Lotus Elite: hybridní supersport odhalen

Automobilka Lotus poodhalila svoji zásadní novinku pro letošní pařížský autosalon. Jmenuje se Elite a skutečně zamíří mezi elitu...
Lotus Elite: hybridní supersport odhalen

Už pěkných pár týdnů je jasné, že Lotus odhalí v Paříži něco velkého. Něco tak velkého, že i když nám ukázal novou Evoru S, bylo jasné, že to nejlepší nás ještě čeká. Dočkali jsme se dnes. Doufali jsme sice v nový Esprit, ale i znovuzrozený Elite je podle všeho tím, co by mělo na jeho slávu v tomto století navázat. Zatím jde o studii uvažovanou pro prodej až v roce 2014, ale i přes tento fakt o ní víme o vozu nečekaně mnoho.

Nové kupé má konfiguraci sedadel 2+2, je elegantní, kompaktní a pod jeho skořápkou najdeme řadu inovativních prvků. Těšit se tak můžeme na odnímatelnou pevnou střechu nebo dnes často skloňovaný KERS.

Lotus Elite má být ryzím sportovním vozem zajišťujícím však posádce potřebný komfort a prostor. A právě tyto parametry jsou pro moderní dějiny automobilky Lotus zásadní, neboť ji proslavily především extrémně lehké a kompaktní stavby. Segment GT, do nějž Elite míří, byl totiž v minulosti pro Lotus velmi důležitý, ale v poslední době zde neměl co nabídnout.

Elite je dlouhý 4 600, široký 1 900 a vysoký jen 1 320 mm. Pohotovostní hmotnost studie činí 1 650 kg, což je o něco více, než bychom i přes jeho rozměry čekali. O pohon se ve standardu má starat mohutný zážehový osmiválec uložený podélně před zadní poháněnou nápravou. Disponuje zdvihovým objemem rovných pěti litrů, výkonem 620 koní (456 kW), točivým momentem 720 Nm a otáčkami až 8 500 ot./min. Zrychlení z klidu na 100 km/h bude od 3,5 do 3,7 s, nejvyšší rychlost je stanovena na 315 km/h.

Pro Elite bude v nabídce i hybridní pohonná soustava, o níž zatím mnoho nevíme. Zřejmě ale půjde jen o jednoduchý hybrid s jedním elektromotorem-generátorem umístěním hned za převodovkou, který se má postarat o rekuperaci části kinetické energie při brzdění a nárazou schopnost intenzivnější akcelerace. I proto jej automobilka připodobňuje k systému KERS známému z loňské F1. Ekology pak zřejmě potěší, že toto řešení se postará i o relativně nízké emise CO2 s hodnotou od 215 g/km.

Dany Bahar, šéf Group Lotus, kromě jiného uvedl: „Není pochyb o tom, že Lotus Elite je překrásný na pohled, ale boduje také ve všech ostatních ohledech. Dá se říci, že je to auto perfektně vyvážených vlastností, je kompaktní, ale prostorné, velmi rychlé, ale zároveň hospodárné, lehké, ale též mimořádně tuhé. Je to stroj, na který jsme u Lotusu velmi pyšní, a jsme přesvědčeni o tom, že nyní nemá konkurenci ani v oblasti designu, ani na silnici.“

Do prodeje se sériové provedení novinky dostane na jaře roku 2014. Prodejní cena je v tuto chvíli odhadována na 115 tisíc brtiských liber, dle současného kursu tedy něco okolo 3,4 milionu Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Lotus Elite 2014
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků