Lotus Exige S: facelift a 20 koní k dobru

Modernizovaný Exige S přináší omlazený vzhled a skýtá vylepšený jízdní potenciál. Na stovku nyní zrychlí již za 4,5 sekundy.

Na první pohled se faceliftovaný Lotus Exige S vyznačuje pozměněnou přídí a novým, větším křídlem na zádi vyrobeným z uhlíkových kompozitů. Tento spoiler vychází z jednotky použité na předloňském ženevském konceptu Exige GT3, v porovnání s dřívějším křídlem je ale o 181 mm širší, o 46 mm vyšší a je o 63 mm posunut směrem vzad. Vypadá dobře, ale především se díky němu konstruktérům podařilo zvýšit přítlak zadní nápravy o 42 kg při rychlosti 160 km/h.

Také tvarování přídě přineslo zlepšení užitných vlastností. Vyznačuje se větším hlavním vstupem pro vzduch k chladiči kapaliny, čímž se podařilo zvýšit účinnost pohonné jednotky. Po stranách se nachází dva menší (ale rovněž zvětšené) vstupy vzduchu ke dvěma chladičům oleje. Změny na přídi a vstupech chladicího vzduchu byly optimalizovány přimo pro použití upravené pohonné jednotky.

Motor nyní při instalaci příplatkového paketu dosahuje výkonu 240 koní při 8 000 ot./min., za nějž vděčí přeplňovacímu kompresoru Magnuson/Eaton M62, sacímu traktu se zvětšeným průtokem, nové spojce a přepracovanému střešnímu sání, které vede více vzduchu k mezichladiči stlačovaného vzduchu. Točivý moment se vyšplhal na 230 Nm při 5 500 ot./min. 

Nárůst výkonových parametrů vede pochopitelně k lepším jízdním výkonům. Upravený Lotus Exige S tak zrychlí z 0 na 96 km/h za 4,5 s a dosáhne rychlosti 235 km/h. I přesto se však podařilo udržet spotřebu paliva na únosné míře: v kombinovaném režimu totiž vůz spotřebuje v průměru jen velmi slušných 9,1 l/100 km.

K výše zmíněné příplatkové sadě patří také nové, odvrtávané a větrané brzdové kotouče AP Racing o průměru 308 mm, čtyřpístkové třmeny a protiprokluzový systém s volitelnou účinností. Zároveň zahrnuje také „systém pro raketový start“ ze závodního programu GT3. V rámci něj lze předvolit otáčky pro start z místa a skloubit je s úrovní aktivity protiprokluzového systému. První modernizované vozy Lotus Exige S se ke svým majitelům dostanou letos v květnu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Lotus Exige S
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2010
Stav: 116 770 km
Cena: 195 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků