Lexus se prý při vývoji zavěšení kol kupé LC inspiroval jídelními hůlkami

Japonci zřejmě tuto inspiraci chytili během pracovního oběda...

Vývoj moderního vozu se dnes odehrává převážně v programech výkonných počítačů. Inspiraci ze světa mimo automobilismus a dopravu slýcháme často spíše od designérů než od vývojářů podvozkových komponent.

Přesto se nyní Lexus nechává slyšet, že zavěšení kol modelu LC bylo inspirováno jídelními hůlkami. Celá myšlenka startuje s výzvou. Hlavní konstruktér Kodži Sato chtěl, aby produkční LC bylo maximálně věrné stejnojmennému konceptu. To se mu povedlo, velké GT je opravdu odvážným vozem.

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

S tím se však pojí velmi nízká kapota, což zvyšuje konstruktérské požadavky na přední zavěšení. To mělo u sportovního vozu nabídnout především skvělé vedení kola, ale právě v LC muselo být také opravdu prostorově úsporné. Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru. Musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

A tady se konečně dostáváme k roli japonských jídelních pomůcek. Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie právě jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl.

Lexus RX se nafouknul. Je o 109 mm delší a převeze až 7 cestujících

Lexus RX se nafouknul. Je o 109 mm delší a převeze až 7 cestujících

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována,“ uzavírá.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků