Lohner-Porsche Semper Vivus: první hybridní auto

Porsche zkonstruoval v roce 1900 nejen první automobil s pohonem všech kol, ale také první hybridní automobil na světě.

Automobilka Porsche zrekonstruovala v souvislosti s uvedením svých moderních hybridních vozů na trh první hybridní automobil na světě, jímž byl typ Lohner-Porsche Semper Vivus. Věrná kopie automobilu se sériově uspořádaným hybridním pohonem vznikla ve spolupráci společnosti Porsche Engineering a karosárny Karosseriebau Drescher z Hinterzartenu.

Klepněte pro větší obrázek

Vizionářský koncept předběhl svou dobu

Ferdinand Porsche, rodák z českých Vratislavic, se zabýval konstrukcí a vývojem svých automobilů již od roku 1896. O rok později zkonstruoval svůj první elektromotor pro uložení v náboji kola, který zaujal vídeňského výrobce kočárů Ludwiga Lohnera. Ten Porscheho pověřil ve své firmě technickým vývojem, jehož prvním plodem byl typ Lohner-Porsche, vozidlo bez převodů poháněné elektromotory Porsche v nábojích kol, které se stalo v roce 1900 hitem Světové výstavy v Paříži.

Nejprve byl postaven akumulátorový elektromobil se dvěma elektromotory v předních kolech. Pro závodní účely vznikl ovšem ještě výkonnější elektromobil s elektromotory ve všech kolech, který byl nejen prvním osobním vozem s pohonem všech kol na světě, ale také prvním vozem s brzdami na všech čtyřech kolech. Protože byl hlavní problém elektromobilů před více než 110 lety stejný jako dnes (těžké akumulátory s nedostatečnou kapacitou a pomalým nabíjením), vznikl ještě v roce 1900 první funkční automobil s hybridním pohonem na světě – Semper Vivus („vždy živoucí“).

Klepněte pro větší obrázek

Největší problém: vysoká hmotnost

Jeho dva zážehové motory DeDion Bouton o výkonu 3,5 k poháněly dva generátory o výkonu 2,5 k. Takto vyráběný proud napájel elektromotory v nábojích kol a nabíjel akumulátor. Spalovací motory se tedy na pohonu nepodílely přímo (tzv. sériový hybrid), nicméně díky nim dokázal vůz překonávat mnohem větší vzdálenosti, než verze s čistě elektrickým pohonem.

Zajímavostí bylo využití generátorů rovněž v roli elektrických spouštěčů spalovacích motorů. V praxi musel Porsche bojovat s mnoha neduhy. Mezi ty největší patřila vysoká hmotnost (1200 kg) a problematická regulace činnosti motorů, akumulátoru a generátoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků