Letos se zřejmě prodá více aut naftových, než benzinových

To, co bylo ještě před deseti lety nemyslitelné, se nyní stává skutečností. Po obrovském boomu naftových motorů, který začal v druhé polovině devadesátých let minulého století, došla situace tak daleko, že se letos poprvé v historii prodá více automobilů s naftovým motorem, než s benzínovým. Tedy alespoň v zemích Evropské unie.

Dle analytických společností totiž prozatímní prodeje ukazují, že naftové motory by mohly do konce roku najít místo pod kapotou až 51 procent prodaných vozů, benzínových přibližně 48 procent. Zbytek tvoří jiné typy pohonů.

Hlavní důvod, proč zákazníci upřednostňují naftové motory, je známý: nižší náklady na palivo. Výhodnost naftových motorů v tomto bodě je ovšem mnohdy zdánlivá a pro většinu spotřebitelů nedosažitelná. Nižší spotřebu většinou vyvažuje vyšší pořizovací cena a mnohdy se tak celkové náklady srovnají až po létech provozu. Ale tak dalece většina zákazníků neuvažuje.

Nezpochybnitelným faktem ovšem je, že vývoj naftových agregátů jde v posledních létech mílovými kroky. Kultivovanost motoru, charakter a také komfortnost se posunula poměrně daleko a technologický pokrok je zde daleko větší, než u benzínových motorů. Naopak v oblasti emisí zůstávají naftové motory stále výrazně pozadu, ovšem tento fakt zákazníky až tolik nezajímá.

Ať jsou důvody pro koupi naftového motoru jakékoli, budeme si od letošního roku zřejmě moci říkat, že benzínový motor je v menšině. Další roky ukáží, zda se rozdíl ve prospěch nafty ještě zvýší a dočkáme se sloganů „benzín patří do sekačky” místo dnešních „nafta patří do kamen”. Tedy pokud nás do té doby nezahubí oxidy dusíku nebo mraky karcinogenních pevných částic...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků