Lexus se prý při vývoji zavěšení kol kupé LC inspiroval jídelními hůlkami

Japonci zřejmě tuto inspiraci chytili během pracovního oběda...

Vývoj moderního vozu se dnes odehrává převážně v programech výkonných počítačů. Inspiraci ze světa mimo automobilismus a dopravu slýcháme často spíše od designérů než od vývojářů podvozkových komponent.

Přesto se nyní Lexus nechává slyšet, že zavěšení kol modelu LC bylo inspirováno jídelními hůlkami. Celá myšlenka startuje s výzvou. Hlavní konstruktér Kodži Sato chtěl, aby produkční LC bylo maximálně věrné stejnojmennému konceptu. To se mu povedlo, velké GT je opravdu odvážným vozem.

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

S tím se však pojí velmi nízká kapota, což zvyšuje konstruktérské požadavky na přední zavěšení. To mělo u sportovního vozu nabídnout především skvělé vedení kola, ale právě v LC muselo být také opravdu prostorově úsporné. Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru. Musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

A tady se konečně dostáváme k roli japonských jídelních pomůcek. Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie právě jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl.

Lexus RX se nafouknul. Je o 109 mm delší a převeze až 7 cestujících

Lexus RX se nafouknul. Je o 109 mm delší a převeze až 7 cestujících

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována,“ uzavírá.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 13 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků