Loni zahynulo na silnicích EU téměř 23 tisíc osob. Jak si v žebříčku vede Česko?

Rejpal  |  15. 06. 2020 16:24

Zajímavé je, že na začátu žebříčku jsou země s nízkou povolenou rychlostí. Za nimi následuje země s neomezenou rychlostí a pak tam jsou země, kde se je vysoká povolená rychlost.

Kdyby se to hodně zjednodušilo, tak by z toho bylo možné vyvozovat, že je lepší mít neomezenou rychlost, než mít vysokou povolenou rychlost, ale ještě lepší je omezit rychlost na tolik, aby jí zvládala i vozidla (nebo řidiči), kterým se nejezdí dobře rychle.

Je to dost podobné Montanskému paradoxu, kde když zrušili neomezenou rychlost, tak se jim zdvojnásobil počet vážných nehod a kupodivu i mírně zvýšila průměra rychlost.

Odpovědět  |   | 
Ota  |  15. 06. 2020 16:49

protoze se muzes plne venovat rizeni a ne se klepat, jestli so nahodou neprehledl znacku na omezeni rychlosti atd..

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  15. 06. 2020 20:59

To by platilo, kdyby na vrcholu bylo Německo, nebo země, kde se rychlost obecně nedodržuje.

Asi to bude jinak.

V Německu je sice neomezená rychlost, ale ten kdo chce jet po dálnici 110, tak může bez větších potíží, nastaví si tempomat a jede, předjíždí, a nikdo mu v tom nebrání.

V těch pomalých zemích, co jsou navrchu je rychlost zase taková, že jí zvládne skoro každý, takže nikdo není brzda provozu. Všichni si na osmdesátce jedou 85, nikdo nemá důvod předjíždět.

Tady, když pojedete na devadesátce osmdesát, tak jste brzda a pokud pojedete pod sto, tak neustále máte za sebou lepiče, nebo Vás někdo ne zcela bezpečně předjíždí.

V těch zemích na začátku žebříčku je kolikrát vyšší hustota provozu i vyšší průměrný nájezd.

Odpovědět  |   | 
Charouz  |  17. 06. 2020 11:33

Tohle je velice ohraná písnička. A kdo to nezvládá, nemá za volantem co dělat. Rychloměr je v zorném polí, takže ho nemusíš pořád sledovat. Málokdy se mi stane, že překročí výrazněji rychlost, aniž bych sám chtěl.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  17. 06. 2020 13:20

Verim tomu, ze hodne lidi nezvlada jet devadesat na uzke okresce s navrhovou rychlosti 60 km/h. Proste jim rozum a chovani auta rika, ze by meli ubrat, ale pohled na rychlomer ci do zpetneho zrcatka jim rika opak.

Odpovědět  |   | 
Jig  |  15. 06. 2020 16:59

Ono do toho vstupuje mnohem více faktorů, a bylo by zajímavé detajlnější srovnání různých vlivů, protože takhle je to celkem zavádějící. Např. hustota zalidnění, která je ve Švédsku desetinová oproti Německu (stejně tak Irsko má malé zalidnění). Ač třetí Malta, má zas naopak 6x více obyvatel na km než Německo, ale zase je maličká a tedy všude blízko (tedy výrazně klesá riziko únavy z dlouhé jízdy). V Nizozemí zase samá rovina a žádné kopce (tedy mnohem lepší viditelnost). Oproti jiné země mají infrastrukturu ve špatném stavu. Výrazně starší vozový park apod.

Poslední věta článku se mi nezdá úplně pravdivá. Náklady na nehody jsou v celé EU 28 mld EURO vs. jen v CZ 80 mil. CZK ... asi chyba v desetinné čárce :) Dle toho to při převodu na 1 mil. obyvatel a CZK vychází: v EU 1695 mil. CZK / mil. obyvatel a v CZ 7 mil. CZK / mil. obyvatel

Odpovědět  |   | 
expat  |  15. 06. 2020 20:38

K statistice by měl být přidán i počet ujetých kilometrů....ano bylo by to o něco složitější, ale mělo by to vyšší výpovědní hodnotu.

Odpovědět  |   | 
Net  |  16. 06. 2020 08:36

Možná nejde jen o povolenou rychlost. Možná jde i o hustotu dopravní infrastruktura, počet aut, podmínky pro získání a udržení řidičáku, kontrolu a dodržování zákonů, kvalitu silnic a značení, koncept křižovatek, aby byly přehledné...
V takovém Norsku je zvyk nepředjíždět na okrskách a pomalejší auta pouštějí tam, kde je silnice rozšířena. Ono to ani jinak na silnicích podél fjordů nejde. Proto si myslím, že mají tak nízkou úmrtnost, typické smrťáky při nezvládnutém předjíždění tam prakticky neexistují.

Odpovědět  |   | 
OTTO  |  15. 06. 2020 19:18

Bourat v novém Volvu je holt trochu bezpečnější než bourat ve staré Dacii. A pak tam bude ještě pár vedlejších důvodů .

Odpovědět  |   | 
OTTO  |  15. 06. 2020 19:19

Jinak: "Náklady v České republice dosáhly cca 80 milionů korun." Čte to po sobě vůbec někdo?

Odpovědět  |   | 
Roman  |  15. 06. 2020 19:28

By mne taky zajímaly statistiky převládajících charakteristických prvků vrahů za volantem, jako je třeba v čechách - mladík/kšiltovka/kapuce/stříbrná/černá/škodovka/audi/volkswagen/bmw nebo mladík/bílá/červená dodávka

Odpovědět  |   | 
Ralf  |  15. 06. 2020 21:51

Dávejte na sebe pozor a jezděte hlavou

Odpovědět  |   | 
kisko  |  16. 06. 2020 09:58

diskusia k rychlosti:
toto nie je štatistika úmrtia na diaľniciach ako to tu daný diskutéri otáčajú.
Mimo dialníc sú rýchlostné limity všade. V severských krajinách hlavne zapracovali na znížení úmrtnosti chodcov.
Švédsko: 30km/h 50metrov pred každým prechodom pre chodcov a prísne kontrolované kamerami. To by stredoeurópsky páni za volantom nerozdýchali nikdy.
A zóny bez aut okolo každej školy s perimetrom minimálne 300metrov, to by tu ľudia radšej vypálili školy.

A ďalšia vec je vozový park a množstvo asistentov, ktoré reálne chránia životy sú tu v Škandinávii zastúpené najviac v EU. Zatiaľ čo ti na autoreuvue.cz sa všetci zaprisahajú ako asistentov nenávidia a ako sú všetci dokonalí aj bez nich. Ale čísla hovoria jasne.

kompletná štúdia tejto problematiky bola na jeseň uverejnená ako príloha v Göteborgs-Posten .

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Kia XCeed 1.6 CRDi MHEV a XCeed 1.6 GDi PHEV: Jeden hot a druhý čehý

Kia XCeed 1.6 CRDi MHEV a 1.6 GDI PHEV

Korejský kompakt Kia XCeed je nyní dostupný s novými možnostmi pohonu. Vedle plug-in hybridu jde i o diesel s manuální převodovkou iMT.

včera | Vladimír Kadera | 9 příspěvků
TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

24.  1.  2021 | Richard Herbich | 97 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 85 příspěvků

Nejčtenější články

Konec zamlženému oknu. Ford ukazuje vychytávku, která se o všechno sama postará

Konec zamlženému oknu. Ford ukazuje vychytá…

V posledních Fordech najdete novou verzi systému, který automaticky detekuje zamlžení čelního okna.

21.  1.  2021 | | 20 N/A
Daniel Fuglevič
VýbavaFordŽivot řidičeTechnika
Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takto. Stepway s CVT už víc mít nemůže

Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takt…

S uvedením ceníků rozjela Dacia i konfigurátor, ve kterém se můžeme kouknout, jak vypadá ta vůbec nejdražší varianta nového Sandera.

11.  1.  2021 | | 80 N/A
Daniel Fuglevič
Dacia SanderoČeský trhCeny
Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být stále levný, ale o víc peněz se říct nebojí

Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být st…

Fiat Tipo prošel omlazením v loňském říjnu a vedle standardních karosářských variant se nám ukázal i jako crossover. Startuje lehce nad 300 tisíci, není ale problém přesáhnout půl milionu.

6.  1.  2021 | | 28 N/A
Vladimír Kadera
České cenyFiat
Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji hodnotí dobový tisk a zkušený majitel?

Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji …

Dlouhých dvacet let trvala výroba Tatry 603, aerodynamicky pokrokově řešeného automobilu vyšší třídy se vzduchem chlazeným osmiválcem za zadní, poháněnou nápravou. Dost dlouhá doba, aby se vystačilo jen s inovacemi. Uvažovaných nástupců bylo hned několik (603 A, 603 X). Nakonec se nástupcem šestsettrojky stala Tatra 613.

31.  12.  2020 | | 137 N/A
Tomáš Dusil
TatraHistorie
Nejlepší auta roku 2020 podle Autorevue: Cena nehraje roli. I levná auta překvapila!

Nejlepší auta roku 2020 podle Autorevue: Ce…

Během uplynulého roku jsme vám přinesli více než 70 testů, jízdních dojmů a zajímavých ohlédnutí do automobilové historie. Nyní jdeme s kůží na trh a představíme vám auta, která jsou podle nás nejlepší.

1.  1.  2021 | | 7 N/A
AutoRevue.cz
Zajímavosti