U Toyoty jsou přesvědčeni, že budoucnost patří hybridům a během krátké doby uvedli na trh již druhý automobil s tímto pohonem. Zatímco Toyota Prius je zajímavá hlavně tím, že je to hybrid, Lexus RX400h je především špičkové SUV. Alespoň to naznačují naše první dojmy.
Kapitoly článku:
Lexus to s posílením svých pozic na evropských trzích zjevně myslí vážně a ani ne dva měsíce po uvedení nového sedanu řady GS vtrhl do Česka s další významnou novinkou. Pokud tápete, co to je Lexus a už vůbec netušíte, co se skrývá za písmeny GS, odkáži vás na náš starší článek s rozsáhlými prvními dojmy z uvedení tohoto vozu, kde se dočtete vše potřebné o Lexusu i jeho novém sedanu.
Dnešek ale patří řadě RX. Ta není obecně žádnou žhavou novinkou a vozy s písmeny R a X na zádi se již nějaký ten pátek prohánějí hlavně po amerických silnicích. Lexus ale nezůstal u klasiky a pro své stylové SUV připravil technickou lahůdku - hybridní pohon kombinujícím přednosti vidlicového šestiválce a dvou elektromotorů. Ačkoli vám již tato věta může přijít jako sci-fi, RX400h není žádný výstavní kousek, a třeba ještě dnes si jej můžete zajít objednat do autosalonu značky Lexus. Jak hybridní pohon funguje, jaké jsou jeho přednosti a hlavně, jak se s novým RX400h jede?
Jeden motor, žádný motor
Asi někde u tohoto rčení začali inženýři Toyoty, když výmýšleli způsob pohonu hybridního RX. K vidlicovému šestiválci modelu RX330 přidali navíc ne jeden, ale hned dva elektromotory a na světě byla zcela unikátní koncepce využívající současně až tři pohonné jednotky. Jak to funguje? Nechci vás příliš unavovat technickými detaily, a proto klíčové aspekty i fungování celého systému jen v krátkosti shrnu. Konec konců, jeho fungování je velmi podobné tomu u Toyoty Prius a pokud byste měli zájem o podrobnější informace, přečtěte si její nedávný velký test.
Základem systému je klasický benzinový vidlicový šestiválec z „amerického“ modelu RX330, který byl pro potřeby použití v RX400h upraven, aby byl schopen pracovat v co možná nejlepším souladu s ostatními prvky systému Hybrid Synergy Drive, jak u Toyoty celé hybridní soustavě přezdívají. S objemem 3,3 litru a čtyřmi ventily na válec poskytuje nejvyšší výkon 155 kW (211 koní) při 5600 ot. a maximální točivý moment 288 Nm v 4 400 ot. Nemá alternátor ani spoušteč, tyto funkce zabezpečuje přední elektromotor.
Ten se nachází hned vedle spalovacího motoru a je přímo napojen na jeho klikový hřídel. Jde o synchronní střídavý elektromotor chlazený vodou a olejem. Dokáže pracovat s napětím až 650 V, dosahovat až 12 400 otáček a při téměř stejných rozměrech jako u Priusu umí vyvinout až dvaapůlkrát vyšší výkon. Ten činí zajímavých 123 kW při 4500 otáčkách a neméně působivý je i jeho maximální točivý moment 333 Nm dosahovaných v rozmezí 0-1500 ot., který motoru dodává vysoký výkon od nejnižších otáček. Jde o opravdý klenot mezi elektromotory, vzhledem k jeho velikosti a hmotnosti je nejvýkonnějším elektromotorem dneška.
Elektrohaldex
Druhý elektromotor trůní nad zadní nápravou, je lehčí, menší a o také méně výkonný. I on ale pracuje s napětím až 650 V a dosahuje nejvýše 10 750 otáček. Jeho výkon činí až 50 kW (68 koní) v 4600-5100 ot. a točivý moment zůstává v romezí 0-650 ot. na maximu 130 Nm. Přiznám se, že je pro mě trochu depresivní popisovat u jediného auta hned tři motory, ale doba se mění a i motorističtí novináři musejí přijímat nové výzvy...
K čemu další motor nad zadní nápravou? Inu, hybridní RX nedisponuje stálým pohonem všech kol a standardně jsou poháněna pouze přední kola. Zadní pohon je tak pouze připojitelný, ale žádný kardan ale mezi přední a zadní nápravou nehledejte. Pohon zadních kol má totiž na starosti výlučně elektromotor, který začne pracovat v momentě prudké akcelerace, ztráty trakce předních kol nebo akcelerace v zatáčce. Že vám to něco připomína? Ano, je to takový japonský Haldex, akorát na čistě elektronické bázi. Toyota mu říká E-Four a při krátké jízdě jsem se mohl přesvědčit, že funguje naprosto bezchybně. Pohon zadních kol je okamžitě k dispozici vždy, když je potřeba, a přitom neomezuje dynamiku ani hospodárnost při klidné jízdě. Podobným systémům zřejmě bude patřit budoucnost.
K Hybrid Synergy Drive pak ještě neoddělitelně patří elektronicky řízená automatická převodovka E-CVT s plynule měnitelným převodem, která optimalizuje účinnost celého systému. Posledním klíčovým prvkem je 69 kilogramů „baterek“ pod zadními sedadly, které dodávájí šťávu oběma elektromotorům. Disponují napětím 288 V, jsou důkladně zapouzdřeny a v případě nehody jsou okamžitě odpojeny, aby z vašeho Lexusu neudělaly jedno velké elektrické křeslo.
Dynamika osmiválce, spotřeba dieselu
Jak to všechno funguje? Prakticky stejně jako u Priusu – po nastartování se uvede do chodu pouze přední elektromotor, který zajistí také bezproblémový rozjezd. Při další akceleraci se ke slovu dostane i spalovací motor, který spolu s elektromotorem obstarává veškerý pohon při běžné jízdě. Při plné akceleraci se pak přidá i zadní elektromotor, aby doplnil nejvyšší výkon a pohonem zadních kol zajistil maximální možnou trakci. Při brzdění se elektromotor promění v generátor, který smění kinetickou energii vozu v elektrickou a nabíjí akumulátory. Při úplném zastavení vozu se pak spalovací motor opět vypne a celý cyklus se může opakovat - pro další rozjezd jsou opět připraveny oba elektromotory.
Ačkoli celý systém vypadá složitě, jako řidič prakticky nepoznáte, že sedíte ve velmi pokrokovém voze, vše působí zcela přirozeně. Auto je běžné zvenku i zevintř, start i rozjezd probíhá zcela standardně. Právě to je pro mě největší kouzlo RX400h, v Priusu jsem si připadal jak v křehkém lunárním modulu, RX je prostě normální auto. Jeden z opravdu běžných hybridů, který může bez povšminutí brázdit cesty kdekoli na světě. Slovy jako běžný a normální ale Lexusu RX400h trochu křivdím. On se tak pouze tváří, ve skutečnosti mu hybridní pohon dodává zcela neobyčejné schopnosti.
Na pravém obrázku vidíte výkonoměr; ukazuje aktuální kombinovaný výkon motoru