Lexus RX300: luxus na cestách i v terénu (test)

Luxusní SUV, které slaví úspěchy hlavně v USA, bylo ve své modernizované verzi v ČR představeno v létě minulého roku. Předcházející verze modelu tvořila v prodejních statistikách automobilky tržní podíl celých 68 procent a to už znamená něco výjimečného.
Lexus RX300: luxus na cestách i v terénu (test)
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry

Maximální pohodlí

Ve spodní části středové konzoly je pak volič samočinné převodovky. Volant je obložen světlým dřevem, který ale po chladném ránu dost studí. Nastavitelný tunel mezi předními sedadly se může posunout buď dopředu nebo dozadu, aby umožnila „průchod“ mezi předními sedadly. Ruční brzdu byste na klasickém místě mezi předními sedadly hledali marně. Je nahrazena nožním pedálem vedle pedálu brzdy. Obě přední sedadla jsou elektronicky polohovatelná v osmi směrech a mají paměť nastavení. Chyběla však možnost nastavení sklonu opěrek vpředu i vzadu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zadní sedadla ladí s předními a jsou navržena jako samostatná s prodlouženou prostřední částí, kdy polstrovaná oblast slouží jako třetí zadní sedadlo. Každé ze zadních sedadel je o možné posunout o 12 cm vpřed a vzad a opěradlo se může naklonit. Nechybí ani sklopná loketní opěrka, která obsahuje úložný box se dvěma držáky nápojů. Místa je vzadu dost nad hlavou i na kolena. Velké odkládací prostory jsou v předních dveřích, schránka před spolujezdcem je také dostatečné velikosti. Další prostory pro drobné předměty jsou např. také v loketní opěrce mezi předními sedadly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Velmi praktické je elektrické ovládání zadních pátých dveří, které se po stisknutí tlačítka samočinně otevírá a zavírá. Lze ho aktivovat i na dálku pomocí klíčů od vozidla. Otevírání pátých dveří je ohlašováno varovným, docela hlasitým bzučákem, zatímco čidla dotyku zastaví pohyb víka v případě, že mu v pohybu brání překážka. V tom případě se víko okamžitě začne pohybovat opačným směrem. Pokud jsem nad zavazadla natáhl roletku a zavřel víko, při jeho dalším otevření se roletka samočině stáhla.

Inteligentní elektronika

Za zmínku stojí i osvětlení interiéru. Jsou osvětleny i nejmenší detaily jako např. prostor pro nohy u cestujícího na místě spolujezdce, držáky nápojů ve středové konzole, rohožky, kliky dveří, atd. A když už jsme u osvětlení, denní světlo vpouští do interiéru velké střešní okno se zasunovací roletkou, která se zatahuje výjimečně manuálně. Po vyjmutí klíčku ze spínací skříňky se volant částečně zasune do palubní desky a odklopí nahoru pro snadnější vystupování z místa řidiče. Pozice volantu se seřizuje elektricky – ve všech směrech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další „vychytávkou” je použití parkovacího monitoru, což je kamera připevněná na záď automobilu. Po zařazení zpětného chodu se na obrazovce navigačního displeje na přístrojové desce objeví obraz, který umožňuje přesné manévrování. Často je však kamera znečištěná, takže na monitoru toho moc nevidíte. Během deště jsem ocenil sklo odpuzující vodu u předních bočních oken, na kterém se nezdržují žádně dešťové kapky. To znamená lepší výhled, který oceníte zvláště na křižovatkách, jinak je viditelnost z vozu dobrá, pouze při couvání jsem se řídil spíše zpětnými zrcátky, případně kamerou na zádi. Docela mi chyběla parkovací čidla vzadu, což by mělo být ve voze této cenové kategorie samozřejmostí.

Bezpečný a komfortní

Standardní vybavení zahrnuje dvoustupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce. Premiérou v segmentu SUV je instalace kolenního airbagu pro řidiče. V případě bočního nárazu jsou použity airbagy doplňující ochranu hlavy cestujících při nárazu z boku. Nový Lexus RX300 má celkem devět airbagů. Bezpečnost zlepšuje i systém řízení stability vozidla (VSC), vícekanálový protiblokovací systém brzdění (ABS), elektronické rozdělení brzdné síly (EBD), brzdový asistent a protiprokluzový systém (TRC).V testovaném voze nechyběl nový systém vzduchového pérování.

Ten má funkci samočinného vyrovnávání světlosti automobilu a disponuje současně čtyřmi provozními stavy pro změnu světlé výšky v rozsahu 45 mm. Nemůžeme porovnat, jak se vůz chová bez příplatkového vzduchového pérování, ale jasné je, že tento system přispěl k čitelnějším jízdním vlastnostem Lexusu. Ty se projevovaly minimálními náklony karoserie v zatáčkách a při prudkém brzdění. Auto na asfaltu drželo stopu a díky nemožnosti vypnout system VCS se mi ho nepodařilo přivést do smyku. Na ledě, či sněhu tento system stability také okamžitě zasahuje a pomocí blokování jednotlivých kol auto vyrovnává.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Povedený design, aerodynamika, zpracování interiéru, ovládací prvky
  2. Sedadla, volant, vnitřní prostor, inteligentní elektronika, bezpečnost
  3. Nastavení podvozku, charakteristika motoru, plusy, minusy, parametry
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 73 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků
TEST Audi S8 TFSI quattro (420 kW): Lepší sportovní limuzína tu ještě nebyla!

Audi S8 TFSI quattro 420 kW

Specifikace testovacích automobilů se často vejdou na jeden papír velikosti A4. K testovanému Audi S8 bylo takových papírů 26.

19.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků