Lexus RX 400h: hybridní SUV se šestiválcem

Lexus RX 400h je dalším hybridním vozem, který Toyota uvádí na trh. Stejně jako Prius používá novinka kombinaci zážehového a elektrického motoru. Díky pomocnému elektromotoru zrychlí na stovku dříve než model RX 330.
Lexus RX 400h: hybridní SUV se šestiválcem

Hybridní pohon se nevyhýbá ani velkým vozům typu SUV. O tom jsme se mohli přesvědčit na detroitském autosalonu, kde zejména americké automobilky vystavily několik hybridních konceptů. Toyota je však už dále, po úspěšném Priusu přichází hybridní SUV, Lexus RX 400h. Poprvé byl tento vůz jako koncept vystaven na loňském autosalónu v Detroitu.

O hybridní lexus bude zájem

Po shlédnutí konceptu a parametrů sériové verze podepsalo předběžnou objednávku a složilo zálohu zhruba deset tisíc lidí a dalších 46 tisíc lidí uvedlo, že mají o RX400h vážný zájem. Toyota proto neváhala a připravila sériovou verzi, která do Evropy dorazí letos v dubnu. Stejně jako u Priusu i u nového SUV předpokládá Toyota velký zájem; hybridní SUV je totiž logickou reakcí na vývoj na trhu. SUV jsou stále populárnější a zákazníci více ekologicky smýšlející. Největší zájem o novinku bude stejně jako u Priusu v USA, Toyota předpokládá, že výrobní linky budou natolik vytížené, že na vůz bude docela dlouhá „čekačka“.

Model RX 400h vychází z benzínového RX 330, nové prvky naleznete v masce, tvaru zadních světlometů a nová jsou i kola. Čtyřstovka je o 30 mm delší a 10 mm vyšší než RX 330, podvozek byl upraven, aby lépe odpovídal parametrům pro hybridní pohon, ale rozvor zůstal stejný: 2 715 mm. Hmotnost vzrostla zhruba o 140 kg kvůli bateriím a elektromotoru. V interiéru se změnilo obložení, kde hliníkové doplňky nahradilo dřevo. Lehkou úpravou prošly i palubní budíky, měla by se zlepšit jejich čitelnost, palubní počítač má novou funkčnost: zobrazuje práci hybridního pohonu (stejně jako u Priusu). Nápravy dostaly osmnáctipalcové disky a pneumatiky Michelin o rozměru 235/55 VR18.

Šest válců, tři elektromotory

Základ RX 400h tvoří šestiválec s objemem 3.3 l a výkonem 153 kW/208 k při 5 600 ot. Dále jsou pod kapotou schovány hned tři elektromotory, z nichž dva jsou zároveň generátory pro akumulátor a třetí využívá energii ze spalovacího motoru nebo baterie. Elektromotory mají také svou úlohu při pohonu všech kol, z nichž jeden poskytuje svoji sílu (50 kW/68 k) jen pro zadní nápravu. Systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu sám určuje dle stavu vozovky a potřeby, kdy se zadní elektromotor připojí k pohonu auta.

RX 400h pracuje na podobném principu jako Prius, kdy jsou při pomalé jízdě nebo popojíždění v kolonách využívány pouze elektromotory. Do patnáctiset otáček pracují pouze elektromotory s celkovým výkonem 167 koní, k nim se pak v případě nutnosti vysokého výkonu a prudké akcelerace plynule přidá benzínový šestiválec s dalšími 208 koníky. Ve výsledku zrychlí nový Lexus z nuly na stovku za 7,3 s, což je lepší výsledek, než kterého dosahuje model RX 330 (stovka za 7,8 s).

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na displejích si můžete všimnout různých funkcí, které palubní počítač nabízí; jsou hodně podobné tomu, co umí Prius

bazar

Lexus GS 3
Rok výroby: 2010
Stav: 154 447 km
Cena: 314 000 Kč
Lexus IS 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 61 037 km
Cena: 275 000 Kč
Lexus RX 3,5
Rok výroby: 2013
Stav: 96 007 km
Cena: 620 000 Kč
Lexus GS 3
Rok výroby: 2001
Stav: 110 758 km
Cena: 130 000 Kč
Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 112 219 km
Cena: 202 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků