Levná čínská SUV jsou oficiálně v Česku. Dongfeng zaujme, ale zatím s otazníkem

Značka Dongfeng v Česku nemá malé cíle. Nabízí tolik oblíbená SUV v plné výbavě a za rozumnou cenu, do tradičních značek působících na našem trhu má ale zatím ještě daleko.

O vstupu čínské značky Dongfeng na český trh jsme informovali už minulý týden. Automobilku, která patří k trojce největších v Číně a v loňském roce prodala téměř 3,5 milionu vozů, v Česku zastupuje společnost Bidli auto, součást skupiny Bidli holding. Skupina se v Česku zabývá realitami, hypotečním poradenstvím, družstevním bydlením či dodávkou energií a fotovoltaických elektráren, vstup do světa automobilů se tedy může zdát jako výstřel mimo pole působnosti. Z dnešní tiskové konference k uvedení značky Dongfeng na český trh však vyplynulo, že se tyto dva světy mohou snadno protnout.

Značka Dongfeng v Evropě působí do roku 2008, v Česku je však naprostou novinkou a třeba na Slovensku rozjela své aktivity teprve nedávno. Vsadila na to, co mají Evropané rádi – SUV s velkým vnitřním prostorem, bohatou výbavou a rozumnou cenou, a protože dnes v Evropě prakticky nelze fungovat bez elektromobilu, nechybí ani elektrické SUV s dojezdem okolo 300 kilometrů a lithium-železo-fosfátovým akumulátorem.

Do ČR míří levná SUV z Číny. Dongfeng spustil rezervace, už známe i české ceny

Do ČR míří levná SUV z Číny. Dongfeng spustil rezervace, už známe i české ceny

Elektromobilům chce u nás Dongfeng věnovat velkou pozornost. Díky aktivitám holdingu (stavebnictví, dodávky elektřiny a další) si nabídne komplexní balíček, složený ze samotného automobilu, domácí nabíječky a fotovoltaických článků. Měl by stát asi 1,2 milionu korun, přičemž zhruba 900 tisíc korun je cena auta (SUV Seres 3). Už v příštím roce u nás Dongfeng plánuje prodat asi 300 elektromobilů, což je vzhledem k situaci na trhu ohromné číslo. Vždyť loni se u nás dle údajů Svazu dovozců automobilů prodalo necelých dvanáct set elektroaut a v prvních 8 měsících letošního roku to bylo 1465 vozů.

Dongfeng v Česku poprvé naživo: Rozdíly jsou velké!

SUV Glory 580 může konkurovat například kodiaqu či tiguanu a přijíždí s pevně danou specifikací. Je na něm ale znát, že jde o nejstarší z nabízených vozů. Plasty uvnitř jsou tvrdé, přepínače pro nastavení zpětných zrcátek se podobají těm ve starých Mitsubishi (v Číně Dongfeng spolupracuje s Nissanem, Peugeotem, Hondou, VW či Mitsubishi), klimatizace není dvouzónová, a dokonce ani automatická, a k nejmodernějším prvkům patří 10palcový dotykový displej infotainmentu a elektronická parkovací brzda. Jinak je to nevýrazný pracant s předním pohonem, benzinovou patnáctistovkou (107 kW) a převodovkou CVT, který sází na sedm míst uvnitř a cenu 599.900 Kč.

Čínský XPeng P5 jde oficiálně na trh. Je plný elektroniky, možná dorazí do Evropy

Čínský XPeng P5 jde oficiálně na trh. Je plný elektroniky, možná dorazí do Evropy

To SUV-kupé Fengon 5 je docela jiná káva. Už na první pohled je to modernější a reprezentativnější vůz velkosti Škody Karoq či Renaultu Arkana, uvnitř překvapí na dotek příjemnější materiály, kvalitnější zpracování a minimum detailů, nad kterými byste se pozastavovali. Přední sedadla jsou příjemně pohodlná, ta zadní dost měkká, hlavně ale kolem sebe máte spoustu místa a za nástupní prostor dozadu by se nemusel stydět ani sedan vyšší střední třídy.

I tady pod kapotou pracuje patnáctistovka (101 kW) kombinovaná s převodovkou CVT a hnaná jsou přední kola, na rozdíl od Glory 580 si ale můžete vybrat mezi výbavami Classic (od 659.000 Kč) a Classic + (699.900 Kč). Zatímco u verze Classic lze připlatit za Matrix mřížku chladiče, vyhřívaná přední sedadla a zatmavená skla, Classic + má všechny tyto prvky ve standardu a k tomu i elektrické ovládání předních sedadel. U obou verzí dostanete panoramatické střešní okno, LED světlomety a svítilny, audio s 10,25palcovým displejem, 18palcová litá kola, dojezdovou rezervu či elektronickou parkovací brzdu. Výbava tedy rozhodně není špatná.

Čínský klon Porsche Cayenne Coupé může stát 600.000 Kč. Jmenuje se Changan Uni-K

Čínský klon Porsche Cayenne Coupé může stát 600.000 Kč. Jmenuje se Changan Uni-K

Důležitým želízkem v ohni Dongfengu na českém trhu je elektrické SUV Seres 3 za cenu od 859.900 Kč (verze L2), u nějž sice uvnitř najdete ovladače vnějších zpětných zrcátek jako u Glory 580, ale hlavně ve vyšší výbavě L4 (919.900 Kč) je to moderní vůz s digitálním přístrojovým štítem, hezkou přístrojovkou s koženkovým čalouněním a 10,2palcovým plovoucím displejem infotainmentu. Nechybí automatická klimatizace či snadno přístupná tlačítka pro ovládání základních funkcí, v menu infotainmentu si ale můžete vybrat jen mezi angličtinou a čínštinou.

Dongfeng Seres 3 pohání synchronní elektromotor s výkonem 120 kW a točivým momentem 300 N.m, lithium-železo-fosfátový akumulátor má kapacitu 53,6 kWh a v současnosti zvládá nabíjení výkonem až 60 kW. Nabíjecí výkon se po absolvování potřebných zkoušek může zvýšit až na 150 kW. Hnaná jsou přední kola, na výběr je z módů Standard, Komfort a Sport a volič jízdních režimů se vysouvá jako u starších Jaguarů či Land Roverů. Vůz by měl umět na jednou nabití ujet zhruba 300 kilometrů (dle WLTP), což není málo.

Podle zástupců importéra u nás Dongfeng nechce nabízet low-cost modely s ošizenou výbavu už s ohledem na bezpečnost (v Číně údajně mívají méně vybavené modely i méně bezpečnostních prvků), obecně tedy platí, že vždy dostanete prakticky to nejlepší. Problém ale vidíme jinde – Dongfeng má v Česku prozatím jen jedno dealerství (Vestec u Prahy na Vídeňské ulici) a síť partnerů teprve vzniká.

Čínský konkurent Škody Karoq si chce podmanit Evropu. Podobně i vypadá

Čínský konkurent Škody Karoq si chce podmanit Evropu. Podobně i vypadá

Zákazník si může vůz objednat (klidně i přes internet se zálohou 15.000 Kč) a asi za 5 měsíců bude k vyzvednutí, značka ale zatím nemá plně vyřešené asistenční služby (v případě poruchy) či servis (může probíhat v servisech Bosch nebo u značek, s nimiž Dongfeng spolupracuje). Náhradní díly jsou však zajištěny. Importér spustil objednávky už na konci srpna a v současnosti je o něco větší zájem o vozy se spalovacími motory, v budoucnu by ale měl být podíl elektrických a spalovacích vozů rovnoměrný.

Úkol to bude těžký, ale podle nás nikoliv nemožný. Vzpomeňme na značku SsangYong, která byla v Česku naposledy vzkříšena před pár lety a začínala s jediným dealerstvím v Českých Budějovicích. Dnes má vybudovanou síť partnerů po celé republice a SsangYongy potkáváme v ulicích dnes a denně.

TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

Uvedením trojice SUV to pro Dongfeng teprve začalo. Za dveřmi je model Seres SF5, který už v listopadu čeká evropská homologace (v Číně jeho prodej zastřešuje Huawei). Dongfeng Motor navíc myslí i na zákazníky, kteří požadují luxus. Pro ty je tady značka Voyah a model Free, představený už loni v Pekingu. Koncepty i-Free a i-Land pak předznamenávají další vývoj čínských luxusních vozů.

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků