Není žádným tajemstvím, že britskou automobilku Lotus vlastní malajský Proton. Jejich spolupráce je velmi úzká a oba si navzájem pomáhají při vývoji vozů. Posledním společným dílem je hybridní vůz.
Ten vznikl na základu Protonu Gen-2. I když se jedná o malajské auto, vývoj modelu EVE Hybrid se odehrával čistě v režii britského Lotusu. Angličané se postarali o to, že čtyřválec 1,6 o výkonu 82 kW (112 k) dostal jako pomocníka elektromotor o výkonu 30 kW (41 k). Klasický hybridní systém pak doplňuje startér, který současně slouží jako alternátor.
Režim jízdy je pak zcela tradiční, tedy elektromotor pomáhá hlavně při rozjezdu a akceleraci. Navíc systém umožňuje zcela odpojit elektromotor a jezdit jen na benzínový agregát, nebo opačně, odpojit benzínový motor a jet pouze na elektromotor.
Vůz zrychlí na stovku za 9 s (Proton Gen-2 s motorem 1,6 za 12,7 s) a dokáže jet rychlosti až 189 km/h, tedy stejně jako běžná verze. Důležitá je pak spotřeba, která v kombinaci dosáhne hodnoty 5,9 l, což je proti 7,2 litrům u běžné verze výrazný pokles.
Jak daleko má tento hybrid k sériové výrobě a prodeji na starém kontinentu zatím nevíme. Dá se ale očekávat, že si Proton nenechá ujít příležitost vyrazit s ním do boje o zákazníka co nejdříve.
Lotus EVE Hybrid
Lotus Cars je britská automobilka zaměřená na výrobu sportovních vozů. V roce 1952 ji v Londýně založil Colin Chapman. Lotus byl a znovu je aktivní také v závodech F1.
Automobilku v úpadku v roce 1994 koupil malajský Proton.
Lotus Elise • Lotus Exige • Lotus Evora • Lotus Evija