Lotus Carlton (1990): (takřka) nejrychlejší sedan světa jezdil 283 km/h

Připomeňme si jeden z nejrychlejších sériových čtyřdveřových sedanů přelomu 80. a 90. let minulého století. A možná se podivíte: nenesl ani jméno BMW, ani Mercedes-Benz a zrodil se v Albionu.

K této vzpomínce mě inspiroval článek, v němž jsem se před několika dny věnoval premiéře modelu Vauxhall Insignia VXR SuperSport, který má po deaktivaci omezovače dosahovat rychlosti 274 km/h. Je to jistě úctyhodné a v současnosti mezi běžnými cestovními vozy málo obvyklé číslo (většina výrobců se drží konvence s omezovačem na 250 km/h), ale historie nám nabízí poněkud působivější parametry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lotus Carlton se vyráběl necelé dva roky

V letech 1990 a 1992 vzniklo v dílnách britské automobilky Lotus Cars 950 automobilů Carlton s interním označením Lotus Type 104. Vycházely z první generace Opelu Omega, která se ve Velké Británii vyráběla pod jménem Vauxhall Carlton. V Anglii vozy nesly označení Lotus Carlton a v kontinentální Evropě se pak jmenovaly Lotus Omega.

Vauxhall Insignia VXR SuperSport: rychlejší než Insignia OPC, až 274 km/h

Vauxhall Insignia VXR SuperSport: rychlejší než Insignia OPC, až 274 km/h

Na první pohled si všimneme především sady aerodynamických doplňků včetně upravených nárazníků, prahových obkladů, rozšířených blatníků pro instalaci větších, sedmnáctipalcových kovaných ráfků Ronal s pneumatikami o rozměru 235/45 vpředu a 265/40 vzadu nebo ventilačních mřížek na kapotě. Vozy byly lakovány výhradně ve velmi tmavém zeleném odstínu Imperial Green (na první pohled vypadá jako černý) a opatřeny rozměrným křídlem na víku zavazadlového prostoru a emblémy Lotus na předních blatnících.

Srdcem tohoto sedanu vyšší střední třídy byl řadový zážehový, čtyřiadvacetiventilový šestiválec C36GET, který vznikl kompletní přestavbou v motorárně Lotus Cars. Z objemu 2 969 ccm nabyl na 3 615 ccm a u Lotusu jej opatřili dvojicí turbodmychadel Garrett T25. Díky tomu motor dosahoval výkonu 382 koní (281 kW) a točivého momentu 568 Nm. Původní blok válců však nebyl dostatečně pevný a vyžádal si rozsáhlé úpravy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Důkladě přepracovaný motor si nápisy Lotus rozhodně zasloužil

Točivý moment se na kola zadní nápravy přenášel skrze šestistupňovou převodovku ZF s manuálním řazením, jež se mimochodem v oné době nacházela také ve vozech Chevrolet Corvette ZR-1, a samosvorným diferenciálem převzatým z australského modelu Holden Commodore. Také závěsy kol u Lotusu přepracovali, a to zejména na zadní nápravě, kde se objevilo víceprvkové zavěšení s tlumiči udržujícími konstantní světlou výšku bez ohledu na zatížení.

Test Opel Omega: prostor pro každého

Test Opel Omega: prostor pro každého

Řízení s oběhem kuliček a posilovačem vyžadovalo jen 2,5 otáčky mezi krajními rejdy. Brzdová soustava, standardně doplněná ABS, disponovala ventilovanými kotouči AP s průměrem 330 mm vpředu a pevnými kotouči o průměru 300 mm doplněnými závodními třmeny. Lotus Carlton byl skutečným vlkem v rouše beránčím. Z 0 na 96 km/h zrychloval za 5,2 s, na jedničku jel až 85 km/h při otáčkách 6 500 ot./min. a režim 0 – 160 – 0 km/h zvládl pod 17 s.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zvenčí stojí za povšimnutí především kompletní bodykit a emblémy značky Lotus

Proto ani snad nepřekvapí, že se Lotus Carlton stal nejrychlejším sériovým čtyřdveřovým sedanem své doby. I když ne tak úplně. Tehdejší Alpina B10 BiTurbo s šestiválcovým motorem B7/5 (3,4 l), odvozená ze sedanu BMW 535i (E34), dosahovala výkonu „jen“ 360 koní (265 kW) a z klidu na 96 km/h zrychlila „až“ za 5,6 s, ale rozjela se údajně až na 291 km/h (vzniklo 507 vozů této řady v letech 1989 až 1994).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ani interiér Lotusu Carlton/Omega se na první pohled od velkoprodukčních verzí této řady výrazněji nelišil

Vozů Lotus Carlton mělo vzniknout celkově 1 100 kusů, ale i přes hospodářskou krizi počátku devadesátých let se do roku 1992, tedy během pouhých dvou let, podařilo cíl takřka splnit. Vyrobilo se 950 automobilů, z nichž bylo 320 Carltonů s pravostranným řízením a 630 Omeg s řízením vlevo. Proslýchá se, že zvláště ve Velké Británii byly vozy tohoto typu s úspěchem používány k páchání trestné činnosti, neboť svými parametry výrazně přesahovaly policejní automobily své doby…

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků