Lexus v Česku oslavil 30 let. A udělal jednoho kluka neskutečně šťastným

Luxusní divize automobilky Toyota vznikla v roce 1989. Oslavu třicátého výročí pojalo české zastoupení značky ve velkém stylu a hosty dokonale šokovalo.

Když před třiceti lety přišla na svět automobilka Lexus, chtěla se vyrovnat luxusním německým značkám. Zejména pak Mercedesu, který v mnohých ohledech platil za etalon. Vyrazit do světa s jediným modelem nepřipadalo v úvahu, a proto Japonci vzali Spojené státy útokem hned se dvěma vozy – vlajkovou lodí LS 400 a menším sedanem ES.

Oba tyto modely vydržely v nabídce dodnes a jsou ve skvělé formě, navíc značka jako taková i letos prokázala nejsilnější stránku a obhájila post nejspolehlivější automobilky světa podle uznávané organizace J.D. Power. Za třicet let se prodalo více než deset milionů Lexusů a v Česku loni vzrostl počet objednávek o 46 %. Radost z úspěchu je tedy na místě.

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Bylo tedy dost důvodů k oslavě, která proběhla v polovině tohoto týdne. Akce to byla honosná, ostatně projděte si snímky v přiložené galerii a koukněte na video. Než bych vám ale popisoval podvečerní a večerní menu, raději vám řeknu něco o autech, která se tam ukázala. Mám totiž pocit, že něco takového se už v Česku nikdy nebude opakovat.

Lexus sliboval překvapení, k tomu ale došlo vlastně ještě dříve, než jsem stihnul dojít do sálu. Aspoň jsem si to myslel. Venku totiž vedle nového modelu UX, který vstupuje na český trh, sedanů ES a gran turisma LC 500 (jak já to auto miluju!) stál poklad v podobě Lexusu LFA. Snímky konkrétního auta byste určitě dohledali na googlu či sociálních sítích, ale vidět ho naživo, moci nerušeně nakouknout dovnitř a třeba se jej i dotknout, to je prostě zážitek.

Do aukce jde nejlepší Lexus, jaký kdy byl vyroben. Cena se má šplhat k 21 milionům

Do aukce jde nejlepší Lexus, jaký kdy byl vyroben. Cena se má šplhat k 21 milionům

Abych vám vysvětlil, proč jsem byl z přítomnosti LFA tak odvařený. Ono je to totiž asi nejlepší auto, jaké kdy Lexus vyrobil. Mně osobně se líbí starší zamyšlení Jeremyho Clarksona, který pronesl, že Lexus možná vyrobil tak skvělé auto, že ani on sám neví, jak jej překonat. Japonci si s ním dali ohromnou práci. Nejdříve jej vyrobili z hliníku, pak šlápli na zmizík a šli do karbonu. Skvělá ukázka odhodlání a smyslu pro dokonalost!

I proto bylo LFA tak drahé. V přepočtu stálo okolo sedmi a půl milionu korun (375.000 dolarů při kurzu okolo 20 Kč za dolar v roce 2010), ale protože vzniklo pouze 500 kusů, vozy na ceně rozhodně neklesají. Úžasný atmosférický desetiválec o objemu 4,8 litru (412 kW v 8700 otáčkách, 480 N.m) byl vyvíjen ve spolupráci s Yamahou a kvůli němu prý vůz musí mít digitální otáčkoměr. Motor se totiž tak snadno vytáčí, že by klasická ručička nestíhala. Ovšem, je to jenom pověst…

Lexus LFA: historie modelu v šesti a půl minutách

Lexus LFA: historie modelu v šesti a půl minutách

U bílého kousku, který stál venku, jsem strávil hodně času, a dokonce byl i toho, když nastartovali jeho motor. Čekali byste tenor jako u italských supersportů? Nebo americké bublání? Kdepak, zvuk na volnoběh je jemný, seriózní, žádné prvoplánové peklo. Motor se dlouho zahříval, ostatně, může si to dovolit, po polechtání plynu ale zcela otočil. Bylo to něco jako osmiválec z Formule 1, ovšem říznutý Yamahou R1. Hned mi naskočila husí kůže!

Slibované překvapení se ve skutečnosti skrývalo někde jinde. Jenže jak trumfnout nejlepší Lexus všech dob? Tohle přece můžete pouze dorovnat. A také že ano – uvnitř pod plachtou totiž čekalo další LFA! Také bílé, avšak s polepem od portugalského výtvarníka Pedra Henriquese. Vůz vznikl k oslavě desátého výročí vozů „F“(prvním „efkem“ byl Lexus IS F) a je jediný na světě. Jeho cenu nikdo nezná. Deset, dvacet milionů? Vždyť je to nakonec úplně jedno.

Nástupce Lexusu LFA by mohl mít až tisíc koní. To ale nedovolí emise

Nástupce Lexusu LFA by mohl mít až tisíc koní. To ale nedovolí emise

Pohyboval jsem se kolem něj s úctou a respektem. Možná to není nejhezčí auto na světě, když ale znáte jeho příběh a odhodlání, s jakým se dostával na svět, nesmíte jej jenom tak přehlížet. Pak jsem usednul dovnitř a změnil se mi pohled na Lexus jako celek. Tohle je supersport! Sedadlo řidiče jakoby okamžitě uzamklo každý kousek mého těla, v tu ránu se mi do krve vlil adrenalin a já nechtěl vystoupit.

Tohle už se pravděpodobně nikdy nebude opakovat. Chápu, že majitelům Lexusu LFA a jeho každodenním uživatelům z řad našich čtenářů to možná jako taková životní událost nepřipadá, tohle ale prostě může nechat chladným jenom někoho, koho auta nezajímají. Seděl jsem uvnitř tváří v tvář faktu, že nikdy nenastartuji motor, nikdy naplno nešlápnu na plyn a nerozezním ten desetiválcový skvost, nikdy se na něj nebudu chodit dívat do vlastní garáže.

Lexus ukázal RC F Track Edition. Atmosférický V8 zůstává, 80 kg odchází

Lexus ukázal RC F Track Edition. Atmosférický V8 zůstává, 80 kg odchází

Spravit náladu jsem si však mohl díky poslední pecce, kterou Lexus ukázal. K té mám, alespoň co se možnosti svezení týče, blíže. Do Česka totiž dorazilo také kupé RC F ve verzi Track Edition, o které jsme psali relativně nedávno. Stojí 3,5 milionu korun, údajně je až o osmdesát kilo lehčí než běžné RC F a nové aerodynamické díly karoserie jsou funkční.

Pod kapotou pracuje standardní atmosférický pětilitrový osmiválec, který má upravený zvukový projev. Brzdy jsou už v základu karbon-keramické, vykukují zpoza kovaných 19palcových kol s designem odvozeným od speciálu RC F GT3, uvnitř najdete červenou kůži, Alcantaru či karbon. Zkrátka high-end, co se RC týče. A já jsem moc rád, že si o něm v budoucnu řekneme víc v rámci redakčního testu!

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, pro je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

včera | Petr Schnagl | 16 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků