Vozy značky Lexus nepatří zrovna ke koloritu českých silnic. To má změnit přichod nového modelu GS, který vyráží do boje o českého zákazníka s novým designem, technikou i prodejní podporou. Naše první dojmy hovoří jasně: německá konkurence má nad čím přemýšlet.
Kapitoly článku:
Krátce o Lexusu
Krátkým průzkumem v mém okolí jsem zjistil, že značka Lexus není většině českých automobilistů vůbec známa a pokud ano, obvykle tápají s jejím zařazením. Pokud by se někdo takový našel i mezi jistě sečtělými čtenáři AutoRevue.cz, vězte, že Lexus není samostatnou automobilkou, ale značkou japonského gigantu Toyota působící na trhu od roku 1990. Proč vlastně Lexus vznikl? Zlí jazykové budou tvrdit, že Toyota má v americe pověst značky pro důchodce a i přes své nesporné kvality těžko bojuje o mladší klientelu. My se spokojíme s tvrzením, že Toyota je konzervativní značkou zaměřenou na hlavní proud, zatímco Lexus má být luxusní dynamickou značkou oslovující zákazníky svěžím designem, zajímavými technologiemi, luxusem a vysokými jízdními výkony.
Tip: krátké představení modelu GS
V Americe padla strategie Toyoty na úrodnou půdu a Lexus zde sklízí mimořádné úspěchy. Již pět let po sobě je nejúspěšnější značkou v segmentu luxusních vozů a jen za minulý rok přibylo na amerických silnicích na 290 tisíc aut s písmenem L ve znaku. V Evropě se Lexusy rovněž prodávají, značka ale zatím pouze paběrkuje: necelých 25 tisíc prodaných vozu za loňský rok na celém kontinentu není zdaleka tak úctyhodné číslo. Na vině ale není ani tak problematický produkt, byť z jeho designu i některých řešení doposavad čišela orientace na americký trh a obměna modelových řad nebyla dostatečně rychlá, ale především malá prodejní podpora. Toyota jako by Lexusy v Evropě ani prodávat nechtěla, o Česku ani nemluvě.
Letošní rok ale znamená konec pasivity, v Praze a Brně jsou již otevřena dvě dealerství, která navíc budou brzy zcela oddělena od prodejů vozů Toyota a ve vlastních, patřičně koncipovaných showroomech lákat náročnější klientelu. Postupně by měla být nabízena celá modelová řada a spolu s odpovídají propagací dostat značku do hry o co největší tržní podíl. Symbolem obratu je nový Lexus GS, zcela nový vůz vyšší střední třídy, který jsme mohli poprvé blíže poznat na zámku v Dobříši. Má na to otřást pozicemi evropských hvězd typu BMW 5 nebo Mercedes E? Roušku tajemství poodhalí již naše první dojmy.
Svěží design i technická řešení
Již s prvním pohledem na nové GS se zřejmě neubráníte dojmu, že tady něco nehraje - svalnatý, dynamický a přitom lehce působící vzhled, to pro starší Lexusy nebylo zrovna typické. Není divu, nové GS je prvním představitelem nového designového směru značky s trochu krkolomným názvem L-finesse, který by měl během následujících dvou let postihnout celou modelovou řadu. Nechme ale marketingových označení, nové GS se zkrátka povedlo a myslím, že ani nebudu příliš troufalý, když jej pasuji na zatím nejhezčí Lexus všech dob (vedle nové generace modelu IS).
Za vším stojí dynamická silueta karoserie s výrazně skloněným čelním i zadním sklem, dlouhou přídí a krátkou zádí, vytvářející dojem podsaditého boxera připraveného zasadit tvrdou ránu svým konkurentům. Křivky karoserie si odpouštějí nečekané zlomy a záhyby a vzhledu dominuje linka přecházející od předních světel, přes bok až po záď vozu. I přes použití dvou tvarově nesourodých světel působí i příď čistým a díky svažující se linii od stran do středu také dostatečně dynamickým dojmem. Mohutná záď působí majestátně, což jen podtrhují velká koncová světla a dvě chromované koncovky výfuku v rozích nárazníku. Možná vám bude některá designová řešení budou povědomá z posledního Passatu nebo nových BMW, nemyslím si však, že by od sebe designéři opisovali, Lexus GS je zkrátka ztrvárněním designových trendů současnosti a alespoň za sebe mohu říci, že mu to sekne.
Vzhled vozu je však pouze třešničkou na dortu technicky vypilovanému celku, kterému nechybí spousta nových řešení. Ze záplavy novinek vyberu dva bezpečnostní systémy s obchodním označením VDIM a PCS. Ten prvním je jakýmsi rozšířeným stabilizačním systémem, který krom běžných zásahů do výkonu motoru a přibrždění jedntlivých umí zasahovat také do řizení a dále tak napomáhat řešení krizových situací. PCS je pak zkratkou pro Pre-Crash System, který v případě, že nastalou situaci vyhodnotí jako krizovou, přitáhne bezpečnostní pásy a aktivuje brzdového asistenta s cílem minimalizovat následky předpokládaného nárazu.
Z dalších prvků zmíním jen v krátkosti aktivní řízení upravující svůj převod v závislosti na aktuální rychlosti, adaptivní tempomat, který přizpůsobí rychlost před vámi jedoucímu vozidlu nebo aktivní xenonová světla. Z komfortních prvků je zajímavým řešením třeba sekvenční osvětlení interiéru, které vám v noci posvítí i na zásadní ovládací prvky vozu, parkovací asistent s kamerou v zadním nárazníku nebo nový optitronový přístrojový panel s překryvem umějícím upravovat propustnost světla a tím zajišťovat neměnnou viditelnost přístrojů za rozličných světelných podmínek. To vše jsou ale pouze perličky nabídky. GS je zajímavé i svými základními technickými řešeními podvozku či motoru, o tom ale až později.