Lotus Evora: „velký” Lotus podrobněji

O novém Lotusu jsme se zmínili již několikrát, ale mimořádný význam tohoto vozu si žádá více. Máme pro vás představení se všemi známými detaily.

Model Evora se publiku průběžně předvádí již od loňského června, ale konstruktéři Lotusu si s jeho laděním ještě hrali. A tak se k zákazníkům dostává až nyní, kdy vám též můžeme představit jeho kompletní specifikace, což jsme dosud na našich stránkách neučinili.

Evora je prvním zcela novým Lotusem od roku 1995, kdy byla zahájena výroba typu Elise. A právě tento model novinka nahradí, v připojené galerii najdete i rozměrové porovnání obou strojů. Zároveň se jedná zřejmě o jediný současný sériový automobil s motorem před zadní nápravou a konfigurací sedadel 2+2. Půjde o typický Lotus, takže lze očekávat velmi nízkou hmotnost, za kterou Evora vděčí moderním technologiím. Pod hliníkovými karosářskými panely se skrývá hliníkový prostorový rám přichycený k centrální nosné rouře. Konstrukce tohoto rámu byla přizpůsobena maximální ochraně posádky a snížení nákladů v případě opravy po nehodě. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon Evory se stará vidlicový šestiválec vycházející z populární jednotky Toyota. Oproti té však byl pro použití v Lotusu důkladně modifikován, řídicí jednotka i celý výfukový trakt jsou zcela nové. Úpravy přitom směřovaly zejména k rychlejší odezvě na sešlápnutí plynového pedálu. V sériovém provedení tak pohonná jednotka Evory dosahuje výkonu 276 koní (202 kW) při 6 400 ot./min.

Zadní kola jsou poháněna skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením, která opět nese značku Toyota, za příplatek se bude dodávat poněkud těsnější odstupňování. A jízdní výkony jistě uspokojí každého vyznavače sportovních aut. Lotus Evora zrychlí z klidu na 96 km/h za 4,9 s a dosáhne rychlosti 260 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Brzdová soustava je osazena čtyřpístkovými třmeny Lotus AP Racing a příčně odvrtávanými ocelovými kotouči. Vpředu se nachází osmnáctipalcové a vzadu pak devatenáctipalcové lité ráfky.

I přes nízkou hmotnost a slušné výkony byl kladen důraz na luxusní výbavu plnou kožených a hliníkových prvků. Přístrojovému štítu dominují velké analogové stupnice tachometru a otáčkoměru podsvícené modrými LED a všechny ovladače jsou v duchu sportovní tradice natočeny směrem k řidiči. Po stranách hlavních ciferníků se nachází dvojice menších displejů, velký monitor s úhlopříčkou sedm palců pak dominuje horní části středové konzole, k mání budou i vestavěná navigace nebo Bluetooth. Za zmínku stojí také anatomická sedadla Recaro, ručně šité kožené čalounění nebo vespod plochý volant s tlačítky tempomatu.

Ceny vozu se na různých trzích různí, nejnovější „zaoceánské ceny” hovoří o základní cenovce 71 500 dolarů, tedy ani ne 1,25 milionu Kč. Evropské ceny jsou méně příznivé a startují na 62 000 euro, tedy cca 1,6 milionu Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus Evora
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 31 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků