Letos se zřejmě prodá více aut naftových, než benzinových

To, co bylo ještě před deseti lety nemyslitelné, se nyní stává skutečností. Po obrovském boomu naftových motorů, který začal v druhé polovině devadesátých let minulého století, došla situace tak daleko, že se letos poprvé v historii prodá více automobilů s naftovým motorem, než s benzínovým. Tedy alespoň v zemích Evropské unie.

Dle analytických společností totiž prozatímní prodeje ukazují, že naftové motory by mohly do konce roku najít místo pod kapotou až 51 procent prodaných vozů, benzínových přibližně 48 procent. Zbytek tvoří jiné typy pohonů.

Hlavní důvod, proč zákazníci upřednostňují naftové motory, je známý: nižší náklady na palivo. Výhodnost naftových motorů v tomto bodě je ovšem mnohdy zdánlivá a pro většinu spotřebitelů nedosažitelná. Nižší spotřebu většinou vyvažuje vyšší pořizovací cena a mnohdy se tak celkové náklady srovnají až po létech provozu. Ale tak dalece většina zákazníků neuvažuje.

Nezpochybnitelným faktem ovšem je, že vývoj naftových agregátů jde v posledních létech mílovými kroky. Kultivovanost motoru, charakter a také komfortnost se posunula poměrně daleko a technologický pokrok je zde daleko větší, než u benzínových motorů. Naopak v oblasti emisí zůstávají naftové motory stále výrazně pozadu, ovšem tento fakt zákazníky až tolik nezajímá.

Ať jsou důvody pro koupi naftového motoru jakékoli, budeme si od letošního roku zřejmě moci říkat, že benzínový motor je v menšině. Další roky ukáží, zda se rozdíl ve prospěch nafty ještě zvýší a dočkáme se sloganů „benzín patří do sekačky” místo dnešních „nafta patří do kamen”. Tedy pokud nás do té doby nezahubí oxidy dusíku nebo mraky karcinogenních pevných částic...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků