Liberalizace evropského trhu s automobily zvyšuje jejich ceny

Spotřebitelé nakupující v Evropě automobily byli v roce 2002 plošně zasaženi zvýšenými cenami. Ty vzrostly o 3,3 procenta přesto, že se Evropská komise snažila prosadit opačný trend. Jejím hlavním nástrojem mělo být uvolnění prodejů přes hranice, tzv. Bloková výjimka (Block Exemption). Nejnovější čísla ukazují, že za posledních 12 měsíců ceny vozů vzrostly o 4,9 %. Potvrdil se tak názor expertů KPMG, kteří již dříve tvrdili, že snaha Evropské komise o snížení cen automobilů by se ve skutečnosti mohla projevit zcela opačným trendem.

Ten je důsledkem potřeby výrobců sladit ceny automobilů v Evropě tak, aby uvolnění hranic nepřineslo masivní nákupy v maloobchodě v jedné zemi a převozy do země druhé, kde jsou vozy dražší. „Výrobci automobilů jsou nyní pod tlakem, aby standardizovali ceny před zdaněním, a vyhnuli se tak masivní explozi šedého trhu, neboť spotřebitelé si logicky koupí svůj nový automobil v té členské zemi EU, kde je nejlevnější“, vysvětluje Mike Bacon, partner společnosti KPMG.

„Země EU však v současnosti mají 15 různých daňových režimů, a to představuje značně rozdílné částky přidávané k ceně před zdaněním. Vzhledem k tomu, že výrobci nemohou připustit, aby celkový evropský obrat poklesl, předpokládali jsme, že ceny porostou ve všech zemích s výjimkou Velké Británie, kde jsme očekávali pokles cen, a Německa a Rakouska, kde jsme předpovídali, že ceny zůstanou víceméně konstantní,“ dodává M. Bacon.

Tento předpoklad v podstatě vyplnil. Ve Velké Británii, kde kupci profitují z nízké sazby daně, poklesla průměrná maloobchodní cena v roce 2002 o 2,2 . Na druhém konci škály jsou země s vysokým zdaněním, kde byli lidé postiženi skutečně tvrdě – ceny vzrostly o 7,6 % v Dánsku. Německo, další země s nízkým zdaněním automobilů, očekávání nesplnilo, a ceny tam vzrostly o 2,3 %. Je to zřejmě důsledek toho, že výrobci čelí dodatečným administrativním nákladům, když se musejí vyrovnat s řadou nově zaváděných evropských směrnic a direktiv.

„Pravděpodobná reakce spotřebitelů na rostoucí ceny musí výrobcům automobilů způsobovat těžkou hlavu. Je však nepravděpodobné, že by jim vlády poskytly nějaké ulehčení. I přes tlak Evropské komise se tváří neochotně k možnosti změnit svou daňovou politiku tak, aby se jejím prostřednictvím dosáhlo harmonizace cen po zdanění. Proto bude i nadále tento úkol ležet na výrobcích automobilů a na změnách jejich cen před zdaněním. Je otázka, jak dlouho ještě z tohoto důvodu ceny porostou, než výrobci proces harmonizace zastaví,“ uzavírá M. Bacon.

zdroj: KPMG

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků