Lopraisovi pomohla k výhře příliš velká rychlost soupeře

Trochu kuriózním způsobem získal Aleš Loprais s tatrou své první vítězství vítězství v Silk Way Rally. Nicméně vítězství to je a je o to cennější, že dokázal vyhrát v Rusku, kde proti němu na moskevském startu nastoupila domácí přesila na sedmi kamazech. Jenže Eduard Nikolajev, považovaný za nástupce „cara“ Vladimira Čagina, musel už ve druhé etapě odstoupit kvůli technickým potížím svého kamionu, a od té doby vedoucí Firdaus Kabirov doplatil na nedodržování dopravních předpisů soutěže.

Loprais bojoval s kamazy o čelo od začátku soutěže a čtvrtou etapu dokonce vyhrál. Figuroval na druhém místě, ale dvaapadesátiminutová ztráta na Kabirova se už zdála nepřekonatelná. Jenže pak přišla šestá etapa ze Stavropolu do Majkopu. Tam Kabirov při opuštění bivaku ve Stavropolu překročil povolenou rychlost, z čehož ho usvědčilo zařízení GPS, které po každé etapě komisaři kontrolují.

Klepněte pro větší obrázek
Aleš Loprais, Milan Holáň a Vojtěch Štajf (zleva) slaví vítězství                           Foto loprais.cz

I když se ruský matador snažil všemožně protestovat, dostal hodinovou penalizaci, která ho srazila na druhé místo o sedmnáct minut za Lopraise. Tím bylo o osudu Silk Way Rally rozhodnuto, protože rychlostní zkouška v závěrečné etapě do Soči byla kvůli rozvodněnému říčnímu korytu zrušená.

Důvod penalizace, která není v maratonských motoristických soutěžích ničím neobvyklým, byl ovšem svým způsobem docela kuriózní. Na Lopraisově tatře totiž došlo v průběhu šesté etapy k poruše centrálního dohušťování pneumatik. Kamion musel zastavit a posádka se snažila závadu opravit, čímž ztratila drahocenný čas a do cíle pak navíc nedojížděla v plném tempu, aby pneumatiky vydržely.

Kabirov byl naopak naprosto přesvědčený o svém vítězství. Dokonce pomáhal svému krajanovi Alexandru Mironěnkovi s vyprošťováním zapadlého terénního vozu BMW. Ani pak do cíle nijak nespěchal, což ho později muselo mrzet. V první verzi výsledků se jeho náskok zmenšil na třiačtyřicet minut, takže kdyby v etapě normálně závodil, nejspíš by si vypracoval hodinový náskok a vyhrál by i navzdory penalizaci…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová tatra se na Silk Way osvědčila

„Vítězství si velice cením, i když k němu došlo poněkud zvláštním způsobem. Jenže všichni musíme řády a ustanovení soutěže dodržovat. Výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž patří i dodržování dopravních pravidel,“ uvedl ke způsobu svého triumfu Loprais, který za vítězství od pořadatelů inkasoval prémii tisíc eur.

Nezapomněl pochopitelně vyzdvihnout přednosti nového kamionu Tatra. „Vůz ukázal velký potenciál. Víme, jak ho dál rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Budeme s ním startovat i v zimě na Rallye Dakar a i tam pochopitelně chceme uspět proti silným továrním týmům,“ dodal Loprais v souvislosti s tím, že v lednu v Jižní Americe budou mezi soupeře s tovární podporou kromě tradičního Kamazu patřit i stáje Veka MAN či Iveco de Rooy.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků