Lité ráfky nejsou jen na ozdobu, nabízejí také řadu praktických předností

Ráfky vyrobené ze slitin s převažujícím poměrem hořčíku nebo hliníku jsou alternativou ke klasickým, levnějším diskům z lisovaného plechu.

Dnes jsou hliníkové ráfky zcela běžnou součástí výbavy většiny nových automobilů, přičemž zákazníci na nich oceňují především jejich estetický dojem. Je ale třeba zdůraznit, že „liťáky“ mají také celou řadu praktických předností.

Slitinové ráfky dodávají autu tvář

Říká se, že kola dělají auto, a je to pravda. Přesné odlévání ráfků z lehkých slitin umožňuje jejich zpracování v nejrůznějších tvarech a vzorech, jež mohou být elegantní či vysloveně sportovní a svým vzhledem do značné míry ovlivňují výsledný vzhled celého auta. Lité ráfky dnes pro své modely nabízí všechny automobilky ať už v rámci příplatkové, nebo standardní výbavy. Zkrátka nezůstanou ani majitelé starších aut, kteří mohou volit z nepřeberné nabídky slitinových disků nabízených specializovanými firmami, přičemž ve škále jejich designů a rozměrů si vybere každý.

Ráfky z lehkých slitin jsou neodmyslitelnou součástí sportovních i závodních vozů a jejich nízká hmotnost přináší celou řadu předností i u běžných osobních automobilů. Zdůraznit je třeba také jejich větší bezpečnost, oproti běžným ráfkům z plechu jsou totiž vyrobeny z podstatně kvalitnějších a odolnějších materiálů. Kola tohoto typu zároveň na voze snižují neodpružené hmoty, což omezuje setrvačné pohyby kol a jejich závěsů a tím zlepšuje kontakt pneumatiky s vozovkou a jízdní vlastnosti auta. Nižší hmotnost zároveň přispívá k mírnému snížení spotřeby paliva.

Litá kola lépe odvádějí teplo od brzd

Slitinové ráfky těží nejen ze své nižší hmotnosti v porovnání s ráfky ocelovými, ale také z dalších předností daných materiálem. V tomto ohledu se mohou pochlubit především znamenitým odvodem tepla od brzd, což přijde řidiči vhod nejen při sportovní jízdě typu brzda-plyn, ale také při zcela běžných sjezdech táhlých kopců, v nichž přehřáté brzdy postupně ztrácí svoji účinnost. 

Nevýhodou litých ráfků je jejich vyšší cena, na druhou stranu na ně není třeba instalovat žádné dekorační poklice. Ty většinou nevypadají dobře, navíc mají tendenci z auta odpadávat a jejich odcizení je více než snadné. Slitinová kola vábí pozornost zlodějů také a někteří z nich pro ně neváhají vyhlédnutý vůz na parkovišti jednoduše vyzout. Proti zcizení kol se však lze účinně bránit. Pokud nemáte možnost parkovat v garáži či na střeženém prostranství, největší jistotou je instalace bezpečnostních šroubů nebo matic. Sada stojí několik set korun a pro zloděje jde o jen těžko překonatelnou překážku.

Jan Foltán, e-shop Kupuj-pneu.cz 
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků