Lepení děr drtí je nesmysl, říká taxikář o zimních opravách silnic

Tradičním jarním evergreenem jsou pro české řidiče rozmlácená silnice, které každoročně vyprazdňují státní kasu. Kolik to bude letos a kde se na to vezme, není zatím známo. Jenže většina motoristického národa je současným stavem, při němž trpí jejich auta, hrubě nespokojená. Na vozovkách plných děr a výmolů navíc podle policistů hrozí větší pravděpodobnost nehod.

„Je to děs a běs, řečeno holou větou. Po letošní zimě mi připadá stav silnic katastrofální. Lepení děr studenou drtí je nesmysl. To nemá žádnou kvalitu ani výdrž, taková záplata do čtrnácti dní zase zmizí,“ ulevil si při rozhovoru s AutoRevue.cz taxikář Jaroslav Suchý z Berouna. Podle něj je současná kritická situace souhrnem více činitelů.

Nejvíc škodí přetížené náklaďáky

„Na vině je střídavé počasí, solení vozovek a hlavně stále častější jízdy nadměrně zatížených nákladních vozů. Z otřesů vznikají malé štěrbiny, dostane se do nich voda, a když přijde mráz, změní se praskliny ve výtluky a díry. Kdyby nejezdilo tolik náklaďáků, čímž nemám na mysli jen kamiony, vypadaly by silnice líp. Podle kvality se dá jasně rozeznat, po kterých silnicích jezdí extrémně naložené vozy.“

Zástupce profesionálních řidičů tvrdí, že na stavu komunikací se podepisuje i jejich dlouhodobě špatná údržba. „Troufnu si říct, že za posledních deset let je minimální. Neobměňují se vrchní vrstvy, takže jejich životnost je dávno překročená. Jenom se látají nejmarkantnější škody. Vidím v tom kombinaci nekvalitně provedené práce a použití nekvalitního materiálu.“

Podle berounského taxikáře bude asi hlavním problémem nedostatek peněz. „Stav českých silnic je klasickým důsledkem šetření na nesprávném místě. Kdyby se předcházelo největším problémům, a opravovalo se už při jejich vzniku, nemáme místo vozovek tankodromy. Já už ani nevěřím, že je dokáže dát někdo dohromady,“ posteskl si.

Praskají pneumatiky a disky

Cesty plné výmolů a děr musí zdolávat i sanitky. „Po rozbitých silnicích nemůžeme s pacienty jet často rychlostí, jakou by bylo potřeba. Když jde ale o naléhavý případ, nedá se nic jiného dělat. Musíme jet takovým způsobem, že díry v rychlosti nějak přeletíme,“ přiznal AutoRevue.cz Aleš Smetana ze Zdravotnické záchranné služby v Liberci.

Takové jízdy ovšem přinášejí defekty. „Když narazíme na ostrou hranu nějaké hlubší díry, tak v lepším případě prorazíme pneumatiku, ale není výjimkou, že praskne disk. Vozy trpí celkově, nejvíc samozřejmě tlumiče a čepy. Každou chvíli dáváme nějaké auto do servisu, a to stojí spoustu peněz,“ kroutí hlavou řidič sanitky.

Na všechny opravy nejsou peníze

Škody, které letošní zima způsobila, se odhadují na pět miliard korun. Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského se ztráty na řadě míst ještě sčítat ani nezačaly. „Celkové číslo se těžko odhaduje, stejně jako termín dokončení. Kdyby mělo Ředitelství silnic a dálnic neomezené zdroje, potřebovalo by jen na opravu své sítě téměř devět miliard,“ uvedl pro AutoRevue.cz mluvčí.

Právě to kdyby v jeho prohlášení má své opodstatnění, neboť na tak rozsáhlé opravy nejsou peníze. „Na dosud zjištěné škody je u Státního fondu dopravní infrastruktury požadováno 3,2 miliardy korun. V rámci úspor jsou ale všechny rezervy na nule, což není dobrá zpráva pro kraje. Mnohé z nich se sčítáním škod ještě ani nezačaly. Ať už je to na horách, kde stále leží sníh, nebo třeba ve Zlíně, kde to tradičně dělají až začátkem dubna,“ dodal Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků