Lité ráfky nejsou jen na ozdobu, nabízejí také řadu praktických předností

Ráfky vyrobené ze slitin s převažujícím poměrem hořčíku nebo hliníku jsou alternativou ke klasickým, levnějším diskům z lisovaného plechu.

Dnes jsou hliníkové ráfky zcela běžnou součástí výbavy většiny nových automobilů, přičemž zákazníci na nich oceňují především jejich estetický dojem. Je ale třeba zdůraznit, že „liťáky“ mají také celou řadu praktických předností.

Slitinové ráfky dodávají autu tvář

Říká se, že kola dělají auto, a je to pravda. Přesné odlévání ráfků z lehkých slitin umožňuje jejich zpracování v nejrůznějších tvarech a vzorech, jež mohou být elegantní či vysloveně sportovní a svým vzhledem do značné míry ovlivňují výsledný vzhled celého auta. Lité ráfky dnes pro své modely nabízí všechny automobilky ať už v rámci příplatkové, nebo standardní výbavy. Zkrátka nezůstanou ani majitelé starších aut, kteří mohou volit z nepřeberné nabídky slitinových disků nabízených specializovanými firmami, přičemž ve škále jejich designů a rozměrů si vybere každý.

Ráfky z lehkých slitin jsou neodmyslitelnou součástí sportovních i závodních vozů a jejich nízká hmotnost přináší celou řadu předností i u běžných osobních automobilů. Zdůraznit je třeba také jejich větší bezpečnost, oproti běžným ráfkům z plechu jsou totiž vyrobeny z podstatně kvalitnějších a odolnějších materiálů. Kola tohoto typu zároveň na voze snižují neodpružené hmoty, což omezuje setrvačné pohyby kol a jejich závěsů a tím zlepšuje kontakt pneumatiky s vozovkou a jízdní vlastnosti auta. Nižší hmotnost zároveň přispívá k mírnému snížení spotřeby paliva.

Litá kola lépe odvádějí teplo od brzd

Slitinové ráfky těží nejen ze své nižší hmotnosti v porovnání s ráfky ocelovými, ale také z dalších předností daných materiálem. V tomto ohledu se mohou pochlubit především znamenitým odvodem tepla od brzd, což přijde řidiči vhod nejen při sportovní jízdě typu brzda-plyn, ale také při zcela běžných sjezdech táhlých kopců, v nichž přehřáté brzdy postupně ztrácí svoji účinnost. 

Nevýhodou litých ráfků je jejich vyšší cena, na druhou stranu na ně není třeba instalovat žádné dekorační poklice. Ty většinou nevypadají dobře, navíc mají tendenci z auta odpadávat a jejich odcizení je více než snadné. Slitinová kola vábí pozornost zlodějů také a někteří z nich pro ně neváhají vyhlédnutý vůz na parkovišti jednoduše vyzout. Proti zcizení kol se však lze účinně bránit. Pokud nemáte možnost parkovat v garáži či na střeženém prostranství, největší jistotou je instalace bezpečnostních šroubů nebo matic. Sada stojí několik set korun a pro zloděje jde o jen těžko překonatelnou překážku.

Jan Foltán, e-shop Kupuj-pneu.cz 
 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků