Nizozemci postavili auto z odpadků. Luca je lehounká, chytrá a překvapivě hi-tech

Auto zrozené na skládce? Podle nizozemských studentů další způsob, jak můžeme v budoucnu nakládat s odpadky.

Používání recyklovaných materiálů v automobilovém průmyslu není ničím novým a v současnosti se tímto ekologicky udržitelným směrem ubírá stále více značek při výrobě stále většího množství dílů a materiálů. Studenti z Eindhoven University of Technology v Nizozemsku však posunuli celý koncept recyklace dále.

Projekt odstartovaný v únoru 2019 si vzal inspiraci v jednom z největších problémů dnešní doby, a to v celosvětové produkci odpadu – ročně se ho vyprodukuje na 2.100.000.000 tun. Studenti se podle svých slov rozhodli ukázat, že i „udržitelná technologie může být sexy“ a jali se odpad využít při stavbě sportovně vypadajícího auta.

Hyundai už má první vodíkový náklaďák. Xcient Fuel Cell bude jezdit po Švýcarsku

Hyundai už má první vodíkový náklaďák. Xcient Fuel Cell bude jezdit po Švýcarsku

Auto nazvané Luca je tedy z drtivé většiny vytvořeno z odpadu, přičemž samotné šasi má originální sendvičovou architekturu obsahující tvrdé recyklované plasty, včetně PET lahví vylovených z oceánu, a také lněná vlákna. Pomocné rámy vpředu a vzadu jsou zase z recyklovaného hliníku.

V případě karoserie vozu jsou použity ABS plasty, jejichž původ můžete hledat třeba v televizích, kuchyňských spotřebičích nebo hračkách. K ekologické cestě přispívá i absence lakování karoserie, auto je tak raději potaženo fólií.

Amazon poprvé ukázal svou elektrickou dodávku. Postavil ji Rivian a může přijet do Evropy

Amazon poprvé ukázal svou elektrickou dodávku. Postavil ji Rivian a může přijet do Evropy

S využitím těchto materiálů a díky jednoduché konstrukci je Luca opravdu lehká s hmotností 420 kg, z čehož 60 kg zajišťují baterie. Studenti mluví o dojezdu na jedno nabití okolo 220 km, kdy pohon zajišťuje dvojice elektromotorů zabudovaných do zadních kol. Využití vozu především ve městě naznačuje i maximální rychlost 90 km/h.

Opětovné využití materiálů lze vidět také ve strohém interiéru. Výplň sedadel je tvořena vlákny z kokosových ořechů a koňskými žíněmi, zatímco semišově působící potahy jsou také vytvořeny z polyethylentereftalátu (PET). Vývoj speciálního infotainmentu je pak zbytečným plýtváním zdrojů, takže auto používá výhradně konektivitu s chytrým telefonem. Nejdůležitější informace jsou řidiči zobrazovány na head-up displeji.

Bývalý šéf značky Aston Martin míří na Slovensko. Bude zde pomáhat revolučním bateriím

Bývalý šéf značky Aston Martin míří na Slovensko. Bude zde pomáhat revolučním bateriím

Nakonec studenti dodávají, že i při samotném výrobním procesu auta je zbytkový materiál (například při tvorbě interiérových dílů) opět začleněn do produkce a dále zpracován na další části vozu. Tvůrci doufají, že z jejich projektu si vezmou příklad velké firmy, které se ještě rozsáhleji zamyslí nad produkcí odpadu a možným přínosem do vývoje cirkulární ekonomiky.

Za volantem sériového Hyundaie i20 1.0 T-GDI mHEV: Kdo se může od koho učit?

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Třetí generace Hyundaie i20 se už nechce od konkurentů jen učit, ale v řadě ohledů hodlá stanovit nová měřítka.

dnes | Martin Jeník | 1 příspěvek
Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Cupra Leon ST eHybrid

Ačkoliv to tak při pohledu na registrační značku nemusí vypadat, novou Cupru Leon jsme poprvé testovali na českých silnicích. Jako první na trh vstoupí externě dobíjený hybrid, který však předpokládané sportovní zážitky dost naředil.

25.  10.  2020 | Jan Mička | 25 příspěvků
Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

21.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků