Luigi Colani světu ukázal, že nic není nemožné. Podívejte se na jeho úžasná díla!

Jeho díla šokují i po třiceti letech stejně jako šíře jeho záběru. Do běžného užívání ovšem Luigi Colani protlačil jen střípek svých kreací.

Skicář Luigiho Colaniho je jako scénář k nějakému sci-fi fi lmu. Najdete tu snad všechno: auta, lodě, vlaky, letadla, domy, sklenice, porcelán, fotoaparáty, psací potřeby, televizory, klavíry, brýle, nábytek. A všechno se nese v jakémsi jednotném, originálním stylu. Stylu, který je krásný na pohled, ale ekonomům výroby z něj vstávají vlasy na hlavě.

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

V srpnu bylo tomuto vizionáři 90 let. Ač má italsky znějící jméno, narodil se v Berlíně v polsko-švýcarské rodině. Pak studoval malířství, sochařství a aerodynamiku v Paříži a stál za zrodem první francouzské laminátové karoserie. Pracoval v USA i v Japonsku, nyní sídlí ve Švýcarsku.

Pokud jde o automobily, podepsal se pod studie Mazdy, Mercedes-Benzu, Chevroletu, BMW, Lancie nebo Alfy Romeo. V roce 1957 se jím karosovaná alfa se čtyřválcovou třináctistovkou dostala jako první sportovní vůz v historii na Nürburgringu pod deset minut na kolo. Další rekord má v roce 1981, tehdy Colanim karosovaný Citroën 2CV vykázal spotřebu 1,7 litru na 100 km.

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Na konci padesátých let představil stylista BMW 700, první vůz s monokokem. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých si zase nechal patentovat tvar karoserie připomínající obrácené křídlo, u nějž obtékající vzduch tlačil vůz k vozovce.

Colani je autorem tzv. biodesignu, v němž jsou veškeré tvary inspirovány přírodou, často tekoucí vodou. Jeho vozy se proto chlubí výjimečnou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu bývá hluboko pod 0,30. To z dnešního pohledu není nijak závratná hodnota, ale v minulém století byla. Navíc tvůrce často pracoval bez využití větrného tunelu. Od konce sedmdesátých let také pracuje na designu aerodynamické soupravy tahače s návěsem, vzniklo několik odlišných kreací.

Článek vyšel v pátém letošním vydání časopisu Auto Tip Klassik. Nejnovější vydání (06/2018) je právě na stáncích.

Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 21 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 153 příspěvků