Lotus Exige GT3: 350 koní v malém sporťáku

O uplynulém víkendu se světu v Austrálii poprvé představil Exige, připravený pro letošní seriál GT3.

Jedná se v současnosti o vůbec nejrychlejší Lotus na světě, jeho pro vysoký výkon vyladěný čtyřválcový motor s objemem 1,8 litru má svůj základ v silničním provedení Exige S. Podobný vůz se již seriálu GT sporadicky účastnil vloni, letos to s ním Angelo Lazaris myslí vážně, upravil jej pro letošní specifikaci a hodlá s ním zaútočit na pozice nejvyšší.

Prvnímu startu Lotusu Exige GT3 asistoval Russel Gibbons, vyslanec mateřské továrny. Russel totiž stál za úspěchy lotusů v loňském britském šampionátu vozů GT a svými rozsáhlými poznatky z ladění modelu Exige přispěl i pro Lazarisův nový tým. Je třeba dodat, že loňský vůz v britském seriálu zvítězil.

Na loňském voze bylo třeba zapracovat zejména v ohledu na snížení odporu vzduchu ve vysokých rychlostech a zvýšení výkonu motoru, aby nakonec dosáhnul výkonu 261 kW při 7 000 ot./min. a točivého momentu 305 Nm při 6 000 ot./min. Výrazně se změnil vnější vzhled vozu. Rozložitější příď musela pojmout rozšířený rozchod kol, ale odpor vzduchu byl přesto snížen díky optimalizaci vstupů vzduchu k chladiči. Ještě znatelnějšími změnami prošla splývající záď vozu, jež byla prodloužena o 80 mm, rozšířena o 100 mm a snížena o 30 mm. Celá zadní část auta je vyrobena z uhlíkových kompozitů ZPREG, vyráběných novou metodou modelování nikoli v peci, ale  při pokojové teplotě. Rozšířené blatníky zahrnují pečlivě konstruované odvodné ventilační otvory. Záď má za úkol omezovat vztlak a zvyšovat přítlak zadních kol.

Ze střechy zmizely charakteristické naběráky vzduchu, přivádějící vloni vzduch k chladičům, čímž se podařilo kultivovat průtok vzduchu přes střechu. Inženýři u Lotusu dále zapracovali na čtyřválci Toyota 2ZZ-GE s variabilními rozvody VVTL-I a oproti sérii zvýšili jeho výkon o celých 85%, což představuje neuvěřitelný měrný výkon 148 kW z jednoho litru objemu. Ten vyniká zvláště ve srovnání s některými konkurenty v letošním seriálu GT3. Porsche 997 GT3 tak dává měrný výkon 83 kW na litr a Aston Martin DBRS9 dokonce jen 62 kW. Takový sériový Holden Commodore SS však má 45 kW/l…

Letos to bude pro pilota Angela Lazarise druhá sezóna s Exige. Jeho vůz je evidentně dobře připraven, ale do křížku se bude muset pustit se stroji Ferrari nebo Lamborghini.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Lotus Exige pro šampionát GT
 
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků