Luigi Colani světu ukázal, že nic není nemožné. Podívejte se na jeho úžasná díla!

Jeho díla šokují i po třiceti letech stejně jako šíře jeho záběru. Do běžného užívání ovšem Luigi Colani protlačil jen střípek svých kreací.

Skicář Luigiho Colaniho je jako scénář k nějakému sci-fi fi lmu. Najdete tu snad všechno: auta, lodě, vlaky, letadla, domy, sklenice, porcelán, fotoaparáty, psací potřeby, televizory, klavíry, brýle, nábytek. A všechno se nese v jakémsi jednotném, originálním stylu. Stylu, který je krásný na pohled, ale ekonomům výroby z něj vstávají vlasy na hlavě.

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

V srpnu bylo tomuto vizionáři 90 let. Ač má italsky znějící jméno, narodil se v Berlíně v polsko-švýcarské rodině. Pak studoval malířství, sochařství a aerodynamiku v Paříži a stál za zrodem první francouzské laminátové karoserie. Pracoval v USA i v Japonsku, nyní sídlí ve Švýcarsku.

Pokud jde o automobily, podepsal se pod studie Mazdy, Mercedes-Benzu, Chevroletu, BMW, Lancie nebo Alfy Romeo. V roce 1957 se jím karosovaná alfa se čtyřválcovou třináctistovkou dostala jako první sportovní vůz v historii na Nürburgringu pod deset minut na kolo. Další rekord má v roce 1981, tehdy Colanim karosovaný Citroën 2CV vykázal spotřebu 1,7 litru na 100 km.

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Na konci padesátých let představil stylista BMW 700, první vůz s monokokem. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých si zase nechal patentovat tvar karoserie připomínající obrácené křídlo, u nějž obtékající vzduch tlačil vůz k vozovce.

Colani je autorem tzv. biodesignu, v němž jsou veškeré tvary inspirovány přírodou, často tekoucí vodou. Jeho vozy se proto chlubí výjimečnou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu bývá hluboko pod 0,30. To z dnešního pohledu není nijak závratná hodnota, ale v minulém století byla. Navíc tvůrce často pracoval bez využití větrného tunelu. Od konce sedmdesátých let také pracuje na designu aerodynamické soupravy tahače s návěsem, vzniklo několik odlišných kreací.

Článek vyšel v pátém letošním vydání časopisu Auto Tip Klassik. Nejnovější vydání (06/2018) je právě na stáncích.

TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

včera | Jan Mička | 25 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 10 příspěvků
Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

6.  8.  2020 | Vladimír Kadera | 30 příspěvků