Lotus Elan: půlstoletí nové generace lehké váhy

Počátek šedesátých let byl pro milovníky sportovních automobilů obzvláště zajímavý. Premiéru si tehdy odbylo hned několik skvostů včetně Jaguaru E-type nebo Ferrari 250 GTO, ale Lotus přišel s něčím zcela jiným…
Seznam kapitol
  1. Návrat k tradicím, Důraz na lehkou stavbu
  2. Největší Colinův úspěch, Technické údaje

Návrat k tradicím

Na podzimním britském autosalonu se na stánku značky Lotus objevil zcela nový lehký roadster Elan. Navazoval na tradici anglických lehkých sportovních modelů první poloviny dvacátého století a ve své době byl dokonce menší a lehčí a zároveň podstatně silnější než třeba Midget od MG. Elan byl zároveň cenově celkem dostupný, ale moderně řešený, a stal se prvním skutečným obchodním úspěchem značky Lotus.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lotus Elan: největší Chapmanův úspěch 

Colin Chapman dobře znalý leteckých konstrukcí založil společnost Lotus Cars v roce 1952 a po řadě dílčích úspěchů následoval o dva roky později závodní tým. Ten v roce 1958 vystartoval do závodů Formule 1 s vlastním modelem Lotus 12. V roce premiéry silničního roadsteru Lotus Elan začala pro závodní tým Lotus zlatá léta. Mezi roky 1962 a 1978 Lotus získal ve Formuli 1 šest Mistrů světa mezi jezdci a sedm titulů v Poháru konstruktérů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tvarování zadního čela se během let měnilo

Chapman byl propagátorem ultralehkých konstrukcí automobilů, a to jak na silnici, tak na závodních tratích. Pravda, někdy to s těmi tenkými trubkami přehnal (např. Stirlingu Mossovi na Velké ceně Itálie na Monze v roce 1961 na jeho Lotusu 21 upadlo kolo), nicméně šel svým konkurentům příkladem ve snižování hmotnosti jako prostředku pro dosahování větších výkonů i se slabšími motory.

Důraz na lehkou stavbu

Lotus Elan disponoval progresivním podvozkem s centrálním, na obou koncích rozvidleným profilem svařeným z ocelových plechů (adaptace Ledwinkovy centrální roury použité poprvé v typu Tatra 11) a nezávislým zavěšením všech kol s vinutými pružinami, soustřednými teleskopickými tlumiči, kotoučovými brzdami na všech kolech a lichoběžníkovými závěsy. Tento podvozek se stal typickým prakticky pro všechny Lotusy až do roku 1995. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lehká stavba - základ úspěchu

Vůz se dále vyznačoval použitím povrchových karosářských dílů ze skelného laminátu a pohotovostní hmotností okolo 600 kg. Zákazníci se přesto mohli těšit také na elektrické spouštění oken, kompletní čalounění podlahy, topení i luxusně působící palubní desku vyrobenou z jednoho kusu dřevěného prkna. Šéfkonstruktérem řady Elan byl Ron Hickman, jenž se později podílel i na vývoji řady Lotus Europa, ale vydělal teprve svými návrhy nářadí Black & Decker.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska z jednoho kusu dřeva a záď s centrálně vedeným výfukem

Pod kapotou modelu Elan se ukrýval s ohledem na tehdejší konkurenci a zvyklosti v této třídě docela velký a výkonný motor. Šlo o řadový čtyřválec Lotus s objemem 1 558 ccm, dvouventilovým rozvodem DOHC, párem karburátorů Weber 40 DCOE a výkonem plných 107 koní (78,3 kW) při 5 500 ot./min., který vozu v kombinaci s manuálně řazenou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval zrychlit z 0 na 100 km/h pod 10 s a dosáhnout rychlosti 185 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lotus Elan Sprint dostal posílené provedení standardního motoru Lotus 1600

V roce 1971 přišla posílená verze Lotus Elan Sprint s výkonem navýšeným na 128 koní (94 kW) při otáčkách 6 500 ot./min. a nezměněném objemu, jež „sprintovala“ na 100 km/h za 6,6 s a jela až 195 km/h. Vynikajícím prvkem otevřené karoserie modelu Elan byla jednoduchá zaoblená příď s výklopnými světlomety v předních částech blatníků. Lotus Elan (resp. smrtelná nehoda Tary Browneové za jeho volantem) inspiroval Lennona při psaní skladby A Day in the Life z alba Sgt. Pepper´s. Tvarování zadní části karoserie a světel se průběžně měnily.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Návrat k tradicím, Důraz na lehkou stavbu
  2. Největší Colinův úspěch, Technické údaje
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků