Letos se zřejmě prodá více aut naftových, než benzinových

To, co bylo ještě před deseti lety nemyslitelné, se nyní stává skutečností. Po obrovském boomu naftových motorů, který začal v druhé polovině devadesátých let minulého století, došla situace tak daleko, že se letos poprvé v historii prodá více automobilů s naftovým motorem, než s benzínovým. Tedy alespoň v zemích Evropské unie.

Dle analytických společností totiž prozatímní prodeje ukazují, že naftové motory by mohly do konce roku najít místo pod kapotou až 51 procent prodaných vozů, benzínových přibližně 48 procent. Zbytek tvoří jiné typy pohonů.

Hlavní důvod, proč zákazníci upřednostňují naftové motory, je známý: nižší náklady na palivo. Výhodnost naftových motorů v tomto bodě je ovšem mnohdy zdánlivá a pro většinu spotřebitelů nedosažitelná. Nižší spotřebu většinou vyvažuje vyšší pořizovací cena a mnohdy se tak celkové náklady srovnají až po létech provozu. Ale tak dalece většina zákazníků neuvažuje.

Nezpochybnitelným faktem ovšem je, že vývoj naftových agregátů jde v posledních létech mílovými kroky. Kultivovanost motoru, charakter a také komfortnost se posunula poměrně daleko a technologický pokrok je zde daleko větší, než u benzínových motorů. Naopak v oblasti emisí zůstávají naftové motory stále výrazně pozadu, ovšem tento fakt zákazníky až tolik nezajímá.

Ať jsou důvody pro koupi naftového motoru jakékoli, budeme si od letošního roku zřejmě moci říkat, že benzínový motor je v menšině. Další roky ukáží, zda se rozdíl ve prospěch nafty ještě zvýší a dočkáme se sloganů „benzín patří do sekačky” místo dnešních „nafta patří do kamen”. Tedy pokud nás do té doby nezahubí oxidy dusíku nebo mraky karcinogenních pevných částic...

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků