Kapitoly článku:
Kvalita v luxusním balení
Asi nemá cenu diskutovat o tom, že v Japonsku umějí dělat kvalitní auta. Lexus GS ale od pohledu posunuje měřítka zase o něco dál, spáry mezi mezi částmi karoserie jsou minimalizovány snad na nejmenší možnou úroveň a zejména na dveřích je patrné, jak špičkové je slícovaní jednotlivých panelů. Stejně působivé jsou i dveřní systémy s naprosto jemným, tichým chodem a příjemným zvukem vyvolávajícím dojem bytelné konstrukce.
V interiéru opakuje tentýž příběh. Designově je kabina nového Lexusu nečekaně umírněná a snad až na podivný hliníkový lem displeje palubního systému, který má prý kopírovat tvar přední masky, se vyhýbá kýčovitým řesením tak typickým pro mnohé asijské vozy vyšších tříd. Použité materiály a jejich zpracovaní je ovšem na mimořádně vysoké úrovni, přechody mezi různými materiály zaujmou špičkovým slícováním a slovo spára abyste pomalu hledali ve výkladovém slovníku. Luxus na vás dýchá ze všech stran, v žádném z připravených vozů nechybělo kožené čalounění, dřevěné dekory, elektricky seřiditelná sedadla s vyhříváním i chlazením, DVD navigace, parkovací kamera nebo výškově i podélně elektricky stavitelný volant. Pokud si nekoupíte úplný základ, dostanete velkou část těchto prvků k novému GS automaticky, což bude pro mnohé velký argument proč mu dát přednost před evropskou konkurencí, luxus je zkrátka jeho integrální součástí. K výbavě a cenám se ale ještě dostanu.
Interiér bohužel není tak prostorný, jak se na první pohled může zdát. Vysoké řidiče bude trápit nízká střecha a fakt, že pokud jsou sedadla v nejnižší poloze, jsou stále docela vysoko. Je to jistě daň za to, že jde o poměrně mohutná křesla, která díky dostatku materiálu nabídnou ideální spojení mezi tvrdostí a komfortem. Se svými dvěma metry jsem netrpěl, ale prostoru za volantem jsem měl tak akorát pro hlavu i nohy, mít o pár centimetrů více, hlavu bych neměl kam složit. Pro cestující vzadu zůstalo i za mnou místa dost, pod předními sedadly v nejnižší poloze bohužel nezůstavá mnoho místa pro nohy. Nerad tuto věc kritizuji, neboť sedadla mají jít položit až úplně na podlahu, problém GS byl spíše v tom, že jejich nastavení do nejnižší polohy bylo nezbytné, abych se pohodlně usadil za volant, a sedadla beztak nebyla nijak významně nízko. Zadní sedačky jinak stejně jako ty přední oplývají především pohodlím a dostatečnými rozměry, které uspokojí nejrůznější postavy.
Sametová evoluce
Lexus GS bude zpočátku dodáván se dvěma motory, třílitrovým šestiválcem s nejvyšším výkonem 183 kW (249 koní) dosahovaným v 6 200 ot. a osmiválcem o objemu 4.3 l a výkonu 208 kW (283 koní) v 5 600 ot. Říkám zpočátku, ale v nabídce motorů by se v nejbližších letech nemělo nic měnit. Pouze časem mohl do nabídky přibýt i dieselový agregát, ale to by se nemělo stát dříve než za tři roky. Inu, i zde je vidět orientace na americký a asijský trh, kde je naftový motor v osobním autě malá rarita. Nicméně absence nafťáku by neměla tolik vadit, protože už příští rok se objeví model GS 450h s hybridním pohonem pod kapotou. Ten bude kombinovat elektromotry s motorem 4.5 V8, celkový výkon přesáhne 220 kW. Přece jen jde o zvukově lepší řešení než nafta; a GS si na zvukovém komfortu zakládá.
GS430: čtyřlitrový osmiválec
Z obou motorů stojí za zmínku především třílitrový vidlicový šestiválec, který je zcela novým agregátem a kombinuje ty nejlepší současné technologie. Disponuje proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a stochiometrickým přímým vstřikováním, které zajišťuje vyšší účinnost spalování. Motor je tak dostatečně výkonný i úsporný a pro vůz představuje více než důstojnou základní motorizaci. Japonské šesti- a osmiválce mě ale vždy fascinovaly především svým dokonalým vyvážením a slovo vibrace s nimi brzy pustíte z hlavy. Vibrace těchto motorů nejsou malé, nejsou prostě žádné a u osmiválce jsem si neodpustil můj oblíbený test s desetikorunovou mincí. Ta vydrží stát na hraně na běžícím motoru po neomezeně dlouhou dobu, přitom se i u vašeho kancelářského stolu můžete přesvědčit, že není nic snadného nechat minci stát na hraně ani na absolutně klidné ploše stolu. Přesně takové jsou motory v Lexusu GS, absolutně klidné.
GS300: třílitrový šestiválec