112
Fotogalerie

Lincoln Continental: Šest desetiletí amerického luxusu

Kapitoly článku:


Continental 1982-1987

Continental se ovšem objevil znovu v modelovém roce 1982, ale v o dost okleštěné podobě. Motorový standard stále představoval vidlicový osmiválec Windsor 4,95 l/98 kW, alternativou pak zpočátku menší Essex V6 3,8 l. Necelých 5,1 m dlouhé sedany už tedy nespadaly do třídy full-size, ale jednalo se o auta střední velikosti v amerických měřítkách.

1982_lincoln_continental_45.jpg1982_lincoln_continental_17.jpg1982_lincoln_continental_20.jpg
Po dvouleté pauze se Lincoln Continental vrátil jako "mid-size" model; kryt rezervy na víku kufru byl jen stylistickým prvkem

Měly vysokou hranu víka zavazadelníku s naznačenou atrapou prostoru pro náhradní kolo, stylistický prvek převzaly z Continentalu Mark II 1957. Na rozdíl od konkurence z řad Cadillacu (Seville) si ale zachovaly pohon zadních kol, konkrétně platformu Fox s rozvorem 2756 mm. Pětilitrový V8 krmil ještě karburátor, v roce 1983 jej nahradilo vstřikování.

1984_lincoln_continental_65.jpg1984_lincoln_continental_9.jpg1986lincoln_continental_givenchy_edition_1.jpeg
V roce 1984 přišel facelift, který lze dobře poznat podle větších předních blinkrů

Čtyřstupňové automaty ADO doplnila samočinná ústrojí se stejným počtem rychlostí od německé ZF. Ta byla spojena s šestiválcovým turbodieselem (!) BMW 2,44 l, známým třeba z tehdejších trojek a pětek. Za oceánem to naftové motory zkoušely v osobních autech po druhé palivové krizi. K prestiži Lincolnu se slabé atmosférické agregáty nehodily, ale beztak úspěch nezaznamenaly, protože si je koupilo jen 1.500 Američanů.

Modelu 1984 sice zůstaly dvě dvojice malých hranatých předních světlometů, ale zvětšily se blinkry, pás zasahoval i pod reflektory. Později se Lincoln vrátil k imitaci dřeva na karoserii vně i uvnitř, která se opět vrátila do módy a zákazníci ji chtěli.

Continental 1988-1994

Na konci roku 1987 přišla na řadu v pořadí osmá generace. Dostala delší verzi podvozku D186 s rozvorem 2769 mm sdílenou s Fordy Taurus a luxusnějšími Mercury Sable. Což znamenalo revoluci v podobě přechodu na přední pohon. Hrany definitivně odvál čas, nové zaoblené „šaty“ měřily 5,21 m.

1988_lincoln_continental_11.jpg1988_lincoln_continental_29.jpg1988_lincoln_continental_3.jpg
Přechod na platformu Fordu Taurus znamenal opuštění klasické koncepce s pohonem zadních kol

O rok později se do základní výbavy dostaly dva čelní airbagy, Continental v tom byl zajedno s Mercedesem třídy S (u něj se až dosud připlácelo). Výkon vidlicového šestiválce Essex se postupně zvyšoval z původních 104 až na 119 kW, jiná pohonná jednotka k mání nebyla. Posilovač řízení už měnil svůj účinek v závislosti na rychlosti.

1988_lincoln_continental_91.jpg1988lincoln_continental_1.jpg1988lincoln_continental_2.jpg
Výbava obsahovala mj. dva airbagy nebo posilovač řízení s proměnným účinkem

V šestimístném interiéru interiéru bylo možné nahradit kůži velurem, za příplatek byl třeba CD přehrávač a bezklíčkový vstup! První malý facelift proběhl na podzim 1989, o čtyři roky později dostaly vozy jinou masku a nové nárazníky již tolik nevystupovaly z obrysu. Přesto se zhruba o centimetr prodloužily. Continentaly s pořadovým číslem 8 měly v základu i adaptivní podvozek se samočinným udržováním světlé výšky.

Continental 1995-2002

Devátá generace disponovala totožným rozvorem jako předchozí, stále tedy byla postavena na totožné platformě jako levnější modely. Auto ovšem dostalo zcela novou, 5,24 m dlouhou karoserii. Jediným motorem v nabídce se stal od zahájení výroby v listopadu 1994 vidlicový osmiválec InTech 4.6/190 kW. Měl už čtyři ventily na válec a rozvod DOHC, 350 N.m přenášel čtyřstupňový automat. Původní vzduchové odpružení nahradily pro modelový rok 1997 na přední nápravě klasické ocelové pružiny, vzadu zůstalo.

1995_lincoln_continental_4.jpg1995lincoln_continental_7.jpg1995_lincoln_continental_52.jpg1998_lincoln_continental_43.jpg1998_lincoln_continental_50.jpg1998_lincoln_continental_54.jpg
Devátá generace Continentalu je prozatím poslední; klesající odbyt nedokázaly zachránit ani novinky jako hlasové ovládání telefonu

Na podzim 1997 se zaoblila příď a nová byla i palubní deska. Continental ale už měl problémy s odbytem, ten padal z 35 tisíc (1998) až na 20 tisíc (2001) kusů. I přesto, že se do výbavy dostalo špičkové audio i mobilní telefon ovládaný hlasem. Výkon motoru vyšplhal až na 205 kW. Což znamenalo smrt klasika. Produkce ve Wixomu byla ukončena 26. července 2002. 

Nástupcem se stal menší a totálně neúspěšný LS, právoplatným následovníkem byl ovšem až MKS z léta 2008. Lincoln se rozhodl u svých modelů místo tradičních jmen používat trojpísmenné zkratky, což se ovšem neukázalo zrovna prozřetelné... Takže se těšme na comeback.

Continental Concept 2002

Na NAIAS v Detroitu Lincoln šokoval prototypem nástupce deváté generace. Hranatá limuzína klasických, ale zároveň moderních tvarů měla poprvé od čtvrté generace proti sobě otevírané (tzv. sebevražedné) dveře a hlavně, pod její kapotou trůnil mohutný dvanáctiválec.

2002_lincoln_continental_concept_3.jpg2002_lincoln_continental_concept_4.jpg2002_lincoln_continental_concept_16.jpg2002_lincoln_continental_concept_6.jpg2015lincoln_continental_concept.jpeg2002lincoln_continental_concept_11.jpeg
Koncept vypadal slibně, ale bohužel zůstalo jen u něj; vedle tzv. sebevražedných zadních dveří byl technickou zajímavostí i motor – vidlicový dvanáctiválec

Vidlicový agregát měl objem 5,9 l, dával 309 kW a 560 N.m. Ač má tohle auto stále velký počet fanoušků a dokonce existuje i jeho facebooková stránka, modrý ovál jej nikdy klientům nenabídl.

Continental Concept 2015

Ještě novotou vonící modrý Continental z New York Auto Show reprezentuje moderní trend downsizingu. Tentokrát nikoli rozměrový, ale hlavně technický. Místo osmi- a dvanáctiválců je totiž poháněn motorem 3.5 V6 EcoBoost. Design z pera Davida Woodhouse však vyvolává kontroverze, protože auto je až příliš podobné modelu Flying Spur s okřídleným B ve znaku. Jen čtveřice kulatých hlavních světlometů chybí.

2015lincoln_continental_concept_4.jpeg2015lincoln_continental_concept_1.jpeg
Ford se nechal slyšet, že nový Continental začne vyrábět už v příštím roce

Bentley, respektive Luc Donckerwolke si to nenechal líbit. Už se ozval, ale zatím není jasné, jak celá záležitost dopadne. Upřímně, je to trochu škoda, protože legenda od Lincolnu si takový prozatímní konec rozhodně nezaslouží. Nebo je to začátek?

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud