Lopraisovi pomohla k výhře příliš velká rychlost soupeře

Trochu kuriózním způsobem získal Aleš Loprais s tatrou své první vítězství vítězství v Silk Way Rally. Nicméně vítězství to je a je o to cennější, že dokázal vyhrát v Rusku, kde proti němu na moskevském startu nastoupila domácí přesila na sedmi kamazech. Jenže Eduard Nikolajev, považovaný za nástupce „cara“ Vladimira Čagina, musel už ve druhé etapě odstoupit kvůli technickým potížím svého kamionu, a od té doby vedoucí Firdaus Kabirov doplatil na nedodržování dopravních předpisů soutěže.

Loprais bojoval s kamazy o čelo od začátku soutěže a čtvrtou etapu dokonce vyhrál. Figuroval na druhém místě, ale dvaapadesátiminutová ztráta na Kabirova se už zdála nepřekonatelná. Jenže pak přišla šestá etapa ze Stavropolu do Majkopu. Tam Kabirov při opuštění bivaku ve Stavropolu překročil povolenou rychlost, z čehož ho usvědčilo zařízení GPS, které po každé etapě komisaři kontrolují.

Klepněte pro větší obrázek
Aleš Loprais, Milan Holáň a Vojtěch Štajf (zleva) slaví vítězství                           Foto loprais.cz

I když se ruský matador snažil všemožně protestovat, dostal hodinovou penalizaci, která ho srazila na druhé místo o sedmnáct minut za Lopraise. Tím bylo o osudu Silk Way Rally rozhodnuto, protože rychlostní zkouška v závěrečné etapě do Soči byla kvůli rozvodněnému říčnímu korytu zrušená.

Důvod penalizace, která není v maratonských motoristických soutěžích ničím neobvyklým, byl ovšem svým způsobem docela kuriózní. Na Lopraisově tatře totiž došlo v průběhu šesté etapy k poruše centrálního dohušťování pneumatik. Kamion musel zastavit a posádka se snažila závadu opravit, čímž ztratila drahocenný čas a do cíle pak navíc nedojížděla v plném tempu, aby pneumatiky vydržely.

Kabirov byl naopak naprosto přesvědčený o svém vítězství. Dokonce pomáhal svému krajanovi Alexandru Mironěnkovi s vyprošťováním zapadlého terénního vozu BMW. Ani pak do cíle nijak nespěchal, což ho později muselo mrzet. V první verzi výsledků se jeho náskok zmenšil na třiačtyřicet minut, takže kdyby v etapě normálně závodil, nejspíš by si vypracoval hodinový náskok a vyhrál by i navzdory penalizaci…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová tatra se na Silk Way osvědčila

„Vítězství si velice cením, i když k němu došlo poněkud zvláštním způsobem. Jenže všichni musíme řády a ustanovení soutěže dodržovat. Výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž patří i dodržování dopravních pravidel,“ uvedl ke způsobu svého triumfu Loprais, který za vítězství od pořadatelů inkasoval prémii tisíc eur.

Nezapomněl pochopitelně vyzdvihnout přednosti nového kamionu Tatra. „Vůz ukázal velký potenciál. Víme, jak ho dál rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Budeme s ním startovat i v zimě na Rallye Dakar a i tam pochopitelně chceme uspět proti silným továrním týmům,“ dodal Loprais v souvislosti s tím, že v lednu v Jižní Americe budou mezi soupeře s tovární podporou kromě tradičního Kamazu patřit i stáje Veka MAN či Iveco de Rooy.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků