Lightyear One je revoluční elektromobil. Jeho zdroj energie je nevyčerpatelný

Vypadá trochu jako pradávný Volkswagen XL1, ale jde o nizozemský projekt elektromobilu, který chce energii čerpat z nevyčerpatelného zdroje.

Lightyear je další z řady novátorských startupů, který chce prorazit s automobily. Řada těchto mladých projektů se zaměřuje na elektromobilitu. Stejně tak je tomu i v tomto případě, jen s tím rozdílem, že se vůz nemá nabíjet obyčejným způsobem, ale Sluncem.

VW zřejmě vyřešil problém nedostatku dobíjecích stanic. Využije vítr i slunce

VW zřejmě vyřešil problém nedostatku dobíjecích stanic. Využije vítr i slunce

Myšlenka vozu je tedy jasná. Elektřina do elektromobilů se totiž většinou bere na místech, která vůbec nejsou ekologická – v elektrárnách, a to většinou v těch tepelných. Model nazvaný jednoduše One má proto na střeše a kapotě solární panely. 

Celková plocha panelů je pět čtverečních metrů a všechny jsou pokryty ochranným sklem. Lightyear tvrdí, že během slunečných dnů v Nizozemsku si dokáže vůz ze světla nabít baterii na 50 až 70 kilometrů.

Do Goodwoodu se chystá elektrický Mustang. Vytvořili ho Britové a má pohon 4x4

Do Goodwoodu se chystá elektrický Mustang. Vytvořili ho Britové a má pohon 4x4

Celková kapacita baterie by pak měla být až na 725 kilometrů. V případě, že zrovna nesvítí sluníčko, lze vůz dobít i z klasické zásuvky, a to až na dojezd 400 kilometrů. Pokud vám One připomíná Volkswagen XL1 je to dané tím, že stejně jako on se i Nizozemci podřídili aerodynamice.

Zatím jde samozřejmě pouze o prototyp. Společnost ovšem tvrdí, že produkci spustí v roce 2021. Startup již otevřel rezervace a o svůj kousek se přihlásilo už 100 zájemců.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků