Lohner-Porsche Semper Vivus: první hybridní auto

Porsche zkonstruoval v roce 1900 nejen první automobil s pohonem všech kol, ale také první hybridní automobil na světě.

Automobilka Porsche zrekonstruovala v souvislosti s uvedením svých moderních hybridních vozů na trh první hybridní automobil na světě, jímž byl typ Lohner-Porsche Semper Vivus. Věrná kopie automobilu se sériově uspořádaným hybridním pohonem vznikla ve spolupráci společnosti Porsche Engineering a karosárny Karosseriebau Drescher z Hinterzartenu.

Klepněte pro větší obrázek

Vizionářský koncept předběhl svou dobu

Ferdinand Porsche, rodák z českých Vratislavic, se zabýval konstrukcí a vývojem svých automobilů již od roku 1896. O rok později zkonstruoval svůj první elektromotor pro uložení v náboji kola, který zaujal vídeňského výrobce kočárů Ludwiga Lohnera. Ten Porscheho pověřil ve své firmě technickým vývojem, jehož prvním plodem byl typ Lohner-Porsche, vozidlo bez převodů poháněné elektromotory Porsche v nábojích kol, které se stalo v roce 1900 hitem Světové výstavy v Paříži.

Nejprve byl postaven akumulátorový elektromobil se dvěma elektromotory v předních kolech. Pro závodní účely vznikl ovšem ještě výkonnější elektromobil s elektromotory ve všech kolech, který byl nejen prvním osobním vozem s pohonem všech kol na světě, ale také prvním vozem s brzdami na všech čtyřech kolech. Protože byl hlavní problém elektromobilů před více než 110 lety stejný jako dnes (těžké akumulátory s nedostatečnou kapacitou a pomalým nabíjením), vznikl ještě v roce 1900 první funkční automobil s hybridním pohonem na světě – Semper Vivus („vždy živoucí“).

Klepněte pro větší obrázek

Největší problém: vysoká hmotnost

Jeho dva zážehové motory DeDion Bouton o výkonu 3,5 k poháněly dva generátory o výkonu 2,5 k. Takto vyráběný proud napájel elektromotory v nábojích kol a nabíjel akumulátor. Spalovací motory se tedy na pohonu nepodílely přímo (tzv. sériový hybrid), nicméně díky nim dokázal vůz překonávat mnohem větší vzdálenosti, než verze s čistě elektrickým pohonem.

Zajímavostí bylo využití generátorů rovněž v roli elektrických spouštěčů spalovacích motorů. V praxi musel Porsche bojovat s mnoha neduhy. Mezi ty největší patřila vysoká hmotnost (1200 kg) a problematická regulace činnosti motorů, akumulátoru a generátoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků