Japonská automobilka Lexus před nedávnem představila svůj nový šestiválec. Ten si nyní našel místo i v luxusním SUV modelu RX. Novinka se nyní dostává na český trh, a tak je nejvyšší čas si jí podrobně představit. (+ české ceny)
Na počátku dubna jsme vás informovali o novince v nabídce japonského Lexusu. Model RX dostal nový šestiválec a automobilka nyní konečně oznámila jeho ceny a také výbavy. Lexus představil model RX již v roce 1997, kdy patřil mezi průkopníky nového segmentu. Od té doby se prodalo přes milion vozů tohoto modelu a Lexus s ním sklízí úspěch na všech klíčových trzích. Tedy jak na domácím v Japonsku, tak ve Spojených státech a Evropě.
Tip: Přečtěte si náš test hybridního modelu Lexus RX 400h.
Nový motor
Lexus RX 350 disponuje novým šestiválcovým motorem o objemu 3,5 litru. Ten disponuje proměnným časováním ventilů Dual VVT-i, který ovládá sací a výfukové vačkové hřídele až do úhlú 40° reps. 35°, což umožňuje větší přesah sacích a výfukových ventilů. Právě tento systém zvyšuje výkon v nízkých otáčkách a snižuje emise škodlivých výfukových plynů při vyšších otáčkách.
Pro řetězový rozvod byla použita válečková vahadla, což výrazně (o 15 procent při 2 000 ot.) snížilo tření mezi vačkovými hřídelemi a pohyblivými díly. Tento krok pak snížil spotřebu v řádu procent a snížil opotřebení některých části motoru.
Nový motor disponuje výkonem 203 kW (276 k) při 6 200 ot., což je proti staršímu třílitru nárůst o 35 procent. Točivý moment má hodnotu 342 Nm při 4 700 ot., což je nárůst o 21 procent. Nový motor se pak podílí na výborné akceleraci. Na stovku to RX 350 zvládne za 7,8 s, což je nejlepší čas ve své třídě, ve srovnání s konkurencí. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 200 km/h. Nový motor a nové řešení přineslo i snížení kombinované spotřeby o 8 procent a Lexus si tak vystačí v tomto cyklu pouze s 11,2 litry Naturalu na 100 km.
Nový motor 3,5 V6 --- Průběh výkonu a točivého momentu --- Graf hlučnosti motoru
Inovovaný automat
O přenos výkonu nového motoru se stará pětistupňová automatická převodovka s novým systémem řízení. Nový systém výrazně zlepšil podřazování a to hlavně v případě podřazování o dva rychlostní stupně. Elektronika a software automatické převodovky dokáže v novém modelu urychlit podřazení o dva rychlostní stupně až o 0,2 s a to díky eliminaci dvoufázového podřazení. Nová logika převodovky stanovením úrovně točivého momentu motoru v jakémkoli okamžiku a tedy rozpoznání jeho pracovního režimu, dokáže začít podřazovat současně s tím, jak řídící jednotka motoru upraví úhel škrtící klapky.
Další nová logika řízení, Shift Phase Controller (přesné kapalinové ovládání mechanismu změny rychlostního stupně), se používá v situacích, kdy dochází k rychlé sekvenci změn rychlostního stupně, například z druhého na třetí a zpět na druhý rychlostní stupeň, k jaké může dojít při přerušení funkce kick-down. Pomocí souběžné kontroly ovládání spojek a točivého momentu tato logika podporuje jak podstatně plynulejší změny rychlostních stupňů, tak zkracuje dobu potřebnou k řazení asi o 0,8 s při 80 km/h, čímž dále zlepšuje rychlou odezvu vozu na podněty od škrticí klapky.
Náhon na všechna kola
Lexus RX 350 je vybaven stálým náhonem na všechna kola. Rozdělení točivého momentu je v klidovém stavu 50:50. Lexus používá k pohonu na všechna kola mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Viskózní spojka se v případě prokluzu předních kol zablokuje a začne přenášet větší točivý moment na zadní kola, címž potlačuje efekt klasického diferenciálu. Nový mezinápravový diferenciál zlepšuje účinnost pohonu všech kol, protože reakce na prokluz jednotlivých kol je rychlejší.
Cena a výbava
Ve výbavě modelu Lexus RX 350 najdete vše, co patří k segmentu luxusních SUV. Pro zákazníky je k dispozici multimedilální a navigační systém s audiosoustavou Mark Levinson Premium s možností přehrávaní DVD s podporou WMA a MP3. Nový navigační systém pak mimo samotnou navigaci zahrnuje i telefonní hands-free komunikaci Bluetooth, parkovací monitor a další. Tyto systémy se ovládají prostřednictvím 7" dotykové LCD obrazovky na střeodvé konzoli.
Cena nového modelu byla stanovena na 1 434 000 Kč s DPH a ve standardní výbavě mj. najdete:
- ABS s EBD
- TRC (pritokluzový systém)
- VSC (řízení stability vozidla)
- BA (brzdový asistent)
- pohon všech kol
- čelní dvoufázové airbagy řidiče a spolujezdce
- boční TAP airbagy (ochrana hrudníku, břicha a pánve řidiče a spolujezdce)
- přední a zadní hlavové airbagy
- kolenní airbag řidiče
- výškově stavitelné opěrky hlavy
- 5x 3bodové bezpečnostní pásy
- přední mlhovky
- xenonové světlomety s automatický zapínáním, regulací dosahu
- 18" kola z lehké slitiny s pneu 235/55
- vnější zpětná zrcátka sklopná, vyhřívaná a samostmívací
- 5st. automatická převodovka
- sedadla s látkovým potahem
- elektricky nastavitelná přední sedadla (v 8, reps. 4 směrech)
- zadní dělená sedadla v poměru 60:40 a posuvná o 120 mm
- tempomat
- audiosystém na měničem na 6CD a 8 reproduktorů
- automatická dvouzónová klimatizace
- palubní počítač
- optitronové měřící přístroje
- el. ovládané okna
Tip: Kompletní přehled standardní výbavy a příplatkové výbavy si můžete stáhnout ve formátu PDF zde (660 kB).
Lexus RX 350