.

Článek vyšel v pátém letošním vydání časopisu Auto Tip Klassik. Nejnovější vydání (06/2018) je právě na stáncích.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 45 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků