Lexus RX300: luxus na cestách i v terénu (test)

Luxusní SUV, které slaví úspěchy hlavně v USA, bylo ve své modernizované verzi v ČR představeno v létě minulého roku. Předcházející verze modelu tvořila v prodejních statistikách automobilky tržní podíl celých 68 procent a to už znamená něco výjimečného.
Lexus RX300: luxus na cestách i v terénu (test)
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry

Tři úrovně světlé výšky vozidla se volí spínačem na přístrojové desce: nastavení „HI“ (vysoký) zvedá vozidlo o 30 mm, aby se dosáhlo optimální světlosti a průchodnosti na nerovných cestách. Nastavení „LO“ (nízký) snižuje světlost vozidla o 15 mm z důvodu lepšího ovládání při vysoké rychlosti, omezení naklánění a zlepšení aerodynamiky. Stav „N“ (normální) pomáhá zajistit optimální jízdní komfort a ovladatelnost při normální jízdě.

Při zapnutém zapalování zaujme vzduchové pérování stav „Access“ (nástup), kdy se vozidlo sníží o 25 mm, aby se usnadnilo nastupování a vystupování cestujících, nebo pro naložení těžších předmětů.
Lexus RX300 je vybaven pneumatikami 235/55 R18 na hliníkových kolech o průměru 18" s pěti paprsky. Kromě toho, že tato větší kola zlepšují vzhled, umožňují použití větších kotoučových brzd s vnitřním chlazením, které se zvětšily z 296 na 319 mm. Současně byla zvětšena velikost brzdového válečku přední brzdy a došlo ke zkrácení pohybu pedálu brzdy.

Klidná síla

Lexus RX300 se pro evropský trh dodává pouze s jedním druhem motorizace, a to se zmíněným šestiválcovým třílitrem. Z důvodu větší hospodárnosti byl pro evropské trhy použit třílitrový motor, na rozdíl od verze 3.3 l téhož motoru, která se používá pro trh v USA. Výkon motoru nového RX300 vzrostl ze 148 kW (201 k) na 150 kW (204 k), a to díky vylepšení systému sání a výfuku. Zrychlení toto auto zvládne za rovných 9 sekund, což v jeho segmentu dostačuje.

Motor se chová velmi kultivovaně. Při jízdě v klasickém rozmězí otáček jsou slyšet pouze odvalující se pneumatiky. Pokud jsem ale plyn sešlápl razantnějí, motor se probudil a dal to najevo charakteristickým bublavým zvukem šestiválce. Spotřeba se v tu chvíli pohybovala podle grafického ukazatele nad hranicí 30 l/100 km. I pružné zrychlení je optimální a pokud je třeba, podřadí automat rychle i o dva převodové stupně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Oproti předchůdci se ale podařila snížit kombinovaná spotřeba o 0,8 l/100 km na výsledných 12,2 l/100 km. V podstatě by se dalo říci, že výrobce tuto tabulkovou hodnotu odhadl dobře. Tedy v případě, že nepojedete stylem brzda-plyn. To se pak snadno dostanete na hranici 15 l/100 Km. Jinak se během cca 1000 ujetých km v kombinovaném režimu spotřeba pohybovala na udávané hodnotě. Pokud jsem se hodně snažil o ekonomickou jízdu, dostal jsem se nejníže na 10,3 l/100 Km.

Pětistupňová samočinná převodovka je v Lexusu RX300 použita poprvé. Je kombinována s vylepšeným převodovým ústrojím, ve kterém je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola řízeno elektronicky protiprokluzovým systémem TRC namísto dosavadního mechanického řízení prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s omezenou svorností. Nový systém TRC poskytuje přesnější řízení a zajišťuje hladší záběr i pokud plyn šešlápnete až na podlahu. Přeřazení na vyšší rychlostní stupně téměř nezaregistrujete. Samozřejmostí je také kromě plně automatického režimu i možnost manuální volby jednotlivých rychlostních stupňů.

Exkluzivní cena

Lexus RX300 ve své faceliftované podobě je výjiměčným automobilem z několika pohledů. Jednak to je jeho nezaměnitelný design a použité technické inovace včetně několika premiér v tomto segmentu. Tohle auto je ale taky o životním stylu. Těžko v něm budete vozit bedny s nářádím. Volné místo zaplní spíše golfové hole nebo squashové rakety. Životní styl ale někdy znamená notnou dávku luxusu a s ním souvisí i cena. Je jisté, že za cenu 2 240 000 korun dostanete stylové auto, se kterým se budete výrazně odlišovat od tuctovějších konkuretů.

Základní model pak stojí 1 660 000 korun, budete ale muset oželet navigaci, parkovací kameru, natáčecí světlomety, kůži a další drobnosti. Celkem se Lexus RX300 nabízí v osmi různých výbavách, čím byla eliminována nutnost příplatkových prvků, které zkrátka Lexus nenabízí.

Největší plusy

  • image vozu
  • tichý motor
  • automatická převodovka
  • povedený design
  • použitá technika (vzduchové pérování, světlomety s AFS)

Největší mínusy

  • cena
  • nejsou vertikálně stavitelné opěrky
  • ventilace má pouze tři polohy účinnosti

Konkurence: BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Range Rover, Mercedes ML, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg, Volvo XC90

Parametry

  • Lexus RX300
  • Rozměry: 4 740/1 845/1 675 mm
  • Rozvor: 2 720 mm
  • Hmotnost: 1 865 kg
  • Zavazadlový prostor: 439 l
  • Kola: 235/55 R18, litá
  • Motor: 3.0 V6, 2 995 ccm, 150 kW/5 600 ot., 283 Nm/4 500 ot., 24V
  • Převodovka: pětistupňová automatická
  • Zrychlení na 100 km/h: 9 s
  • Maximální rychlost: 200 km/h
  • Spotřeba: 16,9/9,4/12,2 l/100 km
  • Palivová nádrž: 72 l
  • Základní cena: 2 240 000 Kč
Předchozí kapitola
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 73 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků
TEST Audi S8 TFSI quattro (420 kW): Lepší sportovní limuzína tu ještě nebyla!

Audi S8 TFSI quattro 420 kW

Specifikace testovacích automobilů se často vejdou na jeden papír velikosti A4. K testovanému Audi S8 bylo takových papírů 26.

19.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků