LPG pohon: vyplatí se?

Co dělat, když vám nafta nevoní a nechcete platit horentní sumy za benzin? Řešení může být jednoduché, jedno z nuch má název LPG.
Seznam kapitol
  1. O čem je LPG, Pár faktů na úvod, Tlakové nádrže a vstřikování plynu
  2. Systém pro přestavbu na LPG: karburátorová auta, auta se vstřikováním
  3. Přestavba vozu, Výhody a nevýhody LPG, Typy přestavby

Snad každý z nás si při výběru nového vozu klade otázku provozních nákladů, ve kterých hraje nezastupitelnou roli také spotřeba. Při malém ročním nájezdu kilometrů se může jednat o zanedbatelnou položku, avšak pokud je sedadlo řidiče vašim druhým domovem a jste nuceni hradit provoz z vlastních nákladů, hraje volba motoru při koupi vozu důležitou roli.

Na světě ročně vycházejí stovky studií zaměřujících se na zásoby ropy. Jedna říká, že je jí dostatek do roku 2035, jiná odhaduje objem ložisek na dalších 70 let. Ať tak či onak, jedno je jisté. Ropa prostě jednou dojít musí a jakožto neobnovitelný zdroj ji bude třeba nahradit. Naštěstí alternativní pohony jsou dnes v módě, a tak se snad nemusíme obávat absolutní ropné krize, která by způsobila, že v úterý se ještě jezdilo, ale ve čtvrtek už bohužel. Když se řeknou alternativní pohony, mnoho lidem se vybaví hybridní automobily, využívající ke klasickému pohonu ještě elektromotoru, jiní si vybaví například solárně poháněné vozy.

Z vlastní zkušenosti ale vím, že pokud padne zmínka o provozu automobilu na plyn, řada lidí jenom ohrne nos. Proč? Odpověď je vcelku jednoduchá. Právě tito lidé si totiž vybaví starou Škodu 120 se žlutým štítkem na zadním okně a zdířkou pod pravým koncovým světlem. Určitě si také vzpomenou na zápach, který byl vždy cítit jakmile soused projel sídlištěm, a proti kterému se jeví vůně čehokoliv kapalného daleko snesitelnější. Dnešní realita je naštěstí zcela jiná. Pojďme si nyní blíže představit úpravu motoru na pohon LPG, protože to není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zdroj www.autoplyncentrum.cz

Pár faktů na úvod

LPG je tlakem zkapalněný propan-butan nesoucí jméno Liquified Petroleum Gas. Kapalný propan-butan je možno tankovat na čerpací stanici pomocí přípojky dálkového plnění vysokotlakým potrubím do tlakové nádrže.

Odpůrci zástavby LPG do automobilu rádi zdůrazňují možné nebezpečí, vycházející z tlakové nádrže při autonehodě. Upřímně, tato tvrzení jsou velice zavádějící a pokud to mám brát z čistě bezpečnostního hlediska, pak je tlaková nádrž naplněná kapalným PB daleko lépe zabezpečená než sériová palivová nádrž automobilu.

Popis systémů LPG se liší dle použití pro různé druhy motorů. V závislosti na vývoji motorů bylo nutno také zdokonalovat přestavby pohonů na plyn, protože nedostačující technická úroveň a následná poruchovost, která byla důsledkem použití zastaralé přestavby užité v moderním motoru, byla neakceptovatelná. Na úvod bych tedy rád připomněl alespoň základní popis pohonu LPG a jeho jednotlivých součástí.

Tlakové nádrže a vstřikování plynu

Následující body definují vlastnosti tlakové nádrže na LPG:

Provozní

  • plynový ventil uzavírá nádrž při vypnutém zapalování
  • odebírání pohonné hmoty z nádrže
  • ukazatele stavu paliva v nádrži

Bezpečnostní

  • plynový ventil uzavírá nádrž při vypnutém zapalování
  • plnění nádrže do max. 80% obsahu
  • zastavení toku paliva při úniku nad 6 litrů za minutu (při poruše potrubí)
  • vypuštění plynu při přetlaku nad 27 bar
  • ruční uzavření přívodu plynu do nádrže a k přípojce dálkového plnění
  • tepelná pojistka odpustí v případě požáru plyn z nádrže

Typy tlakových nádrží (dle tvaru)

  • válcové
  • toroidní (místo rezervy)

Typy tlakových nádrží (dle materiálu)

  • kompozitní
  • ocelové

Nádrž, stejně jako víceúčelový ventil disponuje plynotěsnou schránkou a soustavou odvětrávacích hadic, jež případný úniku paliva odvedou bezpečně mimo prostor automobilu. Nehrozí tím tedy zamoření prostoru cestujících plynem.

Palivo je z tlaková nádrže dováděno potrubím do regulátoru tlaku, který je uložen v motorovém prostoru. Tento regulátor tlaku, neboli výparník způsobuje přeměnu kapalného PB na PB plynné vlivem horkovzdušného okruhu automobilu. Poté palivo putuje do směšovače, kde se mísí s nasávaným vzduchem jež je přiveden vzduchovým filtrem. Vzniká nám tedy palivová směs, kterou je nyní nutno přivést do válců. V případě systému vstřikování je PB přiváděn k jednotlivým válcům do blízkosti benzínových vstřikovačů.

Vstřikovače

  • membránové
  • pístové

Směs je regulována následujícími způsoby

  • škrtícím šroubem (automobily s karburátorem) pro správnou funkčnost a plnění emisních limitů je třeba nastavit optimální polohu. Tato poloha je nastavená pro volnoběžné otáčky i pro zátěž motoru a není ji možné během jízdy měnit.
  • servomotorem ovládaným samostatnou řídící jednotkou (vozidla se vstřikováním benzínového paliva). Pro správnou regulaci bohatosti směsi je nutno zajistit správnou funkčnost samostatné řídící jednotky LPG. Ta využívá k vyhodnocování a řízení stávající signály motoru RPM, TPS, MAP senzor, lambda sondu a další.
  • elektrickými vstřikovači ovládanými samostatnou řídící jednotkou (vozidla se vstřikováním benzínového i plynného paliva). V případě paralelních systémů platí totéž jako u vozidel se servomotorem, v případě sériových systémů je třeba zajistit 100% správnou funkčnost benzínové řídící jednotky.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. O čem je LPG, Pár faktů na úvod, Tlakové nádrže a vstřikování plynu
  2. Systém pro přestavbu na LPG: karburátorová auta, auta se vstřikováním
  3. Přestavba vozu, Výhody a nevýhody LPG, Typy přestavby

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků