Lexus RX 400h: hybridní SUV se šestiválcem

Lexus RX 400h je dalším hybridním vozem, který Toyota uvádí na trh. Stejně jako Prius používá novinka kombinaci zážehového a elektrického motoru. Díky pomocnému elektromotoru zrychlí na stovku dříve než model RX 330.
Lexus RX 400h: hybridní SUV se šestiválcem

Hybridní pohon se nevyhýbá ani velkým vozům typu SUV. O tom jsme se mohli přesvědčit na detroitském autosalonu, kde zejména americké automobilky vystavily několik hybridních konceptů. Toyota je však už dále, po úspěšném Priusu přichází hybridní SUV, Lexus RX 400h. Poprvé byl tento vůz jako koncept vystaven na loňském autosalónu v Detroitu.

O hybridní lexus bude zájem

Po shlédnutí konceptu a parametrů sériové verze podepsalo předběžnou objednávku a složilo zálohu zhruba deset tisíc lidí a dalších 46 tisíc lidí uvedlo, že mají o RX400h vážný zájem. Toyota proto neváhala a připravila sériovou verzi, která do Evropy dorazí letos v dubnu. Stejně jako u Priusu i u nového SUV předpokládá Toyota velký zájem; hybridní SUV je totiž logickou reakcí na vývoj na trhu. SUV jsou stále populárnější a zákazníci více ekologicky smýšlející. Největší zájem o novinku bude stejně jako u Priusu v USA, Toyota předpokládá, že výrobní linky budou natolik vytížené, že na vůz bude docela dlouhá „čekačka“.

Model RX 400h vychází z benzínového RX 330, nové prvky naleznete v masce, tvaru zadních světlometů a nová jsou i kola. Čtyřstovka je o 30 mm delší a 10 mm vyšší než RX 330, podvozek byl upraven, aby lépe odpovídal parametrům pro hybridní pohon, ale rozvor zůstal stejný: 2 715 mm. Hmotnost vzrostla zhruba o 140 kg kvůli bateriím a elektromotoru. V interiéru se změnilo obložení, kde hliníkové doplňky nahradilo dřevo. Lehkou úpravou prošly i palubní budíky, měla by se zlepšit jejich čitelnost, palubní počítač má novou funkčnost: zobrazuje práci hybridního pohonu (stejně jako u Priusu). Nápravy dostaly osmnáctipalcové disky a pneumatiky Michelin o rozměru 235/55 VR18.

Šest válců, tři elektromotory

Základ RX 400h tvoří šestiválec s objemem 3.3 l a výkonem 153 kW/208 k při 5 600 ot. Dále jsou pod kapotou schovány hned tři elektromotory, z nichž dva jsou zároveň generátory pro akumulátor a třetí využívá energii ze spalovacího motoru nebo baterie. Elektromotory mají také svou úlohu při pohonu všech kol, z nichž jeden poskytuje svoji sílu (50 kW/68 k) jen pro zadní nápravu. Systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu sám určuje dle stavu vozovky a potřeby, kdy se zadní elektromotor připojí k pohonu auta.

RX 400h pracuje na podobném principu jako Prius, kdy jsou při pomalé jízdě nebo popojíždění v kolonách využívány pouze elektromotory. Do patnáctiset otáček pracují pouze elektromotory s celkovým výkonem 167 koní, k nim se pak v případě nutnosti vysokého výkonu a prudké akcelerace plynule přidá benzínový šestiválec s dalšími 208 koníky. Ve výsledku zrychlí nový Lexus z nuly na stovku za 7,3 s, což je lepší výsledek, než kterého dosahuje model RX 330 (stovka za 7,8 s).

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na displejích si můžete všimnout různých funkcí, které palubní počítač nabízí; jsou hodně podobné tomu, co umí Prius

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků