Letos se zřejmě prodá více aut naftových, než benzinových

To, co bylo ještě před deseti lety nemyslitelné, se nyní stává skutečností. Po obrovském boomu naftových motorů, který začal v druhé polovině devadesátých let minulého století, došla situace tak daleko, že se letos poprvé v historii prodá více automobilů s naftovým motorem, než s benzínovým. Tedy alespoň v zemích Evropské unie.

Dle analytických společností totiž prozatímní prodeje ukazují, že naftové motory by mohly do konce roku najít místo pod kapotou až 51 procent prodaných vozů, benzínových přibližně 48 procent. Zbytek tvoří jiné typy pohonů.

Hlavní důvod, proč zákazníci upřednostňují naftové motory, je známý: nižší náklady na palivo. Výhodnost naftových motorů v tomto bodě je ovšem mnohdy zdánlivá a pro většinu spotřebitelů nedosažitelná. Nižší spotřebu většinou vyvažuje vyšší pořizovací cena a mnohdy se tak celkové náklady srovnají až po létech provozu. Ale tak dalece většina zákazníků neuvažuje.

Nezpochybnitelným faktem ovšem je, že vývoj naftových agregátů jde v posledních létech mílovými kroky. Kultivovanost motoru, charakter a také komfortnost se posunula poměrně daleko a technologický pokrok je zde daleko větší, než u benzínových motorů. Naopak v oblasti emisí zůstávají naftové motory stále výrazně pozadu, ovšem tento fakt zákazníky až tolik nezajímá.

Ať jsou důvody pro koupi naftového motoru jakékoli, budeme si od letošního roku zřejmě moci říkat, že benzínový motor je v menšině. Další roky ukáží, zda se rozdíl ve prospěch nafty ještě zvýší a dočkáme se sloganů „benzín patří do sekačky” místo dnešních „nafta patří do kamen”. Tedy pokud nás do té doby nezahubí oxidy dusíku nebo mraky karcinogenních pevných částic...

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků