Londýn: za nadprůměrné emise CO2 vyšší daň

Londýnská samospráva uvažuje nad tím, jak snížit emise CO2 ve svém městě. Poslední navrhované řešení se dá nazvat prostým, avšak ne příliš příjemným pro motoristy z ostrovní metropole. Jednalo by se totiž o zavedení speciální daně, která činí 25 £ za den. Daň z CO2, jak samospráva tohle nařízení zatím nazývá, je zaměřena zejména na majitele aut, které produkují více emisí než je normální.

Na více peněz by tedy jízda po Londýně přišla zejména majitele SUV a luxusních automobilů, ale i ty, kterým v garáži stojí sportovní vůz. Pokud ovšem nemáte auto, které zapadá do jedné z výše uvedených kategorii, zato vyprodukuje více než 225g CO2/km placení se taktéž nevyhnete.

Tento nový návrh silně podporuje zejména londýnský starosta Ken Livingstone, který se taktéž zasazuje o snižování průměrných hodnot emisí či zakázání sportovních automobilů.

Snad ani nepřekvapí, že se takový nápad zrodil v hlavě Angličana. Ti se v poslední době předhánějí, kdo přijde s nejnesmyslnějším omezením toho či onoho a tento návrh už zřejmě bude onou třešinkou na dortu, je totiž nesmyslný sám o sobě. Snížit emise ve městě, budiž. Ale začít „daní z CO2”, což je plyn, který má vliv na vznik skleníkového efektu a človeku není v reálně dosažitelných koncentracích nebezpečný ani dlouhodobě, je opravdu směšné. Ještě bychom pochopili, kdyby měl za cíl pevné částice, kterých je Anglie vzhledem ke koncentraci dieselových motorů plná, nebo emise oxidů dusíku, kterých ze stejného důvodu také není málo a člověku přímo škodí. Ale řešit uprostřed města emise CO2 je buď naprosté diletanství, nebo jen prostě snaha, jak z lidí dostat další peníze a neříkat tomu běžnými jmény. Nám nezbývá než doufat, že se něčeho podobného časem nedočkáme i u nás.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků