Kapitoly článku:
Finis coronat opus aneb výborná cena
Lexus GS 450h je pro mě jedním z nejpříjmenějších překvapení letošního roku. Jde opravdu o funkční vůz disponující špičkovou dynamikou, velice rozumnou spotřebou a stoprocentním komfortem. To, že jde o hybrid, brzy pustíte z hlavy. Jediným negativním projevem tohoto řešení je zmiňovaná vyšší hmotnost, která snižuje některé kvality klasických verzí, a menší zavazadelník. Jinak si užíváte jen plus a to za cenu srovnatelnou s osmiválcovým GS 430 – 1 679 000 Kč (GS 430 stojí 1 644 000 Kč). V testované verzi s téměř veškerou příplatkovou výbavou přijde na 1 984 000 Kč a to je cena, za kterou u konkurence nic podobného nekoupíte.
Nebyl jsem přesvědčen o tom, že hybrid je cestou pro budoucnost. Nyní přesvědčen jsem, nabízí toho opravdu mnoho a to zdaleka ne jen těm, kteří chodí v třičku s nápisem Greenpeace na prsou. Jde o špičkové technické řešení, které dnes nemá rozumou alternativu. Pokud automobilky dále zapracují na způsobu ukládání energie a tím i snížení prostové a hmotnostní náročnosti celého systému, pak nebude důvodu, proč by vaším dalším autem nemohl být hybrid. Ano, Toyota stvořila vůz, na který může napsat velkým písmem slovo hybrid a ještě na to být patřičně hrdá.
Plusy:
- Famózní dynamika a pružnost
- Nízká spotřeba paliva
- Akustický komfort
- Výbava a cena
- Výjimečnost
Minusy:
- Vyšší hmotnost
- Omezený prostor pro zavazadla
- Pouze průměrný prostor pro posádku
- Léty neprověřená technologie
Základní výbava (GS 450h): ABS (Anti-lock Braking System - protiblokovací brzdový systém), BA (Brake Assist System - brzdový asistent), TRC (Traction Control System - protiprokluzový systém), EBD (Electronic Brakeforce Distribution - elektronická distribuce brzdné síly), VSC (Vehicle Stability Control - řízení stability vozidla), TPSW (Tyre Pressure Warning System - systém sledování tlaku v pneumatikách), ECB (Electronically Controlled Braking - elektronicky řízený brzdový systém), VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management - integrované řízení dynamiky vozidla), VGRS (Variable Gear Ratio Steering - řízení s variabilním převodem), Čelní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce s dvoufázovým systémem, Kolenní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, Boční TAP airbagy (thorax - hrudník, abdomen - břicho, pelvis - pánev) pro řidiče a předního spolujezdce, Přední hlavové airbagy, WIL u předních sedadel (systém na ochranu krční páteře), Předpínače bezpečnostních pásů, přední a zadní vnější sedadla, Uchycení ISOFIX na zadních vnějších sedadlech, Zvuková signalizace nezapnutých pásů, Zabezpečovací systém proti krádeži, imobilizér, čidlo vloupání, Dvojitý zámek dveří "Double Lock", Sedadla s látkovými potahy, Elektricky nastavitelná přední sedadla (8 způsobů), Bederní podpěra, Hlavice řadicí páky a volant v koženém provedení, Dřevěné obložení dveří a spodní části středové konzoly, Ovládání audiosystému a telefonu tlačítky na volantu, Systém bezklíčového nastupování a startování Smart Entry and Start, Systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, Elektricky nastavitelný volant ve dvou osách (výškově a podélně), Optitronový displej měřicích přístrojů s technologií ECD (elektrochromatický displej), Multiinformační displej ve středním sdruženém přístroji, Multifunkční 7" dotyková obrazovka, Připojení mobilního telefonu pomocí technologie Bluetooth®, Audiosystém s 10 reproduktory, tuner LW/MW/FM a RDS, přehrávač kazet, Audiosystém s 10 reproduktory, tuner MW/FM a RDS, přehrávač kazet, CD přehrávač na 6 disků CD zabudovaný do přístrojové desky, Automatická klimatizace, Oddělené ovládání klimatizace pro řidiče a spolujezdce, Aktivní pylový filtr, Tempomat, Elektricky ovládaná okna, Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Samostmívací vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, Vodoodpudivá skla předních dveří, UV filtr u skel předních dveří, Xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači a automatickým nastavením sklonu, I-AFS (adaptivní přední světlomety), Přední mlhovky, Zadní a brzdová světla z LED diodl, AVS (přizpůsobivé zavěšení s proměnnými vlastnostmi), 18" pětipaprsková kola z lehkých slitin (unikátní design pro GS 450h), pneumatiky 245/40 R18
Příplatková výbava:
Paket Multimediální a navigační systém - Navigační systém DVD s DRG (dynamické navádění), Parkovací kamera, Hlasové ovládání (navigace - audio - klimatizace - telefon), Prémiový prostorový audiosystém Mark Levinson® s 14 reproduktory, Měnič na 6 disků DVD (audio/video/MP3-WMA) s digitálním prostorovým ozvučením 5.1 (130 000 Kč)
Paket Executive - Dešťový senzor, Parkovací asistent, Paket Kožená sedadla, Zadní boční airbagy, Elektricky ovládaná zadní sluneční clona, Zadní spoiler (145 000 Kč)
Metalický lak (30 000 Kč)
Cena v základní výbavě (GS 450h): 1 679 000 Kč
Cena v testované výbavě: 1 984 000 Kč
Technické parametry
Hodnoty udávané výrobcem
Motor
- Vidlicový, kapalinou chlazený zážehový šestiválec 24V, uložený vpředu podélně za přední nápravou. Proměnné časování ventilů VVT-i
- Objem: 3 456 ccm
- Největší výkon: 218 kW (295 k) při 6 400 ot./min
- Největší točivý moment: 368 Nm při 4 800 ot./min
- Palivo: Natural 95
-
- Elektrický motor-generátor
- Největší výkon: 147 kW
- Napětí: 650 V
- Největší točivý moment: 275 Nm
-
- Celkový výkon systému: 250 kW
- Maximální napájecí napětí: 650 V
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,9 s
- Spotřeba paliva (l/100 km):
- Město: 9,2
- Mimo město: 7,2
- Kombinovaná: 7,9
- Emise CO2 (g/km): 186
- Objem palivové nádrže: 65 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: dvojité lichoběžníky
- Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení
- Rozměr kol: 8,5Jx18
- Rozměr pneumatik: 245/40 R18
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1 950 kg
- Užitečná hmotnost: 405 kg
Vnější rozměry
- Délka: 4 825 mm
- Šířka: 1 820 mm
- Výška: 1 430 mm
- Rozvor náprav: 2 850 mm
Vnitřní rozměry
- Základní objem zavazadlového prostoru: 280 l