Lotus APX, revoluce u britské automobilky v duchu MPV

Lotus představí v Ženevě konkrétní podobu své studie MPV, která je postavena na zcela nové modulární platformě. Otázkou jen je to, zda jsou fanoušci této automobilky schopni ustát, že by se na trhu objevil rodinný vůz s logem Lotus v přední masce.
Lotus APX, revoluce u britské automobilky v duchu MPV
Již za pár dnů automobilka Lotus pořádně prověří stálost přízně automobilové veřejnosti a hlavě fanoušků svých vozů. Tradiční příznivci Lotusu jsou dlouhá léta zvyklí na specifické sportovní vozy, které jen stěží hledají ve svém segmentu konkurenci. Lotus však nyní vyvinul novou studii APX, která je postavena na nové platformě VVA (Versatile Vehicle Architecture). Tato nová platforma využívá modulární systém, který umožňuje využívat části karosérii z jiných modelů. Lotus je tak schopen vyrobit během chvíle zcela originální vůz postaven z části jiných modelů. Tento systém má nejen ušetřit peníze za vývoj, ale také umožnit pružně přivádět nové modely na trh. A prvním počinem je tedy studie MPV s názvem APX (Aluminium Performace Crossover).

Lotus APX je postaven na podvozku o rozvoru 2 700 mm, samotné MPV pak měří na délku 4 697 mm, což ho řadí spíše k větším vozům na evropském trhu. Široký je pak 1 852 mm. Díky výraznému podílu hliníku je váha zredukována na skvělých 1 570 kg, což je v dané třídě s ohledem na rozměry a motorizaci velmi dobrý výsledek.

Pod kapotou studie se nachází přeplňovaný šestiválec o výkonu 220 kW (300 k) ve 6250 ot./min a točivém momentu 360 Nm. Ten je k dispozici mezi 1500 až 6250 ot./min. Lotus je ovšem znám výbornou dynamikou a ovladatelností. APX zrychlí na stovku za skvělých 5,4 s a dosáhne maximální rychlosti 245 km/h. Právě tyto údaje jsou na danou třídu a výkon bezkonkurenční. APX si pak vystačí v průměru se 13 litry Naturálu na 100 km. Kdy přesně a zda vůbec by se mělo první MPV z produkce Lotusu objevit na trhu není známo, ovšem spekuluje se o roku 2008, kdy by měla přijít i nová generace jedné z ikon značky - Espritu.

Pavel Janda dodává: Pro všechny je velkou neznámou, jak zákazníci Lotusu na novinku zareagují. Nový model, mířící do zcela jiných segmentů trhu, může značce přinést mnoho nových zákazníků, ale odradit i nemalou část těch tradičních, kterých si automobilka přirozeně cení. Něco vám toto vyprávění připomíná? Ano, přesně s tím se setkal a setkává jiný výrobce sportovních vozů, německé Porsche. To se svým SUV Cayenne na jednu stranu získává kvanta zákazníků, kteří po Porsche dříve "ani neštěkli", ale na druhou naráží na stále více odporu od tradiční zákazníků sportovních vozů, kteří si zkrátka odmítají koupit "sporťák od výrobce SUV". Neúspěch supersportovní Carrery GT v segmentu, kde se na image značky hraje především, je jen jedním z důkazů. Snadno se tak může stát, že klasické sportovní automobilky nebudou mít, byť budou obchodně velice úspěšné, zákazníky pro své klasické produkty. Zda se stejnou cestou vydá i Lotus, uvidíme již brzy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus APX

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků