Loni zahynulo na silnicích EU téměř 23 tisíc osob. Jak si v žebříčku vede Česko?

13 komentářů

kisko
16. června • 9:58

diskusia k rychlosti:
toto nie je štatistika úmrtia na diaľniciach ako to tu daný diskutéri otáčajú.
Mimo dialníc sú rýchlostné limity všade. V severských krajinách hlavne zapracovali na znížení úmrtnosti chodcov.
Švédsko: 30km/h 50metrov pred každým prechodom pre chodcov a prísne kontrolované kamerami. To by stredoeurópsky páni za volantom nerozdýchali nikdy.
A zóny bez aut okolo každej školy s perimetrom minimálne 300metrov, to by tu ľudia radšej vypálili školy. A ďalšia vec je vozový park a množstvo asistentov, ktoré reálne chránia životy sú tu v Škandinávii zastúpené najviac v EU. Zatiaľ čo ti na autoreuvue.cz sa všetci zaprisahajú ako asistentov nenávidia a ako sú všetci dokonalí aj bez nich. Ale čísla hovoria jasne.kompletná štúdia tejto problematiky bola na jeseň uverejnená ako príloha v Göteborgs-Posten .

Ralf
15. června • 21:51

Dávejte na sebe pozor a jezděte hlavou

Roman
15. června • 19:28

By mne taky zajímaly statistiky převládajících charakteristických prvků vrahů za volantem, jako je třeba v čechách - mladík/kšiltovka/kapuce/stříbrná/černá/škodovka/audi/volkswagen/bmw nebo mladík/bílá/červená dodávka:-(

OTTO
15. června • 19:19

Jinak: "Náklady v České republice dosáhly cca 80 milionů korun." Čte to po sobě vůbec někdo?

OTTO
15. června • 19:18

Bourat v novém Volvu je holt trochu bezpečnější než bourat ve staré Dacii. A pak tam bude ještě pár vedlejších důvodů :-P.

Rejpal
15. června • 16:24

Zajímavé je, že na začátu žebříčku jsou země s nízkou povolenou rychlostí. Za nimi následuje země s neomezenou rychlostí a pak tam jsou země, kde se je vysoká povolená rychlost.Kdyby se to hodně zjednodušilo, tak by z toho bylo možné vyvozovat, že je lepší mít neomezenou rychlost, než mít vysokou povolenou rychlost, ale ještě lepší je omezit rychlost na tolik, aby jí zvládala i vozidla (nebo řidiči), kterým se nejezdí dobře rychle.Je to dost podobné Montanskému paradoxu, kde když zrušili neomezenou rychlost, tak se jim zdvojnásobil počet vážných nehod a kupodivu i mírně zvýšila průměra rychlost.

Net
16. června • 8:36

Možná nejde jen o povolenou rychlost. Možná jde i o hustotu dopravní infrastruktura, počet aut, podmínky pro získání a udržení řidičáku, kontrolu a dodržování zákonů, kvalitu silnic a značení, koncept křižovatek, aby byly přehledné...
V takovém Norsku je zvyk nepředjíždět na okrskách a pomalejší auta pouštějí tam, kde je silnice rozšířena. Ono to ani jinak na silnicích podél fjordů nejde. Proto si myslím, že mají tak nízkou úmrtnost, typické smrťáky při nezvládnutém předjíždění tam prakticky neexistují.

Jig
15. června • 16:59

Ono do toho vstupuje mnohem více faktorů, a bylo by zajímavé detajlnější srovnání různých vlivů, protože takhle je to celkem zavádějící. Např. hustota zalidnění, která je ve Švédsku desetinová oproti Německu (stejně tak Irsko má malé zalidnění). Ač třetí Malta, má zas naopak 6x více obyvatel na km než Německo, ale zase je maličká a tedy všude blízko (tedy výrazně klesá riziko únavy z dlouhé jízdy). V Nizozemí zase samá rovina a žádné kopce (tedy mnohem lepší viditelnost). Oproti jiné země mají infrastrukturu ve špatném stavu. Výrazně starší vozový park apod.Poslední věta článku se mi nezdá úplně pravdivá. Náklady na nehody jsou v celé EU 28 mld EURO vs. jen v CZ 80 mil. CZK ... asi chyba v desetinné čárce :) Dle toho to při převodu na 1 mil. obyvatel a CZK vychází: v EU 1695 mil. CZK / mil. obyvatel a v CZ 7 mil. CZK / mil. obyvatel

expat
15. června • 20:38

K statistice by měl být přidán i počet ujetých kilometrů....ano bylo by to o něco složitější, ale mělo by to vyšší výpovědní hodnotu.

Ota
15. června • 16:49

protoze se muzes plne venovat rizeni a ne se klepat, jestli so nahodou neprehledl znacku na omezeni rychlosti atd..

Charouz
17. června • 11:33

Tohle je velice ohraná písnička. A kdo to nezvládá, nemá za volantem co dělat. Rychloměr je v zorném polí, takže ho nemusíš pořád sledovat. Málokdy se mi stane, že překročí výrazněji rychlost, aniž bych sám chtěl.

Rejpal
17. června • 13:20

Verim tomu, ze hodne lidi nezvlada jet devadesat na uzke okresce s navrhovou rychlosti 60 km/h. Proste jim rozum a chovani auta rika, ze by meli ubrat, ale pohled na rychlomer ci do zpetneho zrcatka jim rika opak.

Rejpal
15. června • 20:59

To by platilo, kdyby na vrcholu bylo Německo, nebo země, kde se rychlost obecně nedodržuje.Asi to bude jinak.V Německu je sice neomezená rychlost, ale ten kdo chce jet po dálnici 110, tak může bez větších potíží, nastaví si tempomat a jede, předjíždí, a nikdo mu v tom nebrání.V těch pomalých zemích, co jsou navrchu je rychlost zase taková, že jí zvládne skoro každý, takže nikdo není brzda provozu. Všichni si na osmdesátce jedou 85, nikdo nemá důvod předjíždět.Tady, když pojedete na devadesátce osmdesát, tak jste brzda a pokud pojedete pod sto, tak neustále máte za sebou lepiče, nebo Vás někdo ne zcela bezpečně předjíždí.V těch zemích na začátku žebříčku je kolikrát vyšší hustota provozu i vyšší průměrný nájezd.

Doporučujeme

Články odjinud