Lexus RX 400h: spořivý letec (velký test)

Vezměte jednu Toyotu Prius, jeden Lexus RX, trošku s nimi zamíchejte a máte tu Lexus RX 400h, SUV s hybridním pohonem. Benzínový šestiválec v něm doprovází dva elektromotory a celkový výkon pohonné jednotky díky tomu má rovných 200 kW. K tomu přidejte sametový běh a rozumnou spotřebu a máte ideální pohonnou jednotku. Nevěříte?
Lexus RX 400h: spořivý letec (velký test)
Seznam kapitol
  1. Tři motory pod kapotou
  2. Jízda po městě, spotřeba, pružnost, vzhled
  3. Interiér, místo vzadu
  4. Zavazadlový prostor, jízda, plusy a minusy, výbava
  5. Technické parametry, fotogalerie část 1.
  6. Fotogalerie, část 2.

Ve městě nežere

Výhoda hybridního pohonu se projeví především ve městě. Při stání na křižovatce, při pomalé jízdě či při brzdění není benzín potřeba vůz jede pouze na elektromotor. Oproti Priusu chybí tlačítko pro manuální vypnutí benzínu. V praxi mi to ale nevadilo, benzín se sám vypíná vždy, když není potřeba – třeba když se sunete v koloně. V autě je ticho, elektromotor při rozjezdu vydává tlumené zvuky trošku připomínající trolejbus. Spotřeba je samozřejmě nulová, emise též – s lexusem budete mít v tu chvíli nejekologičtější auto široko daleko; tedy pokud nedorazí Prius. Auto dokáže na elektromotor jet několik minut, než se vyšťaví akumulátor. Pokud budete v koloně příliš dlouho, dojde šťáva a bude se muset nahodit šestiválec, který musí aku zase dobít. Pak samozřejmě půjde spotřeba rapidně nahoru. Pokud ale budete udržovat rozumnou hladinu energie v akumulátoru, můžete po městě jezdit za 7-8 l, což běžný benzínový motor s 200 kW zkrátka neumí.


Dotykový displej je centrem všeho dění

Maximální rychlost, do které lze jezdit pouze na elektromotor, je cca 60 km/h, což je více než u Priusu. Při běžné akceleraci není šestiválec potřeba, zapojí se jen tehdy, pokus chcete akcelerovat prudčeji, případně když se dostanete nad zmíněnou hranici. Pokud sešlápnete plyn až na podlahu, začnou mít přední kola problém s trakcí, a proto přispěchá na pomoc ještě zadní elektromotor. Všechny čtyři pneumatiky se pak zahryznou do asfaltu a vás se zmocní pocit letícího trolejbusu. V tomto okamžiku benzínový šestiválec nelze označit za tichý, ale zvuk motoru, který slyšíte, není nepříjemný – je sice hlasitější, ale má lehce sportovní zabarvení. Při maximálním zrychlení si můžete užívat sledování unikátního palubního přístroje – výkonoměru. RX 400h totiž nemá otáčkoměr – zde by to byl naprosto irelevantní ukazatel, neboť výkon celého soukolí není přímo úměrně závislý na otáčkách šestiválce – ale budík ukazující aktuální výkon hybridního pohonu; ukazuje od 0 do 200 kW. Je to velmi efektní a často jsem sledoval, na kolik výkonu právě jedu.

Pružnost:

  • 0-100 km/h - 8,01 s
  • 0-160 km/h - 16,98 s
  • 60-100 km/h - 5,28 s
  • 80-120 km/h - 5,58 s
  • 60-160 km/h - 14,2 s

Akumulátor se stále dobíjí

Když jedete běžnou cestovní rychlostí po dálnici, jede vůz souběžně na benzín a přední elektromotor, někdy se elektromotor vypíná, aby dobil akumulátor, pomáhá především při akceleraci nebo při jízdě do kopce. Pokud jedete s velmi lehkou nohou z mírného kopce, může se stát, že se zcela vypne benzín a elektromotor jen udržuje požadovanou rychlost. V takovém případě jedete za nulu a přitom auto nezpomaluje. V případě, že jedete z prudšího kopce, začne vůz brzdit elektromotorem a dobíjet akumulátor. To se děje také v případě, že šlápnete na brzdy; v takovém případě se navíc elektromotor aktivně podílí na brzdění – podobně jako u tramvaje. Zkrátka celý systém je vyladěn k dokonalosti a řídící logika dělá přesně to, co byste od ní čekali. Řekl bych, že funguje ještě lépe než v Priusu, elektromotor je v akci častěji.

Hybridní soukolí na jedné straně zvyšuje výkon, na straně druhé snižuje spotřebu. Nižší spotřeba je v podstatě výsledkem vypínání motoru při pomalé jízdě, vyšší výkon pak připojením dalších elektromotorů. Prvních 430 km zvládl lexus se spotřebou 12,7 l, což není na 200kW motor, který pohání dvoutunové auto nijak špatné, zvláště s ohledem na to, že jsem testoval dynamiku, různé jízdní režimy apod. Dalších 340 km už zajel vůz se spotřebou 10,7 l, což už je výsledek o dost lepší; zde jsem už jezdil běžným tempem, žádné dupání na plyn, abych mohl sledovat, jak se výkonoměr vytočí do maximálních 200 kW. Stejně výkonný nafťák by v tak těžkém voze nespotřeboval o mnoho méně paliva. A když k tomu přidáte extrémně tichý a kultivovaný chod bez náznaku jakýchkoliv vibrací a fámózní pružnost, není důvod, proč v RX nabízet naftový agregát. Navíc RX 400h má nižší spotřebu ve městě – tam především nemá nafta šanci.

Moc rozdílů nenajdete

Dost ale bylo povídání o motoru, pojďme se podívat na vůz samotný. Lexus řady RX na první pohled nepřipomíná surový offroad, ale spíše lehce zvýšení kombi s masivnějším tělem. Z profilu na mne rozhodně vůz nepůsobí nijak masivně; může za to hodně skloněné zadní okno a také lehce špičatá příď. Zkrátka auto, které říká: mne je do terénu škoda. Oproti modelu RX 300 se liší upravenou mřížkou chladiče, jinak tvarovaným nárazníkem a jinými předními mlhovkami. Vzadu pak najdete jinak zbarvené světlomety, RX 400h je má zcela bílé, bez barevného překrytí. Rozdílem jsou i 18“ leštěná kola, která připomínají chrom – jsou v základu i v nejlevnější verzi, která stojí přesně 1,7 mil. Kč. Neznalý pozorovatel ale těžko pozná, že se jedná o něco speciálního a zatím ve větší míře nevídaného.

  

 
Několik detailů exteriéru

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Tři motory pod kapotou
  2. Jízda po městě, spotřeba, pružnost, vzhled
  3. Interiér, místo vzadu
  4. Zavazadlový prostor, jízda, plusy a minusy, výbava
  5. Technické parametry, fotogalerie část 1.
  6. Fotogalerie, část 2.
Minitest Toyota Yaris GR-Sport Hybrid: Hvězdné války bez zvláštních efektů

Toyota Yaris GR Sport Hybrid

Naprosto skvělá Toyota Yaris GRMN vypadá jako helma bojovníka z Hvězdných válek a jízda je jako mezigalaktická bitva. Co když ale slavné sérii filmů vezmete speciální efekty?

včera | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, proč je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

19.  11.  2019 | Petr Schnagl | 79 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků