Značka udává, že za slunného počasí dokážou prodloužit dojezd o 70 km.

Značka udává, že za slunného počasí dokážou prodloužit dojezd o 70 km.

Ročně by tak řidiči mohli na solární energii ujet až 11.000 km.

Ročně by tak řidiči mohli na solární energii ujet až 11.000 km.

Z interního průzkumu vyplývá, že průměrný denní nájezd zájemců činí 35 km.

Z interního průzkumu vyplývá, že průměrný denní nájezd zájemců činí 35 km.

Nabíjení ze slunečního svitu je permanentní po čas celého dne.

Nabíjení ze slunečního svitu je permanentní po čas celého dne.

Tady se ale jedná o vůz učený do sériové výroby. Lightyear 0 váží jen 1575 kg, což je ekvivalent průměrného dvousedadlového sporťáku, ale na délku měří skoro jako BMW řady 7.

Tady se ale jedná o vůz učený do sériové výroby. Lightyear 0 váží jen 1575 kg, což je ekvivalent průměrného dvousedadlového sporťáku, ale na délku měří skoro jako BMW řady 7.

Ve velmi slunných krajinách by tak elektromobil za ideálních podmínek vydržel sedm měsíců bez nabíjení.

Ve velmi slunných krajinách by tak elektromobil za ideálních podmínek vydržel sedm měsíců bez nabíjení.

To umožnilo dosažení plochy pěti metrů čtverečních pro solární panely. Právě ty jsou pro vůz klíčové.

To umožnilo dosažení plochy pěti metrů čtverečních pro solární panely. Právě ty jsou pro vůz klíčové.

Novinka se pyšní mimořádně aerodynamickou karoserií s koeficientem odporu vzduchu 0,19.

Novinka se pyšní mimořádně aerodynamickou karoserií s koeficientem odporu vzduchu 0,19.

Cena Lightyearu 0 byla stanovena na 6,22 mil. Kč s plánovanou roční kapacitou výroby 946 kusů.

Cena Lightyearu 0 byla stanovena na 6,22 mil. Kč s plánovanou roční kapacitou výroby 946 kusů.

olandští majitelé by měli s jedním nabitím vydržet dva měsíce.

olandští majitelé by měli s jedním nabitím vydržet dva měsíce.

Bez použití solárních panelů ujede Lightyear 0 až 625 km.

Bez použití solárních panelů ujede Lightyear 0 až 625 km.

S baterií o kapacitě 100 kWh hodlá automobilka pokořit hranici 1000 kilometrů na jedno nabití. Mercedes-Benz

S baterií o kapacitě 100 kWh hodlá automobilka pokořit hranici 1000 kilometrů na jedno nabití. | Mercedes-Benz

Novinka se pyšní mimořádně aerodynamickou karoserií s koeficientem odporu vzduchu 0,19. Pro srovnání, současný premiant v podobě konceptu EQXX dosahuje hodnoty 0,17. Tady se ale jedná o vůz učený do sériové výroby. Lightyear 0 váží jen 1 575 kg, což je ekvivalent průměrného dvousedadlového sporťáku, ale na délku měří skoro jako BMW řady 7. Lightyear

Novinka se pyšní mimořádně aerodynamickou karoserií s koeficientem odporu vzduchu 0,19. Pro srovnání, současný premiant v podobě konceptu EQXX dosahuje hodnoty 0,17. Tady se ale jedná o vůz učený do sériové výroby. Lightyear 0 váží jen 1 575 kg, což je ekvivalent průměrného dvousedadlového sporťáku, ale na délku měří skoro jako BMW řady 7. | Lightyear

 Zdroj: Mercedes-Benz

| Zdroj: Mercedes-Benz

 Zdroj: Mercedes-Benz

| Zdroj: Mercedes-Benz

 Zdroj: Mercedes-Benz

| Zdroj: Mercedes-Benz

 Zdroj: Mercedes-Benz

| Zdroj: Mercedes-Benz

 Zdroj: Mercedes-Benz

| Zdroj: Mercedes-Benz

Ročně by tak řidiči mohli na solární energii ujet až 11.000 km.
Z interního průzkumu vyplývá, že průměrný denní nájezd zájemců činí 35 km.
Nabíjení ze slunečního svitu je permanentní po čas celého dne.
Tady se ale jedná o vůz učený do sériové výroby. Lightyear 0 váží jen 1575 kg, což je ekvivalent průměrného dvousedadlového sporťáku, ale na délku měří skoro jako BMW řady 7.
18
Fotogalerie

Toto je sériový vůz s nejlepší aerodynamikou na světě. Ročně ujede 11.000 km jen na energii ze slunce

Designéři modelu Lightyear 0 došli až na samotnou hranici fyzikálních možností. Výsledkem je elektromobil s nejlepší aerodynamikou mezi sériovými vozy.

Aerodynamický tvar automobilu hrál vždy velkou roli, ale s příchodem elektromobilů jsou inženýři nuceni posunout se na hranici svých možností. Práce vozu s obtékajícím vzduchem je klíčová pro dlouhý dojezd a úsporu energie.

Mercedes-Benz začátkem roku dosáhl nového milníku, když s konceptem EQXX ujel 1008 kilometrů na jedno nabití. Následně tento rekord ještě navýšil na 1202 kilometrů. Vedle neuvěřitelně pokrokové technologie na tom měla podíl právě precizně navržená aerodynamika. Nakonec, koeficient odporu vzduchu 0,17 nastavuje obecně nové měřítko v automobilovém průmyslu.

Zatímco Mercedes tohoto výsledku dosáhl s prototypem, Lightyear hodlá neuvěřitelné hodnoty přenést do reálného světa sériových vozů. Lightyear 0 se tak stane králem současných elektromobilů s koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,175 Cd. Asi nejbližším současným konkurentem je GM EV1 s hodnotou 0,19 Cd. To je ale údaj před finální testovací procedurou WLTP a úpravami v Německu, takže aktuálně na tom bude lépe.

Při vývoji modelu 0 začal Lightyear doslova na zelené louce s prázdným papírem. Nyní dosahuje dojezdu kolem 1000 kilometrů na jedno nabití 60kWh baterie. Průměrná spotřeba byla měřena na 50kilometrovém úseku v Holandsku za letního počasí, takže hranice se bude v závislosti na počasí během roku měnit. Výhodu budou mít majitelé ve slunných oblastech, jelikož 0 má kapotu a střechu pokrytou solárními panely. Dohromady to vytváří plochu 5m2 a vůz z ní dokáže vyrobit energii pro ujetí 70 kilometrů. Během celého roku tak mohou majitelé ujet 6 až 11 tisíc kilometrů jen ze sluneční energie.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud