Používání recyklovaných materiálů v automobilovém průmyslu není ničím novým a v současnosti se tímto ekologicky udržitelným směrem ubírá stále více značek při výrobě stále většího množství dílů a materiálů. Zdroj: Eindhoven University of Technology

Používání recyklovaných materiálů v automobilovém průmyslu není ničím novým a v současnosti se tímto ekologicky udržitelným směrem ubírá stále více značek při výrobě stále většího množství dílů a materiálů. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti z Eindhoven University of Technology v Nizozemsku však posunuli celý koncept recyklace dále. Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti z Eindhoven University of Technology v Nizozemsku však posunuli celý koncept recyklace dále. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Projekt odstartovaný v únoru 2019 si vzal inspiraci v jednom z největších problémů dnešní doby, a to v celosvětové produkci odpadu – ročně se ho vyprodukuje na 2.100.000.000 tun. Zdroj: Eindhoven University of Technology

Projekt odstartovaný v únoru 2019 si vzal inspiraci v jednom z největších problémů dnešní doby, a to v celosvětové produkci odpadu – ročně se ho vyprodukuje na 2.100.000.000 tun. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti se podle svých slov rozhodli ukázat, že i „udržitelná technologie může být sexy“ a jali se odpad využít při stavbě sportovně vypadajícího auta. Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti se podle svých slov rozhodli ukázat, že i „udržitelná technologie může být sexy“ a jali se odpad využít při stavbě sportovně vypadajícího auta. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Auto nazvané Luca je tedy z drtivé většiny vytvořeno z odpadu, přičemž samotné šasi má originální sendvičovou architekturu obsahující tvrdé recyklované plasty... Zdroj: Eindhoven University of Technology

Auto nazvané Luca je tedy z drtivé většiny vytvořeno z odpadu, přičemž samotné šasi má originální sendvičovou architekturu obsahující tvrdé recyklované plasty... | Zdroj: Eindhoven University of Technology

...včetně PET lahví vylovených z oceánu, a také lněná vlákna. Pomocné rámy vpředu a vzadu jsou zase z recyklovaného hliníku. Zdroj: Eindhoven University of Technology

...včetně PET lahví vylovených z oceánu, a také lněná vlákna. Pomocné rámy vpředu a vzadu jsou zase z recyklovaného hliníku. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

V případě karoserie vozu jsou použity ABS plasty, jejichž původ můžete hledat třeba v televizích, kuchyňských spotřebičích nebo hračkách. K ekologické cestě přispívá i absence lakování karoserie, auto je tak raději potaženo fólií. Zdroj: Eindhoven University of Technology

V případě karoserie vozu jsou použity ABS plasty, jejichž původ můžete hledat třeba v televizích, kuchyňských spotřebičích nebo hračkách. K ekologické cestě přispívá i absence lakování karoserie, auto je tak raději potaženo fólií. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

S využitím těchto materiálů a díky jednoduché konstrukci je Luca opravdu lehká s hmotností 420 kg, z čehož 60 kg zajišťují baterie. Zdroj: Eindhoven University of Technology

S využitím těchto materiálů a díky jednoduché konstrukci je Luca opravdu lehká s hmotností 420 kg, z čehož 60 kg zajišťují baterie. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti mluví o dojezdu na jedno nabití okolo 220 km, kdy pohon zajišťuje dvojice elektromotorů zabudovaných do zadních kol. Využití vozu především ve městě naznačuje i maximální rychlost 90 km/h. Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti mluví o dojezdu na jedno nabití okolo 220 km, kdy pohon zajišťuje dvojice elektromotorů zabudovaných do zadních kol. Využití vozu především ve městě naznačuje i maximální rychlost 90 km/h. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Opětovné využití materiálů lze vidět také ve strohém interiéru. Výplň sedadel je tvořena vlákny z kokosových ořechů a koňskými žíněmi, zatímco semišově působící potahy jsou také vytvořeny z polyethylentereftalátu (PET). Zdroj: Eindhoven University of Technology

Opětovné využití materiálů lze vidět také ve strohém interiéru. Výplň sedadel je tvořena vlákny z kokosových ořechů a koňskými žíněmi, zatímco semišově působící potahy jsou také vytvořeny z polyethylentereftalátu (PET). | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Vývoj speciálního infotainmentu je pak zbytečným plýtváním zdrojů, takže auto používá výhradně konektivitu s chytrým telefonem. Nejdůležitější informace jsou řidiči zobrazovány na head-up displeji. Zdroj: Eindhoven University of Technology

Vývoj speciálního infotainmentu je pak zbytečným plýtváním zdrojů, takže auto používá výhradně konektivitu s chytrým telefonem. Nejdůležitější informace jsou řidiči zobrazovány na head-up displeji. | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Nakonec studenti dodávají, že i při samotném výrobním procesu auta je zbytkový materiál (například při tvorbě interiérových dílů) opět začleněn do produkce a dále zpracován na další části vozu. Více v článku... Zdroj: Eindhoven University of Technology

Nakonec studenti dodávají, že i při samotném výrobním procesu auta je zbytkový materiál (například při tvorbě interiérových dílů) opět začleněn do produkce a dále zpracován na další části vozu. Více v článku... | Zdroj: Eindhoven University of Technology

Studenti z Eindhoven University of Technology v Nizozemsku však posunuli celý koncept recyklace dále. Zdroj: Eindhoven University of Technology
Projekt odstartovaný v únoru 2019 si vzal inspiraci v jednom z největších problémů dnešní doby, a to v celosvětové produkci odpadu – ročně se ho vyprodukuje na 2.100.000.000 tun. Zdroj: Eindhoven University of Technology
Studenti se podle svých slov rozhodli ukázat, že i „udržitelná technologie může být sexy“ a jali se odpad využít při stavbě sportovně vypadajícího auta. Zdroj: Eindhoven University of Technology
Auto nazvané Luca je tedy z drtivé většiny vytvořeno z odpadu, přičemž samotné šasi má originální sendvičovou architekturu obsahující tvrdé recyklované plasty... Zdroj: Eindhoven University of Technology
12
Fotogalerie

Nizozemci postavili auto z odpadků. Luca je lehounká, chytrá a překvapivě hi-tech

Auto zrozené na skládce? Podle nizozemských studentů další způsob, jak můžeme v budoucnu nakládat s odpadky.

Používání recyklovaných materiálů v automobilovém průmyslu není ničím novým a v současnosti se tímto ekologicky udržitelným směrem ubírá stále více značek při výrobě stále většího množství dílů a materiálů. Studenti z Eindhoven University of Technology v Nizozemsku však posunuli celý koncept recyklace dále.

Projekt odstartovaný v únoru 2019 si vzal inspiraci v jednom z největších problémů dnešní doby, a to v celosvětové produkci odpadu – ročně se ho vyprodukuje na 2.100.000.000 tun. Studenti se podle svých slov rozhodli ukázat, že i „udržitelná technologie může být sexy“ a jali se odpad využít při stavbě sportovně vypadajícího auta.

Auto nazvané Luca je tedy z drtivé většiny vytvořeno z odpadu, přičemž samotné šasi má originální sendvičovou architekturu obsahující tvrdé recyklované plasty, včetně PET lahví vylovených z oceánu, a také lněná vlákna. Pomocné rámy vpředu a vzadu jsou zase z recyklovaného hliníku.

V případě karoserie vozu jsou použity ABS plasty, jejichž původ můžete hledat třeba v televizích, kuchyňských spotřebičích nebo hračkách. K ekologické cestě přispívá i absence lakování karoserie, auto je tak raději potaženo fólií.

S využitím těchto materiálů a díky jednoduché konstrukci je Luca opravdu lehká s hmotností 420 kg, z čehož 60 kg zajišťují baterie. Studenti mluví o dojezdu na jedno nabití okolo 220 km, kdy pohon zajišťuje dvojice elektromotorů zabudovaných do zadních kol. Využití vozu především ve městě naznačuje i maximální rychlost 90 km/h.

Opětovné využití materiálů lze vidět také ve strohém interiéru. Výplň sedadel je tvořena vlákny z kokosových ořechů a koňskými žíněmi, zatímco semišově působící potahy jsou také vytvořeny z polyethylentereftalátu (PET). Vývoj speciálního infotainmentu je pak zbytečným plýtváním zdrojů, takže auto používá výhradně konektivitu s chytrým telefonem. Nejdůležitější informace jsou řidiči zobrazovány na head-up displeji.

Nakonec studenti dodávají, že i při samotném výrobním procesu auta je zbytkový materiál (například při tvorbě interiérových dílů) opět začleněn do produkce a dále zpracován na další části vozu. Tvůrci doufají, že z jejich projektu si vezmou příklad velké firmy, které se ještě rozsáhleji zamyslí nad produkcí odpadu a možným přínosem do vývoje cirkulární ekonomiky.

Doporučujeme

Články odjinud