Lotus APX, revoluce u britské automobilky v duchu MPV

Lotus představí v Ženevě konkrétní podobu své studie MPV, která je postavena na zcela nové modulární platformě. Otázkou jen je to, zda jsou fanoušci této automobilky schopni ustát, že by se na trhu objevil rodinný vůz s logem Lotus v přední masce.
Lotus APX, revoluce u britské automobilky v duchu MPV
Již za pár dnů automobilka Lotus pořádně prověří stálost přízně automobilové veřejnosti a hlavě fanoušků svých vozů. Tradiční příznivci Lotusu jsou dlouhá léta zvyklí na specifické sportovní vozy, které jen stěží hledají ve svém segmentu konkurenci. Lotus však nyní vyvinul novou studii APX, která je postavena na nové platformě VVA (Versatile Vehicle Architecture). Tato nová platforma využívá modulární systém, který umožňuje využívat části karosérii z jiných modelů. Lotus je tak schopen vyrobit během chvíle zcela originální vůz postaven z části jiných modelů. Tento systém má nejen ušetřit peníze za vývoj, ale také umožnit pružně přivádět nové modely na trh. A prvním počinem je tedy studie MPV s názvem APX (Aluminium Performace Crossover).

Lotus APX je postaven na podvozku o rozvoru 2 700 mm, samotné MPV pak měří na délku 4 697 mm, což ho řadí spíše k větším vozům na evropském trhu. Široký je pak 1 852 mm. Díky výraznému podílu hliníku je váha zredukována na skvělých 1 570 kg, což je v dané třídě s ohledem na rozměry a motorizaci velmi dobrý výsledek.

Pod kapotou studie se nachází přeplňovaný šestiválec o výkonu 220 kW (300 k) ve 6250 ot./min a točivém momentu 360 Nm. Ten je k dispozici mezi 1500 až 6250 ot./min. Lotus je ovšem znám výbornou dynamikou a ovladatelností. APX zrychlí na stovku za skvělých 5,4 s a dosáhne maximální rychlosti 245 km/h. Právě tyto údaje jsou na danou třídu a výkon bezkonkurenční. APX si pak vystačí v průměru se 13 litry Naturálu na 100 km. Kdy přesně a zda vůbec by se mělo první MPV z produkce Lotusu objevit na trhu není známo, ovšem spekuluje se o roku 2008, kdy by měla přijít i nová generace jedné z ikon značky - Espritu.

Pavel Janda dodává: Pro všechny je velkou neznámou, jak zákazníci Lotusu na novinku zareagují. Nový model, mířící do zcela jiných segmentů trhu, může značce přinést mnoho nových zákazníků, ale odradit i nemalou část těch tradičních, kterých si automobilka přirozeně cení. Něco vám toto vyprávění připomíná? Ano, přesně s tím se setkal a setkává jiný výrobce sportovních vozů, německé Porsche. To se svým SUV Cayenne na jednu stranu získává kvanta zákazníků, kteří po Porsche dříve "ani neštěkli", ale na druhou naráží na stále více odporu od tradiční zákazníků sportovních vozů, kteří si zkrátka odmítají koupit "sporťák od výrobce SUV". Neúspěch supersportovní Carrery GT v segmentu, kde se na image značky hraje především, je jen jedním z důkazů. Snadno se tak může stát, že klasické sportovní automobilky nebudou mít, byť budou obchodně velice úspěšné, zákazníky pro své klasické produkty. Zda se stejnou cestou vydá i Lotus, uvidíme již brzy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lotus APX

bazar

Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků