Levný vs. drahý: Jak dopadl souboj Mercedesu-AMG E63 S a Dacie Logan?

Josef  |  04. 12. 2017 20:20

To je jako srovnávat housle z obchodu - standardní produkt Cremona Luby a housle z dílny Antonio Stradivari. Na oboje housle se dá zahrát. Při melodii typu Ovčáci čtveráci laik možná nepozná rozdíl, ale profík - ten kdo opravdu slyší a umí hrát, tak ten rozdíl pozná a je ochoten zaplatit. Zejména proto, protože nebude hrát "koncertní" kusy typu Ovčáci čtveráci...
Ale ať si každý koupí co se mu líbí a co mu vyhovuje. Platí to jak pro ty housle, tak i pro auta. (Přemýšlím, jak někoho vůbec napadlo porovnávat Dacii a Merccedes a jaký to má smysl...)

Odpovědět  |   | 
Jig  |  04. 12. 2017 20:43

Napadlo mi podobné srovnání s hodinkami z tržnice za pár stovek VS rolady za tisicinasobek. Však přeci oboje ukazuje čas :)

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  04. 12. 2017 21:34

V slepych testoch vacsina huslovych virtuozov uprednostni moderne spickove husle pred stradivarkami.

https://www.theguardian.com/science/2014/apr/08/violi... ...
Viac info: google stradivarius myth, ide o velmi dobre zdokumentovany jav, analyza zvuku odhali, ze stradivarki maju mensi frekvencny radius nez moderne kvalitne husle.

Stradivarky skratka nezneju lepsie a ceny, za ktore sa predavaju, nezodpovedaju kvalite zvuku a hodnote, ktoru husle dokazu v ramci zvuku a prejavu pre huslistu vytvorit.

Takze, v konecnom dosledku je tvoje prirovnanie trefne. Mercedes skratka za tie peniaze neponuka adekvatnu muziku ;)

Odpovědět  |   | 
Josef  |  04. 12. 2017 22:44

Dobře, takže upravím příspěvek přesně "na míru" pro Joe Doe:
"To je jako srovnávat housle z obchodu - standardní produkt Cremona Luby a moderní špičkové housle (které většina houslových virtuozů upřednostňuje před houslemi z dílny Antonia Stradivari). Na oboje housle se dá zahrát. Při melodii typu Ovčáci čtveráci laik možná nepozná rozdíl, ale profík - ten kdo opravdu slyší a umí hrát, tak ten rozdíl pozná a je ochoten zaplatit. Zejména proto, protože nebude hrát "koncertní" kusy typu Ovčáci čtveráci...
Ale ať si každý koupí co se mu líbí a co mu vyhovuje. Platí to jak pro ty housle, tak i pro auta. (Přemýšlím, jak někoho vůbec napadlo porovnávat Dacii a Merccedes a jaký to má smysl...)"

Ještě dovětek, Joe Doe, vnímání zvuku a jeho barvy je individuální. A také bys mohl vědět, že jsou orchestry, které se zabývají interpretací třeba Bachovy tvorby na historických nástrojích, které zní "jinak" než moderní "kvalitní" nástroje a řada posluchačů dává přednost těm "horším" historickým nástrojům. Existují zkrátka niance, které nelze změřit, a proto platí moje věty, cituji: "Ale ať si každý koupí co se mu líbí a co mu vyhovuje. Platí to jak pro ty housle, tak i pro auta."

A v případě houslí si proto někdo zajde na houslový koncert Šporcla na jeho moderních modrých houslích a někdo jiný na koncert Hudečka na jeho stradivárkách. ( jo a ty Šporclovy moderní housle jsou též hodně drahé, stejně jako ten Mercedes...).

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  05. 12. 2017 11:00

"Existují zkrátka niance, které nelze změřit, "

BLBOST.

Cokolvek, co vyprodukuje hudobny nastroj, sa da zmerat.

Vsetko ostatne je placebo efekt, tvoj dobry pocit z toho, ze hras na ten/ktory nastroj, alebo VIES, ze pocuvas konkretny nastroj. Tam nastupuje subjektivne vnimanie hudby, inymi slovami, psychologia (pravda, do istej miery ovplyvnena tym, ci ti usi sluzia alebo nie).

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  05. 12. 2017 15:10

Bohužel se mýlíš. Zrovna kvalita zvuku hudebních nástrojů se exaktně měřit nedá.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  05. 12. 2017 19:30

Schválně jsem použil slovo "niance" a čekal, jestli to u tebe Joe Doe zabere. A zabralo. Všechno na světě je poněkud složitější, než si určitá skupina jedinců, do které spadáš i ty Joe Doe, myslí. Jediný nástroj, u kterého změříš, co vyprodukuje, to jsou elektronické nástroje, u kterých skládáš zvuk z jednotlivých generátorů signálů určeného kminočtu a průběhu a zvuk pouštíš do reproduktoru. U akustického nástroje jako jsou třeba ty housle, klavír, varhany,... můžeš sice použít ke změření vyprodukovaného zvuku uvedených nástrojů třeba spektrální analyzátor, ale úplně přesně ten zvuk nezměří (končí to x-tou harmonickou řadou podle rozsahu analyzátoru). Chvění (zvuk) strun, píšťal a ozvučnic plodí velké množství harmonických zvuků vyšších řádů a mikrozvuků, infrazvuků, které vytváří v konečném důsledku barvu zvuku (tónu) a vlastně i pořádnou hudbu.
Něco si přečti:
Barva zvuku, barevnost zvuku, něco třeba na:
http://zvuk.hamu.cz/vyzkum/dokumenty/Lit133.pdf...
syntezie je také něco zajímavého:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Synestezie...
nebo pojem harmonie
https://cs.wikipedia.org/wiki/Harmonie...
a potom ještě čistota zvuku a třebě zvučnost. To jsou ty "niance" o kterých jsem se zmínil. A nic z toho není placebo pro toho, kdo slyší, vnímá a rozumí.

Pro toho, kdo je "hluchý" a nevnímá, tak je samozřejmě jedno na jaký nástroj hraje (a který poslouchá) a je mu to jedno a uspokojí ho nejlevnější housle. Někdo jiný ale hold potřebuje pořádné housle a je otázkou, kolik je ochoten za pořádné housle zaplatit.
Ještě uvedu příklad varhan - uvádí se takové obecné rozdělení na barokní a romantické. Rozdíly zvuku jdou poměrně snadno poznat, ale nikdo neřekně, které jsou lepší. Někomu se líbí projev barokních varhan a jinému projev romantických varhan. Záleží také na intepretaci té které hudby. A rozhodně se nejedná o placebo nebo pouze o dobrý pocit z nástroje, který je předem známý.
Jo a jak chceš přesně a čím změřit barevnost zvuku? Nebo harmonii? A jaká je konkrétní měřitelná hodnota označení pro projev zvuků třeba těch houslí malebný, systý , průzračný, pronikavý, apod. ?

Vrátím se k těm autům, o kterých je diskuse. Pro toho, kdo nevnímá a auto je mu úplně fuk a používá ho jen jako prostředek pro přemístění z místa A do místa B a dokonce řízení auta bere jako nutné zlo a jezdí málo, tak pro takového jedince je naprosto dostatečným autem ta Dacia a koupě Mercedesu by pro něho byly jen vyhozené peníze (příklad těch nejlevnějších houslí).
Ovšem pro toho, kdo je do aut fanda, baví ho řízení, líbí se mu auta jako taková a jezdí hodně a často a má rozvinuté vnímání, tak pro takového člověka jsou "extra" auta k nezaplacení a kupuje ta nejdražší, na které mu stačí jeho peněženka. S cenou souvisí kvalita, výkonnost a komfort, jízdní vlastnosti, to je každému snad jasné. Tyto "parametry" drahých aut jsou obdobné jako v případě těch houslí "stradivarek". Nebo si Joe Doe myslíš, že jde změřit komfort, pohodlí, měkkost/tvrdost sedadel, měkkost/tvrdost odpružení, útulnost interieru, atd.? Přece každý to vnímá jinak. Pro někoho, co je tvrdé, je pro druhého nicmoc měkké a pro někoho dokonce "houpavé". Proto jsou třeba nastavitelné tlumiče, které někdo považuje za zbytečnost. Dalo by se pokračovat.
Proto stále opakuji, ať si každý koupí takové auto, které si dobře vyzkouší, které se mu bude líbit a vyhovovat a bude splňovat jeho potřeby. Je ale jasné, že neexistuje nejlepší, nejdokonalejší, nejrychlejší, nejbrodivější, nejkomfortnější, největší a nesilnější auto, které splňuje všechny uvedené vlastnosti a které bude vyhovovat naprosto všem.
A když nemám na RR či Maybach, tak nebudu odsuzovat ty, kteří si takové auto koupí a stejně tak, když jsem ten "vyvolený" šťastlivec, který si může dovolit koupit a jezdit třeba s Mercedesem, tak se přece nebudu posmívat těm, kteří jezdí s Dacii a případně je ještě navíc dehonestovat označením "socky".
Je přece fajn, že funguje bohatý trh a je zčeho vybírat. No a když nedosáhnu na ten RR či Maybach? Tak se z toho přece nepo.... a v klidně jezdím v tom, co mi "osud" dopřál, třeba v té Dacii. A život není jen o autech...

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  06. 12. 2017 14:29

Dokonce ani u těch elektronických nástrojů nezměříš přesně kvalitu zvuku. Každá elektronka a čip jsou trošku jiné a jen těžko budou dva nástroje hrát úplně dokonale stejně.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  06. 12. 2017 18:54

Napsal jsem: "Jediný nástroj, u kterého změříš, co vyprodukuje, to jsou elektronické nástroje, u kterých skládáš zvuk z jednotlivých generátorů signálů určeného kminočtu a průběhu a zvuk pouštíš do reproduktoru."
Blíže mpolan vysvětlím - bylo tím míněno, že pokud bude na vstupu "elektronického nástroje" X kalibrovaných laboratorních generátorů (určený kmitočet a průběh) a zvuk pustím do reproduktoru, tak samozřejmě mohu změřít výstup včetně zkreslení (protože znám jednoznačný vstup z kalibrovaného generátoru). Přesnost měření výstupu z reproduktoru bude záležet na použitém měřícím přístroji.
U akustického nástroje, třeba klavíru, zvuk vznikne na základě chvění struny po úderu kladívkem a chvění se přenáší do ozvučné desky/ozvučnice, která zvuk zesiluje (to, že se ozvučná dřevěná deska chová jinak než reproduktor a jinak "zabarvuje" zvuk, to je snad jasné) . Pokud se stiskne pedál (sustain), tak chvění jedné struny rozechvívá i jiné struny, které následně přes rám a ozvučníci ovlivňují výsledný zvuk. Pokud do toho klepnou při hraní ostatní kladívka do dalších strun, tak se samozřejmě vytváří zvuk širokého spektra, dochází k fázovým posunům, vznikají zvuky harmonických kmitočů (slyšitelné, neslyšitelné - podvědomě slyšitelné/cítěné, atd.). To vše je ovlivněno silou úderu a technikou úderu (ostrý zvuk, měkký zvuk,...) z čehož plyne celkový projev a výsledný dojem - prostě hudba. A tohle se opravdu přesně změřit nedá.
Samozřejmě jsou elektronické nástroje, které generují zvuky počítačově s pomocí procesorů na základě prohramu, který pracuje s různými zvukovými vzorky klasických klavírů a různě to "míchá" a "skládá" a výsledný zvuk se podobá reálu, a proto u takových nástrojů je měření obtížnější. Přesto zatím platí, že zvuk vzniklý úderem kladívka do struny a následně složitě ovlivňovaný jinými strunami a chrakteristikami dřeva ozvučné desky ničím elektronickým zatím nelze nahradit. Firmy se samozřejmě snaží a třeba Yamaha u dražších nástrojů nevyšších řad Clavinova už to slušně zvládá. Ale pořád to ještě není ono.
Logicky vzato, pokud by to bylo ono, tak by se klasické klavíry už nevyráběly, protože jsou těžké a musí se pravidelně ladit a temperovat, což je provozně dost drahé. (Clavinovy se ladit nemusí a snadno se převáží).
Jo na naladit zvuk elektronického obvodu s pomocí měřících přístrojů je jednodušší, než naladit normální "živý") akustický klavír. U něho se totiž při ladění musí ověřit, co vyladění jedné struny udělá s těmi ostatními. A temperování to je také umění...

Odpovědět  |   | 
Arcturus  |  04. 12. 2017 21:54

Já to asi chápu - je to takové porovnávání pro zamindrákované socky (normální člověk, ať už z jakékoliv vrstvy, tohle prostě nepotřebuje), kteří na medvěda nemají a potřebují si dokázat, že vlastně ta jejich na kost oholená dacia je vlastně skoro stejně dobrá jako plně vybavenej medvěd. Pro normálního člověka je to porovnání o ničem, jakmile přestaneme srovnávat zda nás obě auta dovezou z místa A na místo B (je docela zřejmé, že z podstaty svého určení to opravdu zvládnou obě) a začneme srovnávat jejich výbavu a hlavně prvky aktivní a pasivní bezpečnosti tak kdo nám asi vyjde jako vítěz?

Odpovědět  |   | 
Josef  |  04. 12. 2017 22:50

Je to jak píšeš Arcturus. Kdo je hluchý jako poleno a spokojí se s melodiemi na úrovni Ovčáci čtveráci, stačí mu nejlevnější housle a bude spokojen. Nebude ale proto přece odsuzovat stradivarky (nebo "moderní" špičkové housle...) a tvrdit, že jsou na nic a jsou akorát pro snoby...

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  05. 12. 2017 15:12

Když čtu příspěvky, jako ten tvůj, vždycky si říkám, že je lepší být sockou finanční, než duševní. Ty jsi duševní socka.
Srovnání samozřejmě smysl má, byť mnoha lidem poslouží k pobavení. Ale třeba ukáže i to, jak daleko pokročila moderní auta, jak velký rozdíl je mezi nimi a jak ho člověk vnímá. Nebo to, jak dalece je oprávněný extrémní příplatek za takové auto a co je už jen ždímání lidí za každou cenu.

Odpovědět  |   | 
François  |  05. 12. 2017 05:40

S tím malým rozdílem, že ty stradivárky budou "v bazaru" jen dražší a dražší...

Odpovědět  |   | 
k22  |  06. 12. 2017 12:22

A proto si profíci s vytříbeným jemnocitem kupují Měďoura....

Odpovědět  |   | 
ptakoještěr  |  04. 12. 2017 22:11

Tohle je úplně absurdní video. Divím se, že to sem vůbec dáváte. Jediné, co tam ten imbencilní anglán dělá je, že pořádá závody v akceleraci někde na letišti. Užitná hodnota auta spočívá v tom, přepravit se z bodu A do bodu B, eventuelně něco tím autem taky odvézt. Je jasné, že desetkrát levnější Dacia nebude mít motor závodního auta, ale do práce vás odveze, nákup taky odveze a není potřeba dát za ni dva miliony Kč. Mimochodem, kdo dodržuje předpisy, tak nemá šanci výkon toho mercedesu na normální cestě vůbec plně využít. Určitě má obyčejnej mladej kluk, mladá rodina nebo důchodce peníze na to, aby si koupil Mercedes a mohl s ním jezdit pro chleba do Lidlu. A tak dále a tak dále ...........

Odpovědět  |   | 
ficjcj  |  05. 12. 2017 08:08

ale jo, lidi na tu adsurditu klikaji a penize za reklamu se sypou .... .

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  05. 12. 2017 08:37

Já neklikl. Stačilo mi přečíst si ten článek

Odpovědět  |   | 
Josef  |  05. 12. 2017 08:23

Tak tohle už vážně nedávám. Svět se zbláznil a autor testu s ním. Tohle už je opravdu přez čáru! Nechápu jak tohle může vůbec někoho napadnout!

Odpovědět  |   | 
k22  |  06. 12. 2017 12:25

No tak, je to přeci jasné. jestli ten Mercedes stojí 10x víc, tak by měl těch 400m dát za 1,8 s , jinak je to předražená m**ka..

Odpovědět  |   | 
Stan  |  05. 12. 2017 08:30

Nenašel jsem odvahu to přečíst...

Odpovědět  |   | 
Ruda  |  05. 12. 2017 08:35

Do poslední chvíle jsem věřil v nějaké překvapení, že pod kapotou dacie, nějaký nadšenec hodil biturbo s 400 koňmi a jde o dokonalého sleepra, místo toho jen pan havlííček má zácpu a neví co s tím má dělat...

Odpovědět  |   | 
Pavel Šavel  |  05. 12. 2017 19:52

Být tam místo Dáčky Škodofka - tak by jistě vyhrála - ale teď vážně, test o ničem, absolutní ztráta času. Pa

Odpovědět  |   | 
Václav  |  06. 05. 2018 23:58

V dnešní době lze těžko určit, jaké auto za ty peníze stojí a jaké ne.

Já osobně si myslím, že Mercedes nemusí být ve zrychlení a maximální rychlosti lepší 10x, než Dacia, aby za něj byli lidé ochotni utratit tak vysokou cenu. I ty 4 metry na brzdách mohou mnohdy zachránit život. A testy EURO NCAP hovoří v prospěch Mercedesu stran ochrany dospělých, dětí, aktivní bezpečnosti i ochrany chodců. Ano, jsou to jen procenta a dá se říct, že záleží na řidiči, ale stávají se krizové situace, které sebelepší řidič neovlivní.

Neříkám, že si nikdo nemá kupovat Dacie, nebo kupovat jen Mercedesy, jen tvrdím, že každý by sám měl vědět, kolik peněz je ochoten a schopen utratit za zdraví své, příp. své rodiny. Každému to, co mu vyhovuje.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 10 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků

Nejčtenější články

Opravdu jsou SUV tak bezpečná, jak se říká? Posuďte tuto lehkou nehodu

Opravdu jsou SUV tak bezpečná, jak se říká?…

Na internetu se objevilo video nehody z Kanady. Bouraly do sebe dva vozy BMW, jeden z nich se téměř převrátil.

25.  6.  2018 | | 125 N/A
5 ojetých kombi na prázdniny do 150 tisíc: Držte se při zemi!

5 ojetých kombi na prázdniny do 150 tisíc: …

Kompakt s karoserií kombi nemusí být jen Škoda Octavia. Podívali jsme se na pětici aut, která za 150 tisíc pohodlně přepraví rodinu na dovolenou.

7.  7.  2018 | | 36 N/A
Už žádný lowcost! Nová Škoda Rapid má být rivalem pro VW Golf

Už žádný lowcost! Nová Škoda Rapid má být r…

Škoda Rapid v příští generaci změní jméno i zaměření. Chce konkurovat běžným hatchbackům nižší střední třídy, zřejmě však opět dostane menší základ, tentokrát v podobě platformy MQB A0.

12.  7.  2018 | | 95 N/A
Nové BMW X5 má české ceny. Nejlevnější je naftový šestiválec

Nové BMW X5 má české ceny. Nejlevnější je n…

Kompletní ceník nové generace BMW X5 by měl být k dispozici zhruba v polovině července. Díky českým dealerům už ale máme k dispozici základní ceny v Evropě nabízených agregátů.

2.  7.  2018 | | 35 N/A
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy,…

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých Budějovic až na Jadran. Nic z ní nebylo, takže do Chorvatska stále míříme většinou autem. Je za čím.

23.  6.  2018 | | 39 N/A