Lexus LF-A si nyní můžete v Americe i koupit, volně s ním nakládat ale stále nikoli

Když jsme vám loni v říjnu představovali supersportovní Lexus LF-A, říkali jsme si, že jeho cenovka s cifrou 375 000 dolarů je velmi sebevědomá. Jenže to byl jen náznak toho, jak sebevědomě Toyota o svém vrcholném sportovním modelu ve skutečnosti smýšlí.

Když se totiž vůz dostal na trh, nebylo možné si jej běžně koupit. Jedinou cestou k jeho užívání byl dvouletý pronájem od Toyoty. Ptáte se na měsíční sazbu? Nula dolarů. Téměř celou jeho cenu totiž bylo nutné zaplatit i tak předem a pak mít vůz dva roky jakoby půjčený.

Pokud nerozumíte tomu, proč automobilka takto jedná, přidáváme vysvětlení - bylo to z obavy, že celou omezenou produkci skoupí překupníci a vůz následně prodají dráže. Takto by jej bylo možné prodat dále nejdříve za dva roky po koupi.

Kroutíte hlavou? Nejste sami, Toyota se v tomto případě pěkně po česku stará více o zdraví kozy svých sousedů než o kozičku vlastní. Jako by firmě nemohlo být jedno, co si její zákazník s autem po nákupu udělá. Mysleli jsme, že automobilka chce auto prostě prodat a to za cenu, jakou si určí. Pokud je jeho cena na trhu reálně vyšší, pak měla sama zvolit vyšší nabídkovou cenu, ne takto omezovat své zákazníky.

Reakce trhu na tento krok pochopitelně nebyla příznivá, jednání Toyoty vyznívá velmi arogantně, navíc málokdo si v dnešní době může být jist, že svých v přepočtu sedm milionů korun nebude potřebovat zpět dříve než za pár let. A tak automobilka svůj přístup změnila, trochu.

LF-A si totiž dnes můžete koupit. Toyota je tak laskava, že vám po složení částky 375 000 dolarů vůz prodá a bude váš. Konec zvonec, všechno dobré? Kdeže, při koupi se totiž Toyotě musíte zavázat, že pokud byste vůz chtěli prodat, musíte tak učinit buď zpětným prodejem dealerovi za původních 375 000 dolarů, nebo za běžnou tržní cenu - na výběr mít ovšem nebudete, musíte zvolit tu variantu, která vám přinese nižší příjem. A pokud byste náhodou prodali vůz někomu dráže, musíte Toyotě zaplatit realizovaný zisk a případné právní náklady související s jeho vymáháním.

Takovým chováním chce Toyota konkurovat zavedeným výrobcům supersportů jako Ferrari nebo Porsche, kteří si žádné podobné podmínky nekladou? Podivné.

Celá záležitost není žádným výmyslem či zbožným přáním konkurence, jednání Toyoty vynesl na světlo jeden z potenciálních zákazníků LF-A, kterého „dožraly” podmínky, za kterých by si vůz mohl koupit. Pro případné zájemce přikládáme i scan návrhu samotné smlouvy...

Závěrem je třeba říci, že v Česku bychom si s tímto omezením poradili snadno. Po koupi stačí vůz papírově prodat třeba za 370 000 dolarů, další vlastník pak už smlouvou s Toyotou vázán nebude a může jej prodat mnohem dráž. Popř. je možné vůz prodat přímo dalšímu zájemci papírově za 370 000 dolarů a zbytek ceny rozepsat třeba na prodej předraženého domu nebo něčeho jiného, v čem se pár desítek tisíc dolarů schová jako nic. Otázkou ovšem je, zda by někdo dnes byl ochoten dát za LF-A více než oněch 375 tisíc. Vždyť je stále možné jej za tuto cenu koupit u samotného Lexusu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Standardně si koupit Lexus LF-A je pořád nemožné...
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Lexus LF-A
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků