Lexus RX400h: kam se hrabe diesel (první dojmy)

Lexus RX400h: kam se hrabe diesel (první dojmy)

Kapitoly článku:


Soustava tří motorů je totoiž schopna v jeden moment vyvinout až 200 kW (272 k) výkonu a 400 Nm točivého momentu. Zapomeňte na lenivé hybridy, tohle auto je prostě šídlo. I při nemalé pohotovostní hmotnosti (rovné dvě tuny) sprintuje na stovku za pouhých 7,6 sekundy. Pro srovnání – BMW X5 s druhou nejvyšší motorizací 4,4 V8 to zvládá jen o 0,6 sekundy rychleji. Bavorák si přitom ale v průměru vezme 13,1 litru benzínu na sto km, Lexusu v kombinaci stačí 8,1 litru. Stejně úchvatné jsou i emise oxidu uhličitého, které činí v kombinaci jen 192 g na kilometr (u BMW 317). To jsou hodnoty, kterým není s to konkurovat ani žádný srovnatelně výkonný diesel a hodnot „erikska“ dostihne třeba až menší a nesrovnatelně slabší BMW X3 2.0d, které ze sebe v kombinaci vydá 191 g CO2 na kilometr. Přesně toto je věc, kterou umí RX 400h oslnit, je mimořádně výkonný, ale stejně mimořádně hospodárný a šetrný k životnímu prostředí. I jednička s hvězdičkou je za tuto kombinaci výsměch, něco podobného dnes žádný jiný vůz neumí.

Rychlý, kvalitní a komfortní

Jízda s RX dá skvělým předpokladům nečekaně reálné obrysy. Prvním zjištěním bylo ticho. Po startu nezaburací šestiválec, pouze se „nažhaví“ elektromotory, které také zajistí první desítky metrů jízdy. Benzinový motor se k nim přidá prakticky neznatelně a pokud zvolíte klidný styl, nebudete mít ani tušení, že se v útrobách vozu skrývají hned tři agregáty. Když trochu podráždíte plynový pedál, motor se ozve, ale jen klidným ševelením, které vás ani při maximální akceleraci nebude obtěžovat. Benzinový motor je velmi tichý a výborně odhlučněný a elektromotory zkrátka neslyšné. Stejně výtečně je odhlučněn také podvozek a aerodynamický svist. Akustika jak se patří.

 

Komfort jízdy je opravdu na špičkové úrovni a ač nejsem zrovna fanda SUV, v „eriksku“ se mi líbilo, jízda s ním byla opravdu noblesní. Velmi příjemná byla i dynamika. Vysoký výkon v nízkých otáčkách zajišťoval úžasný zátah odspodu, o kterém si může jakýkoli jiný motor nechat zdát. Nešlo ale o žádné kopance, stačilo dát plný plyn, i na suché silnici se lehce protočila všechna čtyři kola a díky bezestupňové převodovce se dostavil výrazný a přitom naprosto plynulý zátah trvající až do rychlosti přes 160 km/h. Ne že by tam skončil, dále jsem si bez zkušeností s vozem na krátkém okruhu netroufl a lze předpokládat, že i maximální rychlosti 200 km/h dosáhne vůz velmi rychle. Uvážím-li, že jde o dvoutunový kolos, je jeho akcelerace opravdu vynikající a není sporu o tom, že jde opravdu o nejen výjimečně šetrný, ale také mimořádně dynamický vůz. Hybrid opravdu nemusí znamenat kompromis, alespoň RX nic takového nepřipouští – nabízí výtečnou dynamiku při malé spotřebě paliva a nízkých emisích.

Kompromisy nepřipouští ani kvalita. Podobně jako v dojmech z Lexusu GS musím i u RX konstatovat příkladnou kvalitu použítých materiálů a vynikající dílenské zpracování. Kůže, hliník a minimální spáry mezi jednotlivými panely, to je stručná charakteristika interiéru RX. K tomu je také patřičně prostorný, vepředu i vzadu je místa opravdu hodně a není překvapením, že interiér by měl s přehledem pojmout pětici dvoumetrových habánů.

   

Za sedmnáct je váš

Cena vozu začíná na 1,7 milionu Kč a je nabízen v celkem šeti verzích. Ta nejvyšší vás bez tŕicetitisícového příplatku za metalízu vyjde na rovné dva miliony Kč. Již v základu je vůz bohatě vybaven a připlácí se pouze za opravdové „extras“. Kompletní přehled cen a výbav všech specifikací doplníme do článku v průběhu dne.

Ačkoli to není cena zrovna lidová, vzhledem k výjimečnosti vozu není nijak nadsazená. RX400h není výjimečný tím, že je hybridní, je hlavně kvalitní, luxusní, rychlý a hospodárný a to jsou přednosti, které nevolí fanda nových technologií, ty zaujmou každého racionálné uvažujícího zákazníka. RX je zkrátka trefa do černého a zájem zákazníků překvapil i samotného výrobce, který nestíhá dostatečně pokrýt veškerou poptávku. V Evropě by letos rád prodal čtyři tisíce a příští rok rovnou osm tisíc hybridních RX, které by tím měly v prodejích modelové řady tvořit přesnou polovinu. K nám by se letos mělo dostat 12-14 kousků RX400h, více asi pro Čechy nezbyde. Výrobce již registruje osm závazných objednávek a pokud vás vůz okouzlil jako mě, rychle si jej běžte objednat, zbylých pár kousků se jistě prodá jak housky na krámě.

Oficiální fotografie

  

  

  

  

  

  

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud