Loňský zisk Škody Auto poklesl

Mladoboleslavská automobilka zabudovaná v koncernu Volkswagen prodala v loňském roce rekordních 462 321 vozidel. Ani meziroční nárůst 6,2 procenta nemohl vyrovnat negativní dopad silné koruny, který vyústil ve snížení zisku o 1,2 miliardy korun proti předcházejícímu roku 2000. Celkovým čistým ziskem 2,1 miliardy Kč se Škoda Auto ovšem stále řadí mezi nejvýnosnější české firmy.
Loňský zisk Škody Auto poklesl
Nejen silná koruna, která má podle předpovědí odborníků dále posilovat, způsobila snížení zisku automobilky. Náběh třetí varianty modelové řady Fabia, dokončování nové motorárny a závodu v Kvasinách, kde se vyrábí model Superb, jsou další příčinou. Předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek na výroční tiskové konferenci připustil, že úvodní měsíce roku 2002 jsou ještě těžší. Škoda Auto vytváří přibližně deset procent našeho vývozu a její současné problémy se týkají všech firem, které jsou na vývozu do značné míry závislé. Rostoucí zisky naopak vykazují české banky.

Plných 82 procent motorových vozidel putuje z Mladé Boleslavi do zahraničí, domácí motoristé tedy kupují pouze každou pátou škodovku. Náklady však automobilka z více než poloviny realizuje v korunách. Podle slov Vratislava Kulhánka jde na vrub silné měny nejméně 700 000 Kč "ušlého zisku".

Základem je Fabia

Nejprodávanější škodovkou byla v roce 2001 modelová řada Fabia, které se ve třech variantách (hatchback, kombi, sedan) prodalo 251 870 vozů. Z toho bylo 152 578 "krátkých" Fabií a 82 521 Fabií Combi. Meziroční nárůst o 23 % u nejoblíbenější verze Fabie doprovodila i vyšší poptávka po Octaviích. Limuzínu si vloni koupilo o 1,7 % více zákazníků. Octavia Combi zaznamenala nárůst o 8,3 %, což vyústilo v celkový prodej 165 311 Octavií. Automobily Škoda se v roce 2001 prodávaly kromě ČR v 72 zemích světa. Navzdory recesi řady významných trhů zvýšila Škoda Auto odbyt o 6,2 %, když se jí podařilo prodat 462 321 vozidel.

V západní Evropě prodala Škoda Auto 246 048 vozů, čímž svou bilanci meziročně zvýšila o 7,4 %. Největším exportním trhem je Německo s 68 886 prodanými auty (+ 5,4 %). Nejsilnějším trhem ovšem stále zůstává domácí. V ČR si novou škodovku koupilo 82 405 zákazníků. Automobilka si hodnotou 52,6 % podílu na trhu udržela impozantní převahu nad importéry. Pozici druhého nejvýznamnějšího dovozce vozidel Škoda zaujalo po Německu Slovensko, kde 37 523 vozů ukazuje na tržní podíl 52,8 % a meziroční nárůst o 16,9 %. Samozřejmě na tom má zásluhu především kompletní modelová řada Fabia.

Po sedmi letech a celkovém prodeji 1,4 milionů vozů skončila v červnu výroba modelu Felicia. Loni se jich prodalo ještě 44 963. V závěru loňského roku se k zákazníkům dostalo prvních 177 Superbů. Denní výroba činila v průměru 1934 automobilů všech modelových řad.

Ačkoli se světové trhy na počátku roku 2002 vyvíjejí nestabilně, Škoda Auto chce proti loňskému roku zisk zvýšit. Zátěží jistě budou některé markoekonomické faktory, zejména silný kurs koruny, ale na druhé straně by měly pomoci snížené investice. Jejich nejtěžší břemeno "zdvihla" automobilka právě loni.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků