Lexus GS450h: divoký hybrid (první let)

Považujete hybridní vozy za falešnou modlu ekologických fanatiků? Pak jste nezkusili Lexus GS450h. Sleťte si s námi.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Jak funguje hybridní pohon
  2. Drtivá dynamika, A okouzlující spotřeba
  3. Pan dokonalý? Bohužel ne, Kvalitní limuzína
  4. Závěr, Plusy a Minusy, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků (80 foto)

Někteří budoucnost věští, jiní se jí pokoušejí vytvářet. Mezi ty druhé se řadí lidé od Toyoty, kteří jsou již mnoho let aktivní v oblasti alternativních pohonů pro osobní automobily. Kdysi vsadili na hybridní pohon, tedy pohon kombinující spalovací a elektromotor. A v této oblasti to dotáhli velmi daleko. Zatímco většina ostatních automobilek o podobných řešení teprve uvažuje nebo je zkouší, Toyota je prodává.

Po oťukávání možností v poněkud futuristickém Priusu, který je příliš drahý na to, aby oslovil šetřílky, a příliš nezajímavý na to, aby oslovil kohokoli jiného než fanoušky moderní techniky, přišla Toyota na, z mého pohledu, geniální myšlenku – použít hybridní pohon nikoli jako alternativu úsporného (chcete-li dieselového) motoru, ale jako prostředek, jak při zachování vysoké míry komfortu získat co nejvíce výkonu s co nejnižší spotřebou. Pokud vám má slova nejdou do hlavy, řeknu to jednoduše – hybridní pohon je dnes příliš drahý na to, aby byl rentabilně prodejný v běžných autech nižších tříd, ale co je příliš drahé na to, aby oslovilo náročnou klientelu? Nic, pokud je to dost dobré. Toyota tak nastěhovala své hybridní myšlenky ke své luxusní značce Lexus a dala tak vzniknout postupně dvěma modelům – RX 400h a GS 450h. Oba společně vynikají především mimořádnou dynamikou, pružností, nízkou spotřebou a emisemi a v neposlední řadě tím, co chybí dieselové konkurenci – špičkovým akustickým komfortem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lexusu GS rozhodně nechybí šarm, ať už je hybridní nebo ne

Hybridní RX jsme otestovali již dříve, nyní se nám dostal do rukou sedan vyšší střední třídy GS s označením 450h, kde ono "h" naznačuje, že se jedná o vůz s hybridním pohonem. Článek berte spíše jako rozsáhlé první dojmy, na zjištění všech podrobností jsme vůz měli příliš krátce. Přesto se vám pokusíme co nejpodrobněji zprostředkovat všechny nabyté dojmy a postupně zjistit, zda je hybridní pohon budoucností nebo slepou větví vývoje automobilismu.

Jak to vlastně funguje?

Na tomto místě jsem původně chtěl detailně popisovat fungování hybridního pohonu, ale po přečtení našeho testu Toyoty Prius jsem došel k závěru, že bych pouze kopíroval starší článek. Proto budu o něco stručnější.

Systém v Lexusu GS je zcela totožný s tím v Priusu, pouze s rozdílem, že „titěrné motůrky“ nahrazují pořádní svalovci. O konvenční část se stará šestiválec o objemu 3,5 litru s výkonem 218 kW při 6400 ot. a točivým momentem 368 Nm v 4800 ot. Ten je doplněn elektromotorem o výkonu 147 kW a točivém momentu 275 Nm pracujícím při napětí 650 V. Dalšími důležitými prvky elektrické části jsou generátor nabíjejícího proudu a Nikl-metal hydridové akumulátory, které jsou uloženy nad zadní nápravou. Bohužel tak zmenšují zavazadlový prostor a spolu s celým hybridním systémem také citelně zvyšují hmotnost vozu. Právě v těchto dvou faktorech zřejmě najdeme největší slabiny 450h. Ale nepředbíhejme.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dynamicky ztvárněnou záď si dobře prohlédněte, až vás bude GS předjíždět, budete mít na bližší zkoumání proklatě málo času... --- Hybridní verzi rozeznáte nejen podle označení GS 450h zádi, ale i podle nápisu hybrid na bočních lištách.

Kombinovaný výkon pohonného systému činí maximálně 250 kW a díky převodovce E-CVT jej na zadních kolech můžete mít k dispozici prakticky kdykoli s (dle mého subjektivního soudu) relativně malými ztrátami v převodovém ústrojí. V praxi celý systém funguje ve čtyřech režimech: 1) rozjezd, při kterém vždy pracuje pouze elektromotor, 2) jízda stálou rychlostí nebo mírná akcelerace, což je ponecháno výlučně na spalovacím motoru, 3) prudká akcelerace, kdy pracují oba motory současně a 4) zpomalení či brzdění, při čem vstupuje do hry zejména výše zmíněný generátor. Jeho úlohou je přeměna energie u jiných vozů ztracené v podobě tepla v elektřinu. Zapojení generátoru simuluje brzdění motorem a pomáhá při brzdění. Zmíněný proces se odborně nazývá rekuperace (zkuste si to říci nahlas párkrát po sobě). 

Zní to jednoduše, ale přesně v tomto se skrývá veškeré kouzlo GS 450h, které je velmi působivé a nechalo ve mě, jakožto v člověku „znuděného“ ježděním desítkami a stovkami aut všemožných typů a výkonů, velmi hluboké pocity.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Jak funguje hybridní pohon
  2. Drtivá dynamika, A okouzlující spotřeba
  3. Pan dokonalý? Bohužel ne, Kvalitní limuzína
  4. Závěr, Plusy a Minusy, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků (80 foto)
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 6 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků