Lexus RX 350: nejrychlejší luxusní šestiválcové SUV na trhu

Japonská automobilka Lexus před nedávnem představila svůj nový šestiválec. Ten si nyní našel místo i v luxusním SUV modelu RX. Novinka se nyní dostává na český trh, a tak je nejvyšší čas si jí podrobně představit. (+ české ceny)
Lexus RX 350: nejrychlejší luxusní šestiválcové SUV na trhu

Na počátku dubna jsme vás informovali o novince v nabídce japonského Lexusu. Model RX dostal nový šestiválec a automobilka nyní konečně oznámila jeho ceny a také výbavy. Lexus představil model RX již v roce 1997, kdy patřil mezi průkopníky nového segmentu. Od té doby se prodalo přes milion vozů tohoto modelu a Lexus s ním sklízí úspěch na všech klíčových trzích. Tedy jak na domácím v Japonsku, tak ve Spojených státech a Evropě.

Tip: Přečtěte si náš test hybridního modelu Lexus RX 400h.

Nový motor

Lexus RX 350 disponuje novým šestiválcovým motorem o objemu 3,5 litru. Ten disponuje proměnným časováním ventilů Dual VVT-i, který ovládá sací a výfukové vačkové hřídele až do úhlú 40° reps. 35°, což umožňuje větší přesah sacích a výfukových ventilů. Právě tento systém zvyšuje výkon v nízkých otáčkách a snižuje emise škodlivých výfukových plynů při vyšších otáčkách.

Pro řetězový rozvod byla použita válečková vahadla, což výrazně (o 15 procent při 2 000 ot.) snížilo tření mezi vačkovými hřídelemi a pohyblivými díly. Tento krok pak snížil spotřebu v řádu procent a snížil opotřebení některých části motoru.

Nový motor disponuje výkonem 203 kW (276 k) při 6 200 ot., což je proti staršímu třílitru nárůst o 35 procent. Točivý moment má hodnotu 342 Nm při 4 700 ot., což je nárůst o 21 procent. Nový motor se pak podílí na výborné akceleraci. Na stovku to RX 350 zvládne za 7,8 s, což je nejlepší čas ve své třídě, ve srovnání s konkurencí. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 200 km/h. Nový motor a nové řešení přineslo i snížení kombinované spotřeby o 8 procent a Lexus si tak vystačí v tomto cyklu pouze s 11,2 litry Naturalu na 100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový motor 3,5 V6 --- Průběh výkonu a točivého momentu --- Graf hlučnosti motoru 

Inovovaný automat

O přenos výkonu nového motoru se stará pětistupňová automatická převodovka s novým systémem řízení. Nový systém výrazně zlepšil podřazování a to hlavně v případě podřazování o dva rychlostní stupně. Elektronika a software automatické převodovky dokáže v novém modelu urychlit podřazení o dva rychlostní stupně až o 0,2 s a to díky eliminaci dvoufázového podřazení. Nová logika převodovky stanovením úrovně točivého momentu motoru v jakémkoli okamžiku a tedy rozpoznání jeho pracovního režimu, dokáže začít podřazovat současně s tím, jak řídící jednotka motoru upraví úhel škrtící klapky.

Další nová logika řízení, Shift Phase Controller (přesné kapalinové ovládání mechanismu změny rychlostního stupně), se používá v situacích, kdy dochází k rychlé sekvenci změn rychlostního stupně, například z druhého na třetí a zpět na druhý rychlostní stupeň, k jaké může dojít při přerušení funkce kick-down. Pomocí souběžné kontroly ovládání spojek a točivého momentu tato logika podporuje jak podstatně plynulejší změny rychlostních stupňů, tak zkracuje dobu potřebnou k řazení asi o 0,8 s při 80 km/h, čímž dále zlepšuje rychlou odezvu vozu na podněty od škrticí klapky.

Náhon na všechna kola

Lexus RX 350 je vybaven stálým náhonem na všechna kola. Rozdělení točivého momentu je v klidovém stavu 50:50. Lexus používá k pohonu na všechna kola mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Viskózní spojka se v případě prokluzu předních kol zablokuje a začne přenášet větší točivý moment na zadní kola, címž potlačuje efekt klasického diferenciálu. Nový mezinápravový diferenciál zlepšuje účinnost pohonu všech kol, protože reakce na prokluz jednotlivých kol je rychlejší.

Cena a výbava

Ve výbavě modelu Lexus RX 350 najdete vše, co patří k segmentu luxusních SUV. Pro zákazníky je k dispozici multimedilální a navigační systém s audiosoustavou Mark Levinson Premium s možností přehrávaní DVD s podporou WMA a MP3. Nový navigační systém pak mimo samotnou navigaci zahrnuje i telefonní hands-free komunikaci Bluetooth, parkovací monitor a další. Tyto systémy se ovládají prostřednictvím 7" dotykové LCD obrazovky na střeodvé konzoli.

Cena nového modelu byla stanovena na 1 434 000 Kč s DPH a ve standardní výbavě mj. najdete:

  • ABS s EBD
  • TRC (pritokluzový systém)
  • VSC (řízení stability vozidla)
  • BA (brzdový asistent)
  • pohon všech kol
  • čelní dvoufázové airbagy řidiče a spolujezdce
  • boční TAP airbagy (ochrana hrudníku, břicha a pánve řidiče a spolujezdce)
  • přední a zadní hlavové airbagy
  • kolenní airbag řidiče
  • výškově stavitelné opěrky hlavy
  • 5x 3bodové bezpečnostní pásy
  • přední mlhovky
  • xenonové světlomety s automatický zapínáním, regulací dosahu
  • 18" kola z lehké slitiny s pneu 235/55
  • vnější zpětná zrcátka sklopná, vyhřívaná a samostmívací
  • 5st. automatická převodovka
  • sedadla s látkovým potahem
  • elektricky nastavitelná přední sedadla (v 8, reps. 4 směrech)
  • zadní dělená sedadla v poměru 60:40 a posuvná o 120 mm
  • tempomat
  • audiosystém na měničem na 6CD a 8 reproduktorů
  • automatická dvouzónová klimatizace
  • palubní počítač
  • optitronové měřící přístroje
  • el. ovládané okna

Tip: Kompletní přehled standardní výbavy a příplatkové výbavy si můžete stáhnout ve formátu PDF zde (660 kB).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Lexus RX 350

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků