LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

73 komentářů

Dominik
10. dubna • 20:28

To jsou moc pěkné fotky, na člověka hned dýchne retro. Některá auta jsou fakt držáky. My jsme koupili několik ojetých aut u https://www.truckcentre.com/... a pořád jezdí, tak uvidíme, jak dlouho to vydrží :-)

Pamětník
18. března • 14:36

Jak tady již někdo píše,srovnávejte vozy ze stejných let.Třeba spotřeba nafty-Liaz proti Volvu F 12-Liazka o 2-3litry na sto km méně při stejné váze nákladu a absolutně stejné trase společně odjeté.Rychlost mezi 85-90km/h.Pohodlí v kabině-Liaz proti Volvu 89-ve Volvu doslova hyc v kabině od motoru a místa jak ve vejtřasce.S liazkou jsem si dělal doslova pr..l ze stejně starých mercedesů na rychlost.Dojeli mne,předjížděli,pošklebovali se-při 80-85km/h.Tak jsem je nechal kousek odjet a přišlápl a předjížděl.Při asi 110 jim to víc nejelo,jeli jsme chvilku vedle sebe,němec čuměl na druhou stranu.Zatroubit a pedál do podlahy-a byl jsem pryč.Náklad byl 20t kafe.Je pravda,že ta moje líza neměla omezovač,5 kvalt a půlky.Roky 1980-85.
Na druhou stranu-vodní naft. topení byl žrout baterek a ke všemu honilo vodu proti směru vody od vodní pumpy.Takže přitopit si někde na Tarviziu při mínus 20°a větru motorem nešlo.Problémy se vzduchařinou na brzdy návěsu.Bylo toho víc,ale každé auto má svoje.Fabrika zůstala s dalším vývojem stát,tak jako každá u nás.

Jose
24. ledna • 15:06

Celkově je článek napsán v absolutní neznalosti výroby a systému automobilky LIAZ. Celkově všechny příspěvky a reakce na článek jsou bláboly. Jose

melm
24. ledna • 10:46

Soudruhům na konci jejich éry vůbec nedocházelo, že by mohla přijit nějaká změna, ani rozpad RVHP. Vývoj, zejména motorů ustal už někdy na počátku 70. let, zářným příkladem je 40 let koncepčně starý motor OHV ve Škodě Favorit. Někde jsem slyše hlášku, proč bychom vyráběli čtyřtaktní motocykly, když je v SSSR nebudou kupovat. A když se probudili, byl už vlak nedostižitelně daleko

renda
24. února • 19:29

Přesnější by bylo napsat, že o směřování vývoje u nás rozhodovali často lidé, kteří o tom neměli páru a mnohdy to bylo děláno "politicky", bez hlubšího uvažování. Na vývoj často nebyly kapacity, ať už chyběly lidské zdroje, peníze nebo to rozhodli soudruzi nahoře - proč zlepšovat, inovovat, když to venku stačí a stále to nese.... Vše bylo o penězích a technologiích - mnoho věcí neuměli u nás vyrobit, "moderní/ aktuální" licence byla drahá, stejně jako nákup nových technologií a ty by si na sebe nejen v případě Favoritu nevydělaly. Prostě začarovaný kruh. Fabriky se tak mnohdy propadaly hlouběji a hlouběji....
A zrovna motor z Favoritu není nejšťastnější příklad. To byl a je super motor. Přečetl jste si o něco o vzniku a vývoji Favoritu? A dalších modelech? Třeba poslední evoluce tohoto agregátu dosluhovala jako 1.4 ve Fabii a nakonec ji VW záměrně "zařízl", přestože byl motor schopen plnit i EU4, ale potřebovali "protlačit" své motory. Ano, koncepčně byl rozvod OHV překonán, stejně jako uložení klikovky ve 3 ložiscích, spotřeba nebyla nízká, ale třeba litý hliníkový blok byl IN i po těch mnoha letech a motor jako celek - na rozdíl od moderních VW - i po letech funguje mnohem lépe a za pár korun (recenze ojetin). Každá mince má dvě strany....

Petr
24. ledna • 8:31

Jeďte se na zbytky továrny do Jablonce podívat. To je klasický komunistický moloch s odhlasovaným odbytištěm a cenou. Technologicky na tom v nejlepším případě byly jako Favority od Škodovky, spíše o dost hůře. S konkurencí se dalo bojovat pouze cenou, která se moc neslučovala s potřebou živit obrovský a neefektivní skanzen.
Další neméně podstatnou skobou byla neschopnost vedení se soudružskou mentalitou a to hlavně v Tatře, kde prostě opustili veškeré své tradiční a placení schopné trhy, kde pro nenáročnost a letitou zkušenost měli naše náklaďáky rádi. To i jednoznačně prokázalo několik reportáží tenkrát tuším ještě z Auto-moto-revue, kde tyto trhy objížděli aq ukazovali postupné nahrazování Mercedesy, protože Tatra nedodávala ani vozy ani náhradní díly. A myslíte, že to soudruhy z kanceláří zvedlo_? Potom dobře jim tak.

d@rkWolf
25. ledna • 2:04

A tys viděl řekněme v 80tým roce továrny třeba MANu? Že seš si tak jistej tím, že to tam vypadalo úplně jinak, totálně západně a supermoderně? Možná už tam používali i vznášedla na přepravu dílů? Velké fabriky byly velice podobné...Tatry a Liazy na tom technicky nebyly špatně, problém bylo to opuštění trhů na východě, resp. problém by to byl pro lidi, kteří opravdu chtěli s těmi auty obchodovat a ne jen rozkrást co jde a poslat to do bankrotu. Což byl znak prvotřídního podnikatele/obchodníka 1.poloviny devadesátek, kdy příznačné označení divoký západ nebylo vůbec daleko od pravdy... Představa, že někdo otevře hranice a teď sem s nadšením naběhnou dopravci z celé západní Evropy a budou si chtít koupit Liaz je opravdu tak naivní, že si nemyslím, že by se tu takový blbec našel. Takže to bude spíš o tom rychlém rozkradení a po nás potopa.Servisní síť na západě byla bohužel obrovskej problém, i pokud by se dařilo konkurovat dobrou cenou(což si myslím, že v té době prostě muselo jít), nikdo si nekoupí náklaďák, kterej mu odborně opraví nejblíže přes půl Evropy v ČR. I když samo ty auta bez elektronicky řízených motorů furt šly opravit kladivem a pár klíčema a drátama. Ale to se úplně takto prodávat nedá, vzlášť když na něco takového jsou zvyklí právě na východě, nikolik na západě, tam chcou mít značkový servis v nejbližším městě.

melm
25. ledna • 9:14

ČSAD Prostějov byl za totáče autorizovaným servisem Volvo. Na MKD tam, jako v jednom z mála závodů, jezdily F12. Věřte, že ta dílna vypadala úplně jinak, než ty, kde se dělaly Liazky

yoggi
22. ledna • 20:13

Liaz turbo mal pekny zvuk. Skoda 706 alebo Liazka to boli este nakladaky co sa nicoho moc nebali. Tie dnesne plastaky co nikde neprejdu lebo vsetko sa z toho ocece. Liazke to bolo jedno, jedine ohnuta stupacka, este velke kolesa, obrubnik ako nic. Liazacka kabina mala strasne vysoky posed, to ani dnes v kamionoch nie je taky vysoky. ;-)
Inak taka Liaz 18.33 je parada, to sa este ani dnes nestrati na lokalny rozvoz. Sily to ma dost este poctivy 12 litrovy motor, nie ako dnes 6-7 litre s 280 komni.

Peter
22. ledna • 21:15

Kam na to chodíš dnešní náklaďáky 420,430, 440,450,460,500,510 koní a 7 litrový motor? Možná tak pětitunové,ale ne ty ostatní. MAN 10,8 litrů, Cursor 10 a 13 od Iveco atd.

yoggi
22. ledna • 22:42

Peter: Bud sme sa nepochopili, alebo nemas taky prehlad. Ja som nemyslel tahace ;-)
LIAZ 18.33 - tj. celkova hmotnost 18t a 330 HP (242kW) V6 12 lietr - sklapac, valnik
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/LI... ... https://img1.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/12816/12816920-l... ... Tu mas napr. IVECO EUROCARGO 180E28 skrina, celkova 18t a 280 HP - tu je to V6 nejaky 7-8 literhttps://autoline.info/img/s/truck-refrigerated-... ... Ja nehovorim, ze dnes nie su silne NA, ale prave vykonovo Liazka nejaka 18t je aj na dnes vykonovo nadpriemerna. Liaz tahac tam by to bol podpriemer.
Lenze dnesne napr. Iveca 12t najslabsie su nejaky 5 liter a 180HP, rada nejakych 18t nepouziva taky objem motora ako mala kedysi Liazka a ani vykon neprekonali. Preto som pisal, ze taky Liaz valnik, sklapac ci uz 18.29 alebo 18.33 sa ani dnes nestrati
;-)

Peter
23. ledna • 13:15

Nepochopili. Souhlas.

Radek
22. ledna • 15:38

Ruský LiAZ a náš LIAZ nemá spolu nic společného.

Peter
22. ledna • 17:23

Hodinky nebo holínky, obojí se natahuje.

Radek
22. ledna • 15:27

LIAZ vznikl v roce 1953,ne 1963.

puk123
22. ledna • 11:51

Kdyby jel Macík Dakar s Trambusem, stačily by mu 2 sedačky - mechanika by nepotřeboval.

d@rkWolf
25. ledna • 1:45

No Tomáši Tomečkovi stačila v Tatře letos v Africe sedačka jen jedna :-))) Jasně, bez mechanika jezdí už roky...proč taky ne, když vono najít lepšího mechanika a experta na klasickou mechanickou Tatru než je TT by bylo dost složité.Macík jezdí se závodní buggy s motorem Iveco, nápravami bůhví jakými, rámem vlastní výroby a bakelitovou kabinou ve tvaru Liazu, s Liazem to má společnou akorát tu značku na té kabině. Bohužel, dřív se tam jezdilo, aby ty auta dělaly reklamu kvalitě a schopnostem-u Tatry především průchodem terénu, dnes zvlášť Tatry na Jakaru dělali reklamu spíš nekvalitě jak se každou etapu některá podělá.

Hanyzek
30. ledna • 18:19

No jo, ale u těch Tater to jsou poruchy typu podělané turbo, voda v elektrice, anebo spojka. Snad jediná porucha, která jde na vrub Tatry, byl ten prasklý kardan u Kolomého v poslední etapě. Příště se bude preventivně měnit po každé etapě :-) Jinak to ale jezdí fakt krásně. A samozřejmě, že 100% Tatra Tomáše Tomečka je nejlepší :-)

JA-NE
22. ledna • 9:31

komunisti vsetko zabrzdili.. akykolvek vyvoj, a to neplati len pre LIAZ ale aj napr. Jawu, čz a dalsich..

melm
24. ledna • 10:32

Nedávno byl v ČT zmíněn motocykl ČZ 860. To by jeden brečel

Marty
21. ledna • 23:44

co tam dělá ta fotka toho autobusu? Plést si český LIAZ a ruský LiAZ (Likino), to je docel síla.

Peter
22. ledna • 16:53

Příští článek bude o tom, že automobilka TESLA je vlastně pokračovatelem naší TESLA Pardubice ( Přelouč atd).😂

Joe Doe
22. ledna • 21:48

TEchnicky SLaby Aparat :)

Antiautomat
21. ledna • 15:48

...zaujala ma inak este aj fotka 4/17. Iste uhadnete preco. :-)

vzpomínka
23. ledna • 9:40

Původně (tedy zhruba před 100 lety) benzín prodávaly tehdejší drogerie. Např. v knize J. Haška dobrý voják Švejk zmiňuje, jak se učil na Perštýně v Praze u drogisty Kokošky, který ho vyhnal, když mu ve sklepě zapálil sud s benzínem. Při nárůstu počtu vozidel se spalovacím motorem se pak stavěly čerpací stojany přímo na ulici před prodejnami s drogerií. Tzn. možná ten obchod s potravinami na snímku č.4 byla původně drogerie anebo bývala zřejmě hned vedle těch potravin?

Peter
21. ledna • 19:35

Tankování?

Antiautomat
22. ledna • 21:16

Presne ;-)

Antiautomat
21. ledna • 15:43

Juu, ten v tych farbach CSAD je nadherny :-) Uzitocne stroje, spravili spustu dobrej prace. No, a vlastne ved este stale aj robia. Pekne masiny!

Joe Doe
21. ledna • 14:45

Este mi chyba v clanku info o tom, ze Frankie Vojtisek bol s Liazkou vicemajstrom Europy tahacov - v ere, ked Liaz jazdil s motormi Liaz.A to bol uspech porovnatelny s Dakarom.BTW, titul mu usiel po spornej penalizacii za prekrocenie maximalnej rychlosti - prekrocit ju mal zhruba v momente, ked ho na trati predbiehal neskorsi majster Europy, ktory penalizaciu nedostal.

mpolan
21. ledna • 15:38

Přeci nemohl vyhrát socialistický vůz, že?

Vladimír
21. ledna • 13:11

Je pravda že tento článek je pouze informace o tom, co se u nás vyrábělo a ne jestli to bylo dobré nebo špatné........Já jsem s Trambusem i Liazkou jezdil a na tu dobu to bylo dobré auto a projel jsem s nima celou Evropu i Rusko bez velkých problemů a je pravda, že vám na opravu tenkrát zjednodušeně stačilo kladivo a kus drátu dnes si nic sami neopravíte a Liazka Maxi bylo i prostorné auto ,ve kterém jste se pohodlně postavil, což v zahraničních vozech té doby nešlo protože Mercedes,Volvo,Daf, Iveco i Scania měly vysoký motorový tunel takže se dalo postavit pouze u sedačky spolujezdce, takže neporovnávejte Liazku k dnešním autům ale k autům své doby

Ne321
20. ledna • 19:59

Nevim jestli je ta adorace Liazek uplne na miste. Vzdycky si v takovem pripade vzpomenu na vypraveni meho otce, ktery v osmdesatkach sefoval velkemu stavebnimu podniku a takovyhle nakladaku tam mel stovky a pokazde rikal "Tatrovky byly celkem v pohode, ale Liazky to byla auta na p*cu". Mozna kdyz to zrovna jelo, tak na jezdeni super, ale z jeho pohledu to bylo jedno velke servisni peklo obzvlaste v pokrocilych osmdesatkach, kdy uz v socialistickem hospodarstvi nefungovalo skoro nic.

-//*/dafvHJG
21. ledna • 1:36

Adorace? Vite vubec, co to adorace je? https://cs.bab.la/slovnik/anglicky-cesky/ad... ... Prosim, kde v textu se vyskytuje neco jako adorace Liazky? Clanek jsem cely precetl a skutecne tam nenasel ani naznak toho, ze 'LIAZ je nejlepsi'. Clanek mi prijde spise informativne-fakticky, o tom co se kde, kdy a proc vyrabelo.Nebo to snad mate tak, ze na 'stare' casy jakoze zapomeneme (i kdyz ono to tak uplne nejde, coz) a kdo se o nich zmini, ten je ihned 'adoruje'?

JirkaK
20. ledna • 11:52

Problém byl v použité technice. Ne že by motory a vůbec agregáty z Liazu byly špatné, ale prostě se začalo jezdit po celé Evropě a nejde jen o to vyrobit a prodat auto, ale také pro něj zajistit servis. A to byl u Liazu problém - kdo by zařizoval opravu porouchaného tahače někde ve Španělsku, když tam takové auto nikdo nezná, nejsou na něj náhradní díly, nemá tam zastoupení? V tom byly zaběhané značky ve velké výhodě. A druhá věc možná byla cena. To bylo jako u Tatry 613 - když stála 450 000 a Audi nebo Mercedes 3 000 000, tak se ještě šetsettřináctky prodávaly. Ale když se ceny vyrovnaly, kdo by koupil Tatru, když může mít Audinu?

Joe Doe
21. ledna • 14:38

“ Ale když se ceny vyrovnaly, kdo by koupil Tatru, když může mít Audinu?”Nasli sa taki blbci. A najdu sa aj dnes a v nizsich cenovych kategoriach, akurat znacky su ine ;)

PeterL
20. ledna • 12:41

Amen.

Zelí
20. ledna • 17:27

Jakmile tehdejší guru prohlásil ..nevzkvétáme.... tak holt odborníci z kotelen a vrátnic nastoupili do vedení firem a najednou to fakt nevzkvétalo. Na tom není nic divného.

)(87SDVJ)(uHX
20. ledna • 21:29

Jasne. A muzes byt tak laskavy a sva moudra nejak konkretizovat? Ve vedeni firem jsem po revoluci videl predevsim estebaky, komance a svazaky, pripadne jejich pribuzenstvo.Odbornici z kotelen a vratnic byli povetsinou umelecti intelektualove bez jakychkoliv ambici cokoliv ridit. Po techto lidech v devadesatych letech uz ani pes nestekl, takze opravdu netusim proc dnes sirite takove lzi.

V3S
21. ledna • 20:58

protože je to místní bolševik a u bolševika co slovo to lež, co čin, to zločin

Fana
20. ledna • 9:48

Největší (jak to napsat) hloupost ušákomilů bylo ihned v 89 opuštění Ruského trhu.Tím zabily celej náš strojírenskej průmysl. Je zajímavé že ušáci a vlastně celej západní svět se okamžitě vrhnul na uvolněný ruský trh.Sláva našim (chytrým) zlodějským kapitalistům.

king014
20. ledna • 13:34

jenomže sověti byli jaksi z dob socialismu zvyklí za zboží z čssr neplatit, když se to podařilo uhrát na výměnu za nějakej ruskej kšunt tak to ještě bylo celkem ok. Jejich naprosto běžná praxe byla že zboží z čssr vyjelo a od cílové stanice nedorazilo, konkrétně takto "zmizel" celý vlak s nábytkem a nejde o žádnou pohádku

Petr
20. ledna • 15:26

Zmizel jeden vlak s nábytkem? Žabaři. U nás mizely stovky vlaků s lehkým topným olejem, leckdy spolu s ním zmizeli i lidé a místo toho se z ničeho nic objevily vlaky s naftou, benzínem a novými milionáři.

alter01
21. ledna • 20:15

To je obrovksý rozdiel , žiadne sotvky vlakov s LTO neňzmyzlo . Iba sa " zabudla " zaplatiť spotrebná daň ! Aj keď majitľ/doozca j e nákladu je bol a je známy , colníci , MF nejako nereagovali . Asi ich ťažili plné vrecká ?

*O7wwdch-*wd+cswc``
20. ledna • 15:54

To neni pravda! Tihle novi milionari by do socky zasadne nesedli. Jezdili vyhradne v A8! :-)

Petr
20. ledna • 12:24

No ono to bylo komplikovanější - Rus byl bez peněz, je otázkou, zda to nešlo řešit výměnou za suroviny. Ale dobu si pamatuji - naše zboží bylo blbě konkurenceschopné na zahraničních trzích, inflace dělala desítky procent ročně a to je smrt pro byznys. Podnikat u nás pořádně nikdo neuměl a bývalí náměstci a různí vykukové, co privatizovali podniky šli jen za okamžitým ziskem - firmu přivést do krachu (šlo snadno), zadlužit a prachy převést jinam a v lepším případě za ulité peníze vyzobat rozinky z těch krachujících firem. Kdo podnikal poctivě, toho dluhy u bank zabily, kdo prachy ulil a zbankrotovanou firmu hodil na bílého koně byl vydáván za vzor úspěchu. Zahraniční firmy se spíš než o spolupráci snažily naše firmy dorazit a obsadit jejich trhy. To byla doba, kdy se koupí jedné fabriky u nás dal získat celý východní trh a trh hromady rozvojových zemí v podstatě zadarmo. V podstatě si z nás udělali kolonii (ekonomicky to tak je) - pro představu - do zhraničí v podobě dividend každý rok odejde cca 300 mld Kč, k nám přiteče jen nepatrný zlomek. S tímto hendikepem nykdy vyspělý západ nedoženeme.
Vemte si, že když někdo chce poukázat na úspěchy tehdejší doby, tak tahá na světlo jen Škodu (Ml. Boleslav) - protože prostě jiný výrazný úspěch nebyl - vše šlo do háje.

mpolan
20. ledna • 12:39

A proto jsem v dnešní době rád za situaci Tatry. Neprodává desetitisíce aut, ale udělala si zase zpátky jméno v tom, co uměla nejlíp - speciály, vojenská technika. A žije, dostává se zpátky do povědomí. Už to nikdy nebude velkovýrobce, ale věřím, že přežije.

Petr
20. ledna • 12:46

Souhlasím, jsou tu naděje - Tatra, Zetor, Linet, Škoda Transportation... jenže pořád je mi líto promarněných dvaceti let. To že se tady na pár let "zhaslo" - to poznají možná ještě vnuci.

Martin
20. ledna • 13:55

Hlavním problémem je, že ve vývoji se tady většinou "zhaslo" už někdy v šedesátých letech a vývoj do 89 běžel tak maximálně při svíčkách

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
20. ledna • 14:34

Pokud máš lidi a kaptiál, není těžké vývoj znovu nastartovat. Jenže zhasnutí z devadesátek znamenalo konec i toho kapitálu a následně i lidí. Dnes je umění sehnat odborníka, strojaře, konstruktéra. Zato nepoužitelné manažery nám školy chrlí po tisících.

Ne321
20. ledna • 19:54

Co to blabolite clovece? Ze neni tezke vyvoj znovu nastartovat? To jako ze treba Jawa, ktera na zacatku devadesatek mela v produkci motorky technologicky v prvni polovine let sedesatych mela vzit jenom trochu lidi a kapitalu a nasledne zacit konkurovat Kawasaki nebo Honde, ktere tech tricet let narozdil od nich nevyrabeli retro srot do Ruska, ale stravili je vyvojem a vyrobou nejpokrocilejsich motorek na svete? To je velmi naivni vize. Pokud se prerusi kontinuita, znovu nastartovat vyvoj slozitejsich vyrobku je extremne tezke az nemozne.

alter01
21. ledna • 20:12

Alebo stačí májsť niekoho kto investuje 500-600 000 000 /milionov/ USD , alebo € . V korunách je to málo . Samozrejme na začiatok . A JAWA bude zase svetová

mpolan
21. ledna • 8:56

A proč by měli konkurovat zrovna těm nejlepším? Na vývoj lidi měli, mohli mít přístup i k technologiím. Jenže nové "majitele" zajímalo jen to, jak z podniku rychle vytahat prachy a přelít si je do vlastních kapes. A bez peněz se vyvíjet nedá.

<0978svdh-34f-()&*jh
20. ledna • 15:51

Problem sehnat odbornika, strojare, konstruktera v zadnem pripade neni. Problemem je spise to, ze odbornik je clovek, ktery necemu dost dobre rozumi, coz povetsinou obnasi takze znalost zakladnich poctu. Takovy odbornik pak vubec nemusi byt zrovna matematik, aby si spocital, ze o par kilometru na zapad dostane 4x vetsi plat, lepsi zachazeni a podstatne vyssi socialni status, nez ma na rodne hroude.
Pokud ovsem mluvite o 'odbornicich', kterym toto nedochazi, je otazkou, zda to nepostrada smyslu. Nalezt takoveho odbornika, je totiz podobne realne, jako koupit nove BMW 5 za cenu Dacie.
Rozdil je jen v tom, ze v priapde lidi se kde kdo divi, proc takove odborniky ne a ne najit. Zatimco v pripade BMW a Dacie by Vam kde kdo rekl, ze musite byt padly na hlavu.
:-P

mpolan
20. ledna • 16:21

To už taky dávno neplatí.

)(7dvch(*&hsc
20. ledna • 21:20

Hladovy sytemu proste verit nemuze.Ovsem chapu Vas. Kazdy si svou bidu najde a je pak jen na nem, jak si zduvodni proc v ni zustat. ;-)

PeterL
20. ledna • 11:10

Jasné. Bo Rus je blbý a bude kupovať výrobky zo skanzenu socializmu. To je podobné múdro ako povedať že Š1203 zanikla lebo ju zabili zlí kapitalisti.

alter01
21. ledna • 20:09

Rus nie je vôbec blbý ! Pokial nakupoval z RVHP za nejakú pochybnú menu -Prevoditeľný rubeľ- tak bral aj naše autá .
Ale až tak blbý nie , aby platil za LIAZky dolármi a € !
Alebo je ? Skôr my sme boli blbí , že sme si to mysleli ! Kruté , ale pravda!

Fana
21. ledna • 3:31

Nieje to jasné. Bo Rus néni blbý. Kdyby byl, kdo by držel na uzdě rozcapený ušáky? A dávat sem za příklad š1203 která byla troska a děs už od prvního kusu je k smíchu.

fela
20. ledna • 9:06

Z takýchto článkov mi ostane smutno. Mnoho našich dobrých vecí sa vytratilo, muselo ustúpiť západným produktom.

Pavel F.
20. ledna • 17:41

Nikdo nemusel ustoupit západním produktům. To jen majitelé nedokázali obstát v konkurenci západních produktů. Rozhodli o tom zákazníci - když měli na výběr ze značek LIAZ, DAF, Volvo, Renault, atd., tak LIAZ si už nikdo nevybral. Proč to tak bylo, to se zeptejte těch firem.
Ale rozhodně jim nikdo při výběru tahače nedržel u hlavy pistoli, že si nesmí vybrat LIAZ...
Takže ač jsem jako malý fandil neustálému zápasu Tatra-LIAZ, tak mi bylo jasné, že jsou to takoví jednoocí mezi slepými králem. Ono když nemáš za totáče-centrálního plánování jako podnik na výběr, tak když jsi provozoval autodopravu, tak jsi musel šáhnout po LIAZ/Tatra, protože nic jiného nebylo k dispozici. Tatra třeba má výhodu unikátního podvozku, díky kterému se s pomocí nového majitele zvedá a nalézá nové zákazníky ve volné konkurenci. LIAZ má tu smůlu, že nic pořádného nenabízí oproti ostatním značkám (nebo víte o něčem, co LIAZ měl unikátní?), takže neobstál v boji se svými tradičními konkurenty.

český Honza
24. ledna • 9:00

Obdobou nezvládnutého a v 90. letech už zcela zpozdilého neustálého zápasu Tatra-LIAZ byl ve stejné době ve veřejné osobní dopravě stejně hloupý boj mezi železnicí a autobusovou dopravou: místo aby se oba druhy VHD spojily a zdokonalily do té doby hodně dobrou VHD fungující v bývalém Československu, soustředily se na nesmyslný vzájemný vysilující boj proti sobě a celá VHD byla velmi rychle doslova převálcována IAD - a výsledek na osobními automobily přeplněných silnicích teď vidíme všichni.

Vaclav
20. ledna • 21:09

V nicem nevynikal a vyvoj zaspal. To je fakt. Ale rozhodne to spatna auta nebyla. S turbomotory ML636 a ML637 to jezdilo moc pekne. Samozrejme zazemi pro ridice na dlouhych trasach nebylo nic moc. Management za sociku ale nebyl o nic horsi nez po 89. Stejne to byli ti sami lide, co to tu plundrovali pred i po.

tomas
20. ledna • 9:26

zbyli pouze jen vzpomínky..,učel bylo domácí velké firmy zlikvidovat,a natáhnout sem zahraniční trhy :-(

alter01
21. ledna • 20:05

A nebolo to tým , že naše autá po dhlých roko socilizmu dosiahli aj socialistickú kvalitu / ktorá rusom vyhovolala , lebo bola vždy o 100-200% vyššia ako ich ZILy/ , ale bohužial pre západné trhy nie .
Vieš ako volali našu tatrovku v nemecku ? Olejnička ! Treba pokračovať ?
Koncepcia tých našich áut bola OK , ale bohužial súčiastky z ktorých ich montovali boli 2-3. triedne oprati nemeckým .
PS. V dobe , keď sa vyrábala Color 110 v Rožňove vyhorela prevádzka na TV obrazovky , tak sa nakupovali po celon svete. Môj TV Color 110 som po 15 rokoch už vymenil na nový . Bez akejkoľvek poruch, keď som pozrel na obrazovku , bola to francúzka obrazovka Phillips.
Tak nejako sme si tu žili . Vo fabrike 2 linky , jedna domáca a jedna esportná !
Za týmto plačete ?

neodborník
20. ledna • 18:05

Nojo, klasická soudružská pohádka O zlém kapitalistovi pro ty vobyčejný. .... "zahraniční trhy", jste si jistý, že nepíšete pod vlivem někoho-něčeho ?

Ondra
24. ledna • 0:48

Nemáte pravdu, největším problémem našich firem po sametové revoluci nebyla kvalita výrobků. Ta byla mnohdy velice dobrá a konkurence schopná, ale konec odbytiště v bývalém socialistickém svazu. Tím jak byla prakticky celá produkce vyvážena mimo ČSR měly podniky podobného zaměření obrovské výrobní kapacity, spousty zaměstnanců...podobný osud potkal i ČKD. Tyto firmy co chrlily desítky až stovky aut/vlaků denně ztratily ze dne na den odbytiště a to nelze nahradit lusknutím prstu. Na západě nebyly na podobné vozy zvyklí a navíc chyběla servisní síť...Takto předimenzované podniky pak generovaly denně obrovskou ztrátu a ani po omezení výroby a propuštění zaměstnanců se je nepodařilo už zachránit až na světlé výjimky. Viz tatra, kde to ale probíhalo taky velmi zdlouhavě a komplikovaně, částečně škoda transportation a některé další

Pavel F.
20. ledna • 17:45

To jsou bláboly jak pro voliče SPD/Zemana...
Tak zrovna LIAZ skončil díky tomu, že neobstál v konkurenci na volném trhu. Prostě nenabídnul něco, proč by si ho zákazníci měli koupit oproti značkám Volvo, DAF, Renault, atd. A těm zákazníkům nikdo nedržel u hlavy pistoli, že nesmí vybrat LIAZ...

5. prosince • 23:51

Debyle sem patriot a sem hrrdy na Českou republiku

Alojz
28. ledna • 9:24

Patriot, ešteže ovládaš aj svoj materinský jazyk ;)

fluk
24. ledna • 16:56

V LIAZu jsem pracoval, co o tom víte, zřejmě nic!

Czechoslovakia Trucks
23. října • 22:04

dobrý den říkáte že jste pracoval v LIAZu můžu poprosit o nějaký kontakt na vás měl bych pár otázek :-) díky Jedlička

Czechoslovakia Trucks
23. října • 22:04

dobrý den říkáte že jste pracoval v LIAZu můžu poprosit o nějaký kontakt na vás měl bych pár otázek :-) díky Jedlička

PeterL
20. ledna • 11:07

Ha...
Zlikvidovat.

Doporučujeme

Články odjinud