První elektromobil značky Lexus se dostal také do České republiky. Využívá starších základů, ale důstojným nositelem své značky.
Velmi komfortní podvozek
Luxusní a promyšlený interiér
Svižný elektromotor
Vysoká cena
Zastaralá multimédia
Pomalé nabíjení
7 /10
Elektrický derivát Lexusu UX se nejprve představil v roce 2019, nicméně s rostoucí sítí nabíječek se k nám dostal až před nedávnem. Je to první elektrický vůz této značky, ale nepatří k halo cars. Je to již známý městský crossover, který jen vyměnil konvenční a hybridní techniku za čistě elektrickou. Lexus na nás nyní chystá elektrickou ofenzivu, do které se pustil společně s mateřskou Toyotou, a to včetně nástupce supersportu LFA. Zbrusu nové elektromobily tedy budou a nebude jich málo. Má ale do té doby cenu se o tento elektrický Lexus vůbec zajímat?
Bingo!
Kdybych vás nechal hádat, jak Lexus svůj elektromobil udělal, určitě řeknete něco ve stylu: Dali do auta jeden elektromotor pro pohon předních kol, baterie bude mít kapacitu okolo 50 kW, na jedno nabití ujede auto zhruba tři sta kilometrů, a taky bude drahé, takže bude mít jako jeden z benefitů velmi bohatou výbavu. Však jsme přesně tento postup viděli u automobilek už několikrát. A já bych vám na to řekl: Bingo!
Lexus UX 300e dostal akumulátor o kapacitě 54,3 kWh, z čehož je 45 kWh využitelných. Baterie se skládá z 288 článků a je umístěna pod posádkou. Začíná někde pod koleny řidiče a končí pod sedákem cestujících vzadu. Pod cestujícími vzadu je baterie i u klasického hybridu, i přesto má však elektromobil větší kufr s objemem 367 litrů. Zvětšení tu bylo umožněno díky absenci měniče napětí.
Nabíjení má dva vstupy, z každé strany za zadními dveřmi. Vpravo je konektor Mennekes pro nabíjení střídavým proudem a auto si tudy dokáže vzít pouze 6,6 kW. Vlevo je vstup pro rychlé nabíjení DC, nicméně je k tomu potřeba řešení CHAdeMO, které není všude. Lexus uvádí v tiskové zprávě nabíjecí výkon tímto způsobem až 50 kW. Nám se podařilo na stanici od ČEZu dostat maximální výkon 42 kW.
V každém případě vám bude nabíjení typem AC trvat lehce přes osm hodin, což se hodí zákazníkům s wallboxem v garáží, a na stanici s rychlým nabíjením strávíte něco málo přes hodinu. Na plnou baterii slibuje Lexus dojezd 305 až 315 kilometrů, liší se to třeba dle velikosti kol. Při běžném cestování počítejte spíše s nájezdem okolo 250 km, časté výlety na dálnici a rychlejší jízda ale mohou váš dojezd snížit i pod 200 km.
Stejný, ale to nevadí
Zvenku i uvnitř je auto takřka totožné s běžnými verzemi. Také tedy platí, že vás v interiéru čekají poněkud zastaralá multimédia s ovládáním pomocí touchpadu, které není úplně přesné. Zároveň sice máte navigaci, ale její rozšířené funkce nepočítají s nabíječkami. Zato se můžete nechat navigovat k plnicím stanicím CNG, LPG a klasickým čerpacím stanicím. Vtipné...
Pobyt na palubě byl ale stejně konejšivý, jako tomu u vozů této značky bývá vždy. Kůže na sedadlech je velmi jemná, zpracování kvalitní a nešetřilo se detaily. Některé z nich jsou fajn, některé ne. Třeba bezdrátová nabíječka pro mobilní telefony je velmi špatně přístupná, na druhou stranu je ale vedle ní 12V zásuvka, kterou však na první pohled nevidíte. Je nutné panel stisknout a zásuvka se elegantně vysune. Mohli to vyřešit plastovou krytkou, ale to by nebyl Lexus.
Kabina je nicméně poměrně stísněná, a to především na zadních sedadlech, kde pro dva dospělé není příliš prostoru. Z pozice řidiče je ale všechno v pořádku a ovládání důležitých funkcí máte přehledně na dosah ruky. V nejvyšší výbavě se navíc můžete těšit z přítomnosti důmyslného audiosystému Mark Levinson, jehož aparatura se třinácti reproduktory je opravdu skvostná.
Pokračování 2 / 3
Modrý samet
Kola přední nápravy pohání elektromotor s permanentním magnetem a výkonem 150 kW (204 koní). Lexus UX 300e nemá možnost motor-generátoru v zadním diferenciálu pro pohon všech kol E-Four, jako je tomu u hybridu UX 250h, a tudíž nemůže být čtyřkolkou. Vadit to ale asi bude jen málokomu. Mnohem více tady záleží na tom, jak inženýři celé ústrojí naladili. A je to právě tahle oblast, kde UX 300e exceluje.
Naladění akcelerátoru je velmi jemné a záběr je lineární. Autu moc nejdou u elektromobilů známé zbrklé starty, ale zrychluje rozvážně a konzistentně, jak se na Lexus patří. Stejné je to s řízením, které je hodně naposilované a i při stání otáčíte s 18palcovými koly jako by byly ve stavu beztíže. Zároveň máte ale přehled o tom, co pod vámi kola dělají, ale do volantu se nepřenášejí takřka žádné rušivé elementy, což mě přesouvá k podvozku.
Takto komfortní podvozek si u kompaktního auta nepamatuji. Míra houpání na silnici už může trochu připomínat loď, jako kdyby bylo UX 300e miniaturou Range Roveru, a klidně to může být i někomu nepříjemné. UX 300e přináší posádce efekt plavby nad silnicí, což umí třeba sofistikovaný podvozek Audi S8. Příčné a ostré nerovnosti jsou v běžných rychlostech znatelné, ale nejsou nepříjemné. Pocit těžkého auta se nicméně dostavuje, však Lexus UX 300e váží 1860 kilogramů.
Standardní Lexus UX je samozřejmě také pohodlný, ale u elektrické verze se šlo ještě dál. Celkové ladění bylo samozřejmě nutné vzhledem k novým součástkám a vyšší hmotnosti. U verze s 18palcovými koly byly přepracované tlumiče k potlačení nežádoucích pohybů odpružené hmotnosti a testeři z oddělení Takumi pomáhali při ladění nežádoucích pohybů karoserie. To se povedlo, ani při prudším zacházení vám pocitově karoserie neutíká z těžkého podvozku.
Má Lexus UX 300e jízdně nějaké chyby? Ano, jde o klasický problém elektromobilů s předním pohonem kol, a sice prokluzování při silnějším sešlápnutí plynu. Ani nemusí být mokro, stačí méně přilnavý povrch nebo nešikovné přidání plynu na výjezdu ze zatáčky. A pak jak už jsem naznačil hmotnost. Sportovní ambice raději nemějte, UX 300e je dlouho neutrální a pak vás začne táhnout za předními koly ven.
Spotřebu si při běžné jízdě udržíte pod 20 kWh/100 km bez problému, u mě to bylo ale 22,3 kWh/100 km kvůli častým přesunům po dálnici. Udávaných 17,0 kWh/100 km asi dosáhnou jen velmi opatrní řidiči. Zapomenout pak nesmím na rekuperaci, jejíž intenzitu ovládáte pádly pod volantem ve čtyřech stupních. Tady bych ocenil lépe na přístrojovém štítu zobrazit, jakou intenzitu máte zrovna zvolenou.
Tou největší nevýhodou Lexusu UX 300h je ale vysoká cena. 1,3 milionu za základní výbavu je hodně. Naše specifikace za 1,7 milionu už pak zní trochu i jako žertík. Samozřejmě, že jde o prémiové auto a výbavou je doslova natřískané, ale technicky už je přeci jen trochu zastaralé. Však 1,7 milionu stojí Audi Q4 e-tron s výkonem 220 kW. A vůbec, proč se omezovat na SUV, co třeba BMW i4 za 1,5 milionu se 340 koni na zadní nápravě a s dojezdem přes 500 km.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Lexus UX 300e za sebe nemůže. Byl potřeba, a tak tu je. I přes stáří standardního modelu tři roky působí na dnešních silnicích už trochu zakonzervovaně, což je na druhou stranu pro Japonce typické. Lexus teď nové modely docela chrlí, ale na nové elektromobily si ještě chvilku počkáme. Zatím je tu tak tohle a nikdo s tím nic neuděláme. I když je ale mnoho argumentů proti UX 300e, je také mnoho pro.
Konkrétně jde o zpracování, design interiéru, komfort a naladění pohonného ústrojí. Je to prostě Lexus každým coulem a to mě na něm baví. To už ale musíte být opravdu fanoušci, abyste do něj šli, když jsou tu za stejné peníze větší, promyšlenější a celkově lepší auta. Na druhou stranu, takovou Hondu e taky občas potkáte, nebo ne?
Lexus UX 300e je trochu jako kdybyste chtěli po konvenčním režisérovi natočit hollywoodský trhák, ovšem s kulisami na českou pohádku. Dá do toho všechno, bude v tom srdíčko, fanoušci poznají jeho rukopis, ale výsledek se prostě o Oskary ucházet nebude. A jen tak mimochodem, zbrusu nový elektromobil už je skutečně za rohem. V Lexusu RZ 450e jsme seděli už v dubnu.
Lexus UX 300e: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.299.000 Kč (UX 300e/150 kW Prime) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.639.000 Kč (UX 300e/150 kW Luxury) |
Cena testovaného vozidla |
1.702.900 Kč (UX 300e/150 kW Luxury) |
Technické údaje: Lexus UX300e
Rok • stupeň výbavy
2022 • Luxury
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,5 s
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Zákl. objem zavazadlového prostoru
367 l
Hmotnost: provozní • celková
1 860 kg • 2 245 kg
Rozměry: délka × šířka × výška
4 495 × 1 840 × 1 545 mm
Sériová výbava (Luxury): Lexus Safety System +2, 360stupňová parkovací kamera, tónovaná skla s UV filtrem, 18palcová kola, sledování slepých úhlů, 10,3palcový infotainment, bezdrátová nabíječka telefonů, Přední LED světlomety a zadní LED svítilny, vyhřívání předních a zadních sedadel, přední sedadla elektricky odvětrávaná a elektricky posuvná v osmi směrech, kožené čalounění, dvouzónová klimatizace, vyhřívaný volant, rádio DAB, head-up displej, navigace, prémiový audiosystém Mark Levinson, elektricky ovládané páté dveře
Volitelná výbava: Lexus ProTect (8900 Kč), Metalický lak (25.000 Kč), střešní okno (30.000 Kč)