Poprvé za volantem Lexusu ES 300h: Tohle bude hodně osobní!

Luxusní sedan vyšší střední třídy stojí na kompaktní platformě a má poháněna přední kola. Oproti modelu GS, který v Evropě nahrazuje, je to brutální změna. A přiznám se, že jsem ji zprvu nechtěl moc akceptovat.

Budu k vám upřímný. Když jsem někdy v dubnu loňského roku psal zprávu o tom, že to má u nás Lexus GS spočítané, fakt mě to rozesmutnělo. Zhruba v době, kdy se objevila na trhu jeho čtvrtá a pravděpodobně poslední generace (srpen 2011), jsem začínal dělat tuhle práci a „géeso“ mě při ní často provázelo. Měl jsem k němu určitý citový vztah a za ty roky jsem stihnul pořádně poznat všechny nabízené verze.

Tenkrát bylo fajn, že jste si Lexus GS mohli pořídit jako hybrid se základem v 3,5litrovém šestiválci, se samotnými šestiválci o objemu 2,5 a 3,5 litru (objemnější s pohonem 4x4), a jako úplně poslední dorazila verze GS F s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 477 koní (351 kW). Tabulkoví srovnávači tenkrát sice brblali, že BMW M5 a Mercedes E 63 AMG jsou výkonnější, jenže u GS F jste využili všechen jeho výkon, nejenom jeho část, a vůbec jste neměli pocit, že auto vede vás a ne vy jeho.

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

A teď si představte, že si po všech těch letech jednoho dne přečtete, že GS v Evropě končí a místo něj dorazí sedan s poháněnými předními koly. Navíc na nové globální platformě, se kterou jako první vyrazila do světa Toyota C-HR, následovaná novou Corollou, Camry a „ravkou“.

Nechápejte mě špatně – nemám nic proti takové technice u luxusních aut a nenechávám se ovlivnit názory z diskusí, že luxusní auto nutně potřebuje osmiválec a podélnou zástavbu hnacího řetězce, k níž se váže výchozí pohon zadních kol. U Lexusu vyšší střední třídy je to ale změna jako řemen, hlavně pak v oblasti pohonných jednotek, protože „nástupce“ modelu GS má u nás pouze jedinou – hybridní, se základem ve 2,5litrovém čtyřválci a systémovým výkonem 160 kW.

A tak se najednou stalo, že stojím před hotelem ve španělské Mágaze a koukám na Lexus ES 300h. Japonská automobilka striktně neuvádí, že jde o nástupce sedanu GS, v oficiální tiskové zprávě o něm vlastně není ani slovo, jde však o stejný segment. A vzhledem k tomu, že značka Lexus vznikla teprve v roce 1989, je až neuvěřitelné, že se jedná už o sedmou generaci. U nás se model objevuje úplně poprvé, s vlajkovou lodí LS ale luxusní odnož Toyoty před třiceti lety vystřelil mezi světovou elitu.

Pro Lexus musíte dospět

Nemusíte se mnou souhlasit, ale podle mého názoru není možné se jenom tak jednou ráno probudit a říct si „chci Lexus“. Pro Evropana, který je zvyklý dennodenně na silnicích vídat spíše sterilní evropský design, může být ta obrovská tlama v kombinaci s uzounkými světlomety dost šokující. Ale ruku na srdce – kdy jste se naposledy otočili za Audi A6 nebo pětkovým bavorákem? A teď si představte, že před vámi stojí necelých pět metrů japonské pompéznosti.

Lexus zahájil český předprodej sedanu ES. Včetně výhodné First Edition

Lexus zahájil český předprodej sedanu ES. Včetně výhodné First Edition

Není to takový šok jako v případě vlajkové lodi LS. Oproti ní mi ES připadá daleko vyváženější, opticky lehčí, z bočního pohledu tak nějak „mazdovitější“. A je úplně jedno, jestli se bavíme o majestátní klasice v „kapučíno“ laku, který můžete vidět na oficiálních fotkách, nebo vysekaném F Sportu na devatenáctkách a s optickým paketem. Obě verze mají něco do sebe, byť já bych v tomto případě volil F Sport. Že to má co dočinění s věkem okolo třicítky? Ale kdeže – u vlajkové lodi LS to vidím úplně naopak.

Vcelku lehko se řekne, že jde jenom o „přeznačkovanou“ Toyotu Camry, jenže to není tak úplně pravda. Stačí se podívat na rozměry karoserie. Společná je pouze výška 1445 mm, do délky má ES rovných 90 mm k dobru a rozdíl v rozvorech náprav činí 45 mm ve prospěch Lexusu. Díváte se na auto o délce 4975 mm, což je více než mají Audi A6, BMW řady 5, Jaguar XF i Mercedes-Benz E. A to se pořád bavíme o autě postaveném na kompaktní platformě!

Lexus ES: Srovnání vnějších rozměrů s vybranými konkurenty
Model Lexus ES Audi A6 BMW 5 Jaguar XF Mercedes E
Délka [mm] 4975 4939 4936 4954 4923
Šířka [mm] 1865 1886 1868 1880 1852
Výška [mm] 1445 1457 1479 1457 1468
Rozvor [mm] 2870 2924 2975 2960 2939
Objem kufru  [l] 454 530 530 505 540

Obrovitost, o které tady mluvím, poznáte hlavně uvnitř. Nesejde na tom, jestli sáhnete po klasice, nebo verzi F Sport, každá z nich poskytuje bezbřehý komfort předních sedadel, perfektní pozici za volantem a špičkové odhlučnění. Boční okna jsou vrstvená, mimořádný důraz byl kladen na odhlučnění podvozku, mimo jiné i proto, abyste si mohli lépe užít audio Mark Levinson se sedmnácti reproduktory, které je standard pro nejvyšší výbavu Luxury.

Na rozdíl od vlajkové lodi LS není displej infotainmentu v palubovce zabudovaný a volně ční do prostoru, širokoúhlá koncepce s úhlopříčkou 12,3 palce však řidiči nezasahuje do zorného pole, a pokud nechce, prostě jej nesleduje. Prostředí je jednodušší, a přestože je to už nějaký pátek, co jsem naposledy seděl v Lexusu, vyznal jsem se v něm rychle. To úplně nejde říct o dotykové ploše na středovém tunelu, jejímž prostřednictvím se v menu pohybujete. Na jeho citlivost jsem si během prvních kilometrů nezvyknul a často se mi stávalo, že jsem se na některé položky menu napoprvé prostě netrefil.

Špatná zpráva pro Superb a Passat: Do Česka dorazila nová Toyota Camry

Špatná zpráva pro Superb a Passat: Do Česka dorazila nová Toyota Camry

Mám rád interiéry Lexusů, protože je to v nich docela jiný svět, než na který jsem z běžných i konkurenčních aut zvyklý. Nevím, jak to Japonci dělají, ale kdyby se odněkud vysunula fontána a kolem lítali motýli, ani bych se tomu nedivil. Venkovní ruchy utichnou, vaše prsty tančí na vytříbených materiálech a vám se nechce ven. Všechno tady má své místo, včetně klíčku, který schováte do přihrádky na středovém tunelu, vytvořené přímo pro něj.

Pokud vám auta nejsou úplně ukradená a umíte je vnímat, není možné, abyste Lexusu ES nepodlehli. A je vcelku jedno, zda sedíte vpředu, nebo se rozvalujete vzadu. Slovo „rozvalujete“ přitom nepoužívám náhodou. Co se prostornosti v podélném stylu týče, nemá Lexus ES ve svém segmentu konkurenci. A nejenom v něm.

Zkuste se posadit sami za sebe do BMW řady 7 nebo Audi A8 s kratším rozvorem. Je to fajn, ale nohu přes nohu si nedáte, zatímco v Lexusu s naprostým přehledem ano. A pokud budete mít štěstí na verzi Luxury, můžete si dokonce elektricky sklopit zadní opěradlo a ovládat klimatizaci, audio a elektricky výsuvnou roletu zadního okna přímo prostřednictvím panelu v loketní opěrce. Nástupní prostor dozadu je navíc tak obrovský, že téměř nemáte šanci přijít do kontaktů s podběhy kol. Komfortní výška sedáku zase zaručuje, že vystoupíte přirozeně a bez větší námahy.

Pokračujte na další list!

TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 130 příspěvků
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků