Lexus HS 250h je zde, ale ne pro nás

Nový Lexus HS 250h se do Evropy nakonec vozit nebude a užijí si jej především Američané. Což je pro starý kontinent docela škoda.

Novinka se totiž vyznačuje velmi pokrokovou konstrukcí s řadou zajímavých systémů, ale předáci Toyoty rozhodli o osudu modelu HS 250h jinak - jím produkované emise CO2 jsou totiž údajně takřka shodné se starším a v Evropě prodávaným sedanem IS 220d, takže HS 250h vstoupí zatím jen na americký, časem pak možná i na japonský trh.

Je to poněkud zvláštní rozhodnutí, jako by snad šlo jen o emise CO2, ostatně podrobněji jsme vás o této záležitosti informovali na tomto místě. I když se s tímto vozem u českých autorizovaných zástupců nesvezeme, přesto si jej podrobněji představíme.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Novinka se velikostně zařadí mezi řady IS a ES (je však vyšší než oba zmíněné sedany), čímž se pustí do boje o méně movité zákazníky. Podle průzkumu společnosti Lexus z amerického trhu totiž takřka 60 % zájemců o kompaktní luxusní vůz by bylo ochotno uvažovat o hybridním pohonu.

I přes rozporuplnost efektivity podobného systému patří Lexus HS 250h bezpochyby k tomu nejlepšímu, co lze v dané kategorii dnes pořídit. Pod kapotou vozu se ukrývá zážehový čtyřválec (ve voze Lexus vůbec poprvé!) s objemem 2,4 l s proměnným časováním ventilů VVT-i, jenž pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu (expanzní fáze spalování je delší než ta kompresní a Mr. Bean s ním překvapivě nemá nic společného). Dosahuje výkonu 187 koní (140 kW), náleží do americké emisní třídy SULEV a je součástí pohonné soustavy Lexus Hybrid Drive. Točivý moment se přenáší na přední kola skrze bezstupňovou automatickou převodovku.

Vůz by měl být takřka o třetinu hospodárnější než jakýkoli jiný Lexus s hybridním pohonem a proti konkurenčním dieselům, které vykazují podobnou spotřebu paliva, přináší výhodu možnosti spalovat levnější benzín s oktanovým číslem 87.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nový Lexus HS 250h jistě není revolucí, ale představuje příkladný přistup konstruktérů k evoluci. Ti při stavbě zcela nového vozu neměli na paměti pouze honbu za co nejnižšími emisemi, ale podařilo se jim vytvořit i elegantní, komfortní a dobře vybavený automobil. K dalšímu snižování spotřeby přispěly skutečně důmyslné snižování negativních vlivů a odporů a optimalizace při hospodaření s energiemi, a to bez negativního efektu na řidiče a posádku.

Některé prvky převzal nový sedan z nedávno uvedeného SUV RX 450h. Lexus HS 250h tak disponuje třeba předehříváním spalovacího motoru výfukovými plyny, což snižuje jeho spotřebu krátce po startu, umožňuje mu zhášet dříve a na delší časové úseky. Speciální materiál čelního skla snižuje pronikání infračervených paprsků do interiéru a tím omezuje jeho zahřívání a snižuje zátěž klimatizační soustavy. Ke snížení energetické zátěže palubní soustavy přispívají i soustavy LED, které najdeme i v hlavních světlometech.

Důsledná péče o snižování odporu vzduchu se projevila mimořádně nízkým součinitelem odporu vzduchu (Cx), který činí jen 0,27. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dalším nenásilným příspěvkem ekologii je používání plastů, které vznikají z větší části z recyklovaných surovin a rostlin, přičemž podíl těchto materiálů v interiéru popisovaného modelu dosahuje 30 %.

Vůz je navíc osazen elektrickým posilovačem řízení, který je přímo včleněn do systému udržování jízdy ve zvoleném jízdním pruhu. Přední kola spočívají na vzpěrách MacPherson, zadní pak na dvojitých lichoběžníkových závěsech. Standardem jsou sedmnáctipalcové lité ráfky, za příplatek pak ráfky osmnáctipalcové.

Komfortní interiér je čalouněn kůží, najdeme zde střešní okno, audiosoustavu kombinovanou s multimediálním systémem s vestavěným pevným diskem, konektivitou Bluetooth a USB iPod a hlasovým ovládáním, ale také deset airbagů. Na palubě se nachází perličky v podobě proměnlivé rychlosti zavírání dveřních oken pro skutečně něžné dovírání nebo adaptivní tempomat kombiovaný se systémem přípravy na neodvratnou kolizi. Velký displej na středovém panelu může přenášet obraz z kamery pod znakem Lexusu v přední masce chladiče, která má rozsah 190 stupňů a pomůže řidiči manévrovat při parkování dosud nevídaným způsobem. Za příplatek se dodává head-up displej s projekcí důležitých údajů na čelní sklo skrze výkonné světelné zdroje LED, které zaručují potřebnou viditelnost i v přímém slunci.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Lexus HS 250h
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků