Lexus se prý při vývoji zavěšení kol kupé LC inspiroval jídelními hůlkami

Japonci zřejmě tuto inspiraci chytili během pracovního oběda...

Vývoj moderního vozu se dnes odehrává převážně v programech výkonných počítačů. Inspiraci ze světa mimo automobilismus a dopravu slýcháme často spíše od designérů než od vývojářů podvozkových komponent.

Přesto se nyní Lexus nechává slyšet, že zavěšení kol modelu LC bylo inspirováno jídelními hůlkami. Celá myšlenka startuje s výzvou. Hlavní konstruktér Kodži Sato chtěl, aby produkční LC bylo maximálně věrné stejnojmennému konceptu. To se mu povedlo, velké GT je opravdu odvážným vozem.

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

S tím se však pojí velmi nízká kapota, což zvyšuje konstruktérské požadavky na přední zavěšení. To mělo u sportovního vozu nabídnout především skvělé vedení kola, ale právě v LC muselo být také opravdu prostorově úsporné. Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru. Musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

A tady se konečně dostáváme k roli japonských jídelních pomůcek. Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie právě jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl.

Lexus RX se nafouknul. Je o 109 mm delší a převeze až 7 cestujících

Lexus RX se nafouknul. Je o 109 mm delší a převeze až 7 cestujících

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována,“ uzavírá.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 42 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků