Letní pneumatiky: nakupte co nejlevněji (velké srovnání cen)

Příchod jarních dní se vyznačuje vyššími teploty a v okamžiku, kdy vystoupají nad průměrnou hodnotu 7° Celsia, přichází správný čas výměny zimní pneumatik za letní. Ačkoli se to po dnešní noci nezdá, ta pravá doba už pomalu přichází. Pokud chcete svému plechovému miláčkovi dopřát zbrusu nové obutí, pomůžeme Vám pomocí našeho přehledu najít ty nejlepší pneu a nejnižší cenu preferovaného typu.
Letní pneumatiky: nakupte co nejlevněji (velké srovnání cen)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Značení pneumatik, Které pneu vybrat - výsledky posledních testů
  2. Podrobné srovnání obchodních podmínek a nabídky 10 e-shopů, Pozor na hloubku dezénu, Jak uskladnit

V loňském roce jsme Vám poprvé přinesli jako jediní a první nejkomplexnější přehled cen zimních pneumatik na trhu. Jelikož tento článek zaznamenal nebývalý počet ohlasů a od čtenářů již od počátku roku dostávám emaily s dotazy, zda i letos vypracujeme obsáhlý přehled cen, rozhodnutí nemohlo být jiné, než kladné. Proto dnes přinášíme všem motoristům již známý přehled rozšířený o další internetový obchod.

Přehled je určen všem, kdo uvažují o koupi nových pneumatik a nechtějí ztrácet čas objížděným kamenných obchodů či surfováním po internetových shopech. Ušetřený čas můžete věnovat třeba péči o svůj vůz, manželku a nebo vůbec nejlépe pročítání AutoRevue...

Letní pneumatiky zvyšují při teplých dnech Vaší bezpečnost. Pláště určené pro letní sezónu se na rozdíl od zimních liší především použitou směsí. Dříve šlo pozorovat velké odlišnosti i ve vzorku, což nyní již tolik neplatí. Letní pneumatiky mají nižší profil a jsou především širší, což zaručuje na suché vozovce lepší přilnavost.

 
Jarní počasí přeje letním pneumatikám...

Čteme z pláště

Rozměr pneumatiky zjistíte z velkého technického průkazu, hodnoty uvedené v TP je nutné dodržet. Při pojistné události by pojišťovna nemusela plnit a také by vůz neprošel STK.

Rozměr pneumatiky

Provozní podmínky

195

65

R

15

91

H

šířka pneu v mm

profilové číslo

radiální konstrukce

průměr ráfku v palcích

index nosnosti

index rychlosti

SI – index rychlosti

Index rychlosti (Speed Index) udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

W

Y

Z

Rychlost

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

270

300

nad 270

LI - indexy nosnosti

Index nosnosti (Load Index) určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. Například v našem případě index 91 znamená max. nosnost pneumatiky 615kg.

výběr nejpoužívanějších nosnostních indexů

index

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

kg

335

345

355

365

375

387

400

412

425

437

450

462

475

487

500

515

index

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

kg

530

545

560

580

600

615

630

650

670

690

710

730

750

775

800

825

Ostatní údaje

Na pneumatice také naleznete velkými písmy uvedeného výrobce (např. Sava), model a dezén (např. Eskimo S3). Dále po obvodu můžete narazit na některé z těchto zkratek:

tl

tubeless – bezdušová pneu

tt

nutnost použít duši

rf

ReinForced, neboli zesílená kostra

M+S

označuje pneu určenou pro zimní provoz (Mud+Snow, bláto a sníh)

fr

(frange rib) - ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník

DOT

první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneumatiky

TWI

 (Tread Wear Indicator) signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý


  
 
Zimní pneumatiky mají velmi měkkou směs a pro rozehřátý asfalt nejsou vhodné

Vybíráme tu nejlepší: Kdo uspěl v testech?

Číst z pláště pneumatiky již umíme, známe dokonce i vhodný rozměr, tak se pusťme do výběru značky a dezénu. Patrně málokoho překvapí konstatování, že svět pneumatik je úzce propojen. Velké koncerny na výrobu pneumatik většinou vlastní několik menších značek, která se každá specializuje na produkci pneumatik jiné cenové kategorie. Continental vlastní Barum, Uniroyal, Semperit a Eurotec. Koncern Bridgestone sdružuje Firestone a Dayton. Pod taktovkou Goodyear vyrábí Dunlop, Fulda, Sava a Debica. Michelin spolkl značku Kleber, BF Goodrich a Kormoran. Pirelli vlastní Ceat. Pouze Matador, Kumho a Nokian nepatří pod žádný gumárenský koncern.

Pro podrobné informace o jednotlivých pneumatikách nabízených na českém trhu vás tentokrát odkážeme na stránky výrobců, jejichž přehled najdete na konci teéto stránky. Rovnou se tedy vrhneme na výsledky posledních testů. Možná vám přijde být zbytečné pročítat každý rok podrobné a trochu nezáživné testy pneu, ale je to třeba - velcí výrobci pneumatik každý rok přinášejí alespoň jednu novinku, proto jsou výsledky testů každoročně poměrně dosti odlišné. Pro snadnější výběr (kvalitní pneu) uvádíme o pár řádků níže dvě přehledné tabulky letních pneumatik pro  letošní rok. Výsledky jsme převzali z rakouského OAMTC. Známkování je stejné jako ve škole. Čím nižší číslo (známka), tím lepšího výsledku testovaná pneumatika dosáhla. Pro koncové pořadí je důležitým faktorem také váha jednotlivých parametrů (z 20% suchá vozovka, 40% mokrá atd.). Pneumatiky jsou řazeny od nejlepší k nejhorší.

185/60 R 14 H

pneumatika, typ

sucho (20)

mokro (40)

hluk (10)

valivý odpor (10)

opotřebení (20)

Pirelli P6

1,7

2,0

2,9

3,0

2,3

Goodyear Excellence

1,7

2,2

2,1

3,0

2,7

Dunlop SP Sport 01

1,7

2,4

2,3

2,7

2,7

Continental EcoContact 3

1,7

2,3

2,2

2,7

3,1

Firestone Firehawk TZ200

1,9

2,4

2,0

3,0

2,6

Nokian NRHi

2,0

2,4

2,7

2,7

2,1

Hankook Optimo K415

2,0

2,2

2,3

3,0

2,5

Maloya Futura Primato

2,2

2,2

2,8

3,0

1,6

Vredestein Hi-Trac

2,4

2,2

3,2

3,0

1,8

Uniroyal ralley 550

2,1

2,4

2,3

3,0

2,8

Kumho Solus KH15

1,9

2,7

2,2

3,0

2,2

Kleber Dynaxer HP 2

1,7

3,2

2,5

2,7

1,0

Yokohama A-Drive

2,0

3,2

2,9

2,7

1,8

Semperit Speedcomfort

2,3

3,2

2,8

3,0

1,7

Barum Bravuris

2,7

2,8

2,7

2,7

2,5

Pneumant PN550

1,7

3,4

2,7

2,7

2,7

BFGoodrich Profiler 2

1,3

3,6

2,5

3,0

0,5

test ÖAMTC (AT) 2006

 

225/45 R17 W

pneumatika, typ

sucho (20)

mokro (40)

hluk (10)

valivý odpor (10)

opotřebení (20)

Bridgestone Potenza RE050A

1,2

1,9

1,9

3

2,2

Pirelli Pzero Nero

1,3

1,9

2,1

3,3

2,2

Michelin Pilot Sport PS2

1,0

2,3

2,3

2,7

1,5

Continental Sport Contact 3

1,1

2,2

2,4

2,7

2,0

BFGoodrich G-Force Profiler

1,2

2,4

2,8

3,0

1,9

Goodyear Eagle F1

1,3

2,3

2,2

3,3

2,3

Dunlop Sport Maxx

1,5

2,3

2,2

3,0

2,4

Vredestein Ultrac

2,0

1,9

3,3

3,0

2,5

Uniroyal Rainsport

1,7

2,3

2,7

2,7

2,7

Kumho Ecsta KU19

1,7

2,4

2,1

3,0

2,9

Hankook Ventus Prime K105

1,6

2,4

2,5

3,0

3,1

Fulda Carat Exelero

2,4

2,4

2,0

3,3

2,7

Semperit Direction Sport

2,1

2,6

2,8

2,7

1,6

Maloya Futura Sport W

2,8

2,2

2,9

3,3

2,5

Nokian Z

1,8

2,8

2,9

2,7

2,7

test ÖAMTC (AT) 2006


Kompletní přehled testů letních pneu ÖAMTC naleznete zde.

Stránky výrobců pneu: www.barum.cz, www.bridgestone-eu.com, www.dunlop.cz, www.nokiantyres.cz, www.kumho.cz, www.michelin.cz, www.firestone-eu.com, www.pirelli.cz

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Značení pneumatik, Které pneu vybrat - výsledky posledních testů
  2. Podrobné srovnání obchodních podmínek a nabídky 10 e-shopů, Pozor na hloubku dezénu, Jak uskladnit

bazar

MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků