Loňský zisk Škody Auto poklesl

Mladoboleslavská automobilka zabudovaná v koncernu Volkswagen prodala v loňském roce rekordních 462 321 vozidel. Ani meziroční nárůst 6,2 procenta nemohl vyrovnat negativní dopad silné koruny, který vyústil ve snížení zisku o 1,2 miliardy korun proti předcházejícímu roku 2000. Celkovým čistým ziskem 2,1 miliardy Kč se Škoda Auto ovšem stále řadí mezi nejvýnosnější české firmy.
Loňský zisk Škody Auto poklesl
Nejen silná koruna, která má podle předpovědí odborníků dále posilovat, způsobila snížení zisku automobilky. Náběh třetí varianty modelové řady Fabia, dokončování nové motorárny a závodu v Kvasinách, kde se vyrábí model Superb, jsou další příčinou. Předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek na výroční tiskové konferenci připustil, že úvodní měsíce roku 2002 jsou ještě těžší. Škoda Auto vytváří přibližně deset procent našeho vývozu a její současné problémy se týkají všech firem, které jsou na vývozu do značné míry závislé. Rostoucí zisky naopak vykazují české banky.

Plných 82 procent motorových vozidel putuje z Mladé Boleslavi do zahraničí, domácí motoristé tedy kupují pouze každou pátou škodovku. Náklady však automobilka z více než poloviny realizuje v korunách. Podle slov Vratislava Kulhánka jde na vrub silné měny nejméně 700 000 Kč "ušlého zisku".

Základem je Fabia

Nejprodávanější škodovkou byla v roce 2001 modelová řada Fabia, které se ve třech variantách (hatchback, kombi, sedan) prodalo 251 870 vozů. Z toho bylo 152 578 "krátkých" Fabií a 82 521 Fabií Combi. Meziroční nárůst o 23 % u nejoblíbenější verze Fabie doprovodila i vyšší poptávka po Octaviích. Limuzínu si vloni koupilo o 1,7 % více zákazníků. Octavia Combi zaznamenala nárůst o 8,3 %, což vyústilo v celkový prodej 165 311 Octavií. Automobily Škoda se v roce 2001 prodávaly kromě ČR v 72 zemích světa. Navzdory recesi řady významných trhů zvýšila Škoda Auto odbyt o 6,2 %, když se jí podařilo prodat 462 321 vozidel.

V západní Evropě prodala Škoda Auto 246 048 vozů, čímž svou bilanci meziročně zvýšila o 7,4 %. Největším exportním trhem je Německo s 68 886 prodanými auty (+ 5,4 %). Nejsilnějším trhem ovšem stále zůstává domácí. V ČR si novou škodovku koupilo 82 405 zákazníků. Automobilka si hodnotou 52,6 % podílu na trhu udržela impozantní převahu nad importéry. Pozici druhého nejvýznamnějšího dovozce vozidel Škoda zaujalo po Německu Slovensko, kde 37 523 vozů ukazuje na tržní podíl 52,8 % a meziroční nárůst o 16,9 %. Samozřejmě na tom má zásluhu především kompletní modelová řada Fabia.

Po sedmi letech a celkovém prodeji 1,4 milionů vozů skončila v červnu výroba modelu Felicia. Loni se jich prodalo ještě 44 963. V závěru loňského roku se k zákazníkům dostalo prvních 177 Superbů. Denní výroba činila v průměru 1934 automobilů všech modelových řad.

Ačkoli se světové trhy na počátku roku 2002 vyvíjejí nestabilně, Škoda Auto chce proti loňskému roku zisk zvýšit. Zátěží jistě budou některé markoekonomické faktory, zejména silný kurs koruny, ale na druhé straně by měly pomoci snížené investice. Jejich nejtěžší břemeno "zdvihla" automobilka právě loni.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků