Loni zahynulo na silnicích EU téměř 23 tisíc osob. Jak si v žebříčku vede Česko?

Meziročně se počet obětí na území EU snížil. Mezi jednotlivými státy však panují obrovské rozdíly.

Platforma Vize 0 zveřejnila statistiky nehod na území Evropské unie v roce 2019. Oproti předloňskému roku došlo k poklesu poštu obětí na silnicích o dvě procenta. S počtem 51 mrtvých na milion obyvatel jsou silnice EU ty nejbezpečnější na světě. I tak jde ale přibližně o 22.800 ztracených lidských životů.

Ve Francii, Lotyšsku, Finsku, Chorvatsku, Lucembursku, Německu, Řecku a Švédsku se v loňském roce zaznamenal nejnižší počet obětí v historii. První místo pomyslného žebříčku zaujalo Švédsko, kde o život přišlo 22 lidí na milion obyvatel. Na druhé straně žebříčku je s 96 oběťmi Rumunsko. 

Bosch uvádí systém pro automatické přivolání záchranářů k nehodám motorkářů

Bosch uvádí systém pro automatické přivolání záchranářů k nehodám motorkářů

„Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4x více úmrtí než v premiantském Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0. Vedle usmrcení došlo i těžkým zraněním, které utrpělo dalších 120 tisíc lidí. 

Česká republika je na 17. místě s počtem 58 obětí. Oproti loňskému roku je to o šest méně. „Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, za loňský rok to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ doplňuje Roman Budský.

Poláka v Suzuki vystřelil kruhový objezd. Letěl 64 metrů, zde jsou fotky po dopad

Poláka v Suzuki vystřelil kruhový objezd. Letěl 64 metrů, zde jsou fotky po dopad

Evropská komise vyčíslila náklady dopravní nehodovosti za loňský rok na 28 miliard eur, což odpovídá zhruba dvěma procentům HPD celé EU. Náklady v České republice dosáhly cca 80 milionů korun.

Pořadí států dle počtu usmrcených na 1 milion obyvatel a meziroční změna
Pořadí Stát Rok 2019 2019/2018 v %
1. Švédsko 22 -32
2. Irsko 29 1
3. Malta 32 -11
4. Nizozemsko 34 -3
5. Dánsko 35 20
6.-7. Lucembursko 36 -39
6.-7. Španělsko 36 -6
8.-9. Finsko 37 -14
8.-9. Německo 37 -7
10. Estonsko 39 -22
11. Rakousko 46 0
12. Francie 48 0
13. Slovinsko 49 13
14. Slovensko 51 7
15. Itálie 55 -1
16. Belgie 56 6
17. Česká republika 58 -6
18. Kypr 59 6
19. Portugalsko 61 -8
20. Maďarsko 62 -5
21. Řecko 65 -1
22. Litva 66 6
23. Lotyšsko 69 -12
24. Chorvatsko 73 -6
25. Polsko 77 0
26. Bulharsko 89 3
27. Rumunsko 96 0
EU27 51 -2
Island 17 -67
Norsko 20 1
Švýcarsko 22 -20
Velká Británie 28 0
Zdroj: Platforma VIZE 0 na základě údajů zveřejněných Evropskou komisí
TEST Kia XCeed 1.6 CRDi MHEV a XCeed 1.6 GDi PHEV: Jeden hot a druhý čehý

Kia XCeed 1.6 CRDi MHEV a 1.6 GDI PHEV

Korejský kompakt Kia XCeed je nyní dostupný s novými možnostmi pohonu. Vedle plug-in hybridu jde i o diesel s manuální převodovkou iMT.

včera | Vladimír Kadera | 9 příspěvků
TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

24.  1.  2021 | Richard Herbich | 97 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 85 příspěvků